بازی‌های دیجیتال و سلامت

0
127

مقدمه

هنگام صحبت در مورد بازی‌های دیجیتال، رایج‌ترین تصور غلط این است که این بازی‌ها برای شما مضر هستند. بااین‌حال، تحقیقات قابل‌توجهی وجود دارد که با این تصور مقابله می‌کنند. بازی‌های دیجیتال یکی از شکل‌های سرگرمی در جهان است و این صنعت در حال رونق است و تقریباً همه افراد حداقل یک‌بار بازی کرده‌اند. به همین دلیل، در مورد کاربردهای بازی‌های دیجیتال، موارد بسیاری وجود دارد. یک روایت رایج در بین والدین این است که اگر کودک آن‌ها بیش از حد بازی کند، ممکن است دچار آسیب‌های مغزی شود. بااین‌حال، این مقاله نشان می‌دهد که اگر روش‌های صحیح اعمال شود، ممکن است برعکس باشد. این نوشته برداشتی از مقاله با عنوان The Health Benefits of Video Games است که توسط آقای میلاد خدادادیان بررسی شده است.

بازی­‌های دیجیتال و تست حافظه

استارک و کلمنسون از مرکز نوروبیولوژی یادگیری و حافظه UCI  مطالعه‌ای را انجام دادند که در آن دو گروه جداگانه از دانشجویان را آزمایش کردند. به گروه اول گفته شد که به مدت دوهفته هر روز سی دقیقه Angry Birds  بازی کنند و گروه دوم نیز Super Mario 3-D World بازی می‌کردند. هر دو گروه قبل و بعد از دوهفته تست حافظه انجام دادند و نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که حافظه گروهی که بازی 3 بعدی را انجام داده‌اند حدود 12 درصد بهبود یافته است، درحالی‌که گروه 2 بعدی اصلاً پیشرفت نکرده است. دلیل اینکه بازی‌های دیجیتال می‌توانند طیف گسترده‌ای از امور را بهبود ببخشند این است که این بازی‌ها تنها با یک هدف خاص ایجاد نشده‌اند، اما در عوض آن‌ها می‌توانند بازیکنان خود را به طور کامل در یک‌دنیای مجازی غوطه‌ور کنند.

تغییر توجه حسی چیست؟ بازی­‌های دیجیتال چگونه بر آن تأثیر می‌­گذارد؟

وقتی حواس شنوایی فرد توجه او را تحریک می‌کند و او را از تمرکز روی حواس بینایی خود دور می‌کند، تغییر توجه رخ می­‌دهد. مثالی از این امر این است که اگر با کسی مکالمه می‌کردید و می‌شنوید که نام شما در جایی پشت سر شما آورده می­شود آنگاه توجه شما از مکالمه با شخصی که به آن نگاه می‌کنید به کسی که در پشت سره شما نام شما را آورده است تغییر پیدا می­کند. برخی از افرادی که نارساخوانی دارند ممکن است به‌شدت از ناتوانی در تغییر به‌موقع توجه رنج ببرند. افراد مبتلا به نارساخوانی در تمرکز و تمرکز مجدد توجه خود مشکل دارند که احتمالاً این امر باعث می‌شود که چشم‌های خود را به طور متفاوتی در یک خط از متن جابه‌جا کنند” ؛ بنابراین، تمرکز به‌طورکلی، عمدتاً با خواندن، برای برخی از افراد مبتلا به نارساخوانی دشوار است، زیرا اگر حواسشان پرت شده باشد ممکن است نتوانند توجه خود را به یک چیز معطوف کنند یا به‌اندازه کافی سریع به آن بازگردند. دکتر هارار قاطعانه معتقد است که “بازی‌های دیجیتال اکشن که دارای تغییرات جابه‌جایی حسی سریع هستند، به نارساخوانی‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های بین حسی خود را بهبود بخشند و در نتیجه درک بیشتری از خواندن داشته باشند”. این می‌تواند سرآغاز مجموعه‌ای از مطالعات و تحقیقات در مورد روش‌های بیشتر مقابله با نارساخوانی و خنثی‌کردن تأثیرات منفی آن بر تمرکز و درک مطلب باشد.

تأثیر بازی­‌های دیجیتال بر درک و حافظه افراد مسن

مسئله دیگری که مردم را در هنگام درک و حافظه آزار می‌دهد، پیری است. سن یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهایی است که ما به‌عنوان انسان با آن روبه‌رو هستیم. با افزایش سن، بدن ممکن است شکننده‌تر شود، ذهن و حرکات بدن کند شوند. مسئله خاصی که پیری ممکن است بر آن تأثیر منفی بگذارد، توانایی ما در انجام چند وظیفه است. تیمی به سرپرستی دکتر Joaquin A. Anguera و دکتر Adam Gazzaley از دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو تحقیقی را انجام دادند که در آن آن‌ها چهل و شش بزرگسال سالم از شصت تا هشتاد و پنج سال را به سه گروه اختصاص دادند: ۱- آموزش چند وظیفه‌ای با استفاده از بازی دیجیتال 3 بعدی، ۲- آموزش تک وظیفه­ای با استفاده از یک بازی دیجیتال مشابه ۳- عدم آموزش بازی دیجیتال. این آموزش با استفاده از یک جوی استیک برای نگه‌داشتن یک ماشین در حال حرکت در مرکز جاده پر پیچ‌وخم و درعین‌حال توجه به علائم جاده بود. با پیشرفت شرکت‌کنندگان، آزمون به‌تدریج سخت‌تر می‌شود. بزرگسالانی که مورد آزمایش قرار گرفتند، این بازی دیجیتال را به مدت یک ساعت، سه روز در هفته، به مدت چهار هفته و در مجموع دوازده ساعت بازی کردند. سالمندان وقتی در پایان دوره آموزش آزمایش می‌شوند، پیشرفت قابل‌توجهی در توانایی چند وظیفه‌ای خود نشان می‌دهند. محققان دریافتند که آموزش چند وظیفه‌ای باعث بهبود عمومی توانایی‌های شناختی به‌ویژه حافظه فعال و توجه مداوم در بزرگسالان می­شود. بازی‌های دیجیتال به بازیکنان خود کمک می‌کند تا سطح بالاتری از حافظه و درک داشته باشند، و نشان‌داده‌شده است که آنها در مبارزه با ناتوانی‌ها و بیماری‌هایی مانند زوال عقل و نارساخوانی کمک می‌کنند.

رابطه ظرفیت ذهنی و بازی­‌های دیجیتال

به‌علاوه، هرچه نوجوانان بیشتر به بازی‌هایی بپردازند که به استراتژی یا نقش‌آفرینی نیاز دارند، مهارت‌های حل مسئله و نمرات مدرسه در سال بعد بیشتر می‌شود. بازی‌های دیجیتال مبتنی بر اکشن تأثیرات ماندگاری بیشتری بر روند ذهنی بازیکنان مانند درک، توجه، حافظه و تصمیم‌گیری دارند. دلیل این امر این است که بازی‌های دیجیتال اکشن “بازی‌هایی هستند که نیاز به‌سرعت حرکت بالای دارند و همچنین لازم است بازیکنان بسیاری از موارد را بطور هم‌زمان ثبت کنند، اطلاعات زیادی را به یک‌باره در ذهن خود نگه دارند و تصمیمات ثانیه­ای را اتخاذ کنند” (گری، 2015) در مطالعه­ای دو استراتژی همبستگی و تجربی اجرا شد. در مطالعه همبستگی، بازیکنان در برخی از آزمون‌های ادراکی یا شناختی با افراد غیر گیمر مقایسه شدند. نتایج این آزمون نشان داد که بازیکنان هر بار از عملکرد غیر بازیکنان بهتر عمل می‌کنند. اگرچه این روش دارای یک نقص است، زیرا شاید بازیکنانی منتخب در حال حاضر از همتایان غیربازیکن خود باهوش‌تر بودند؛ بنابراین، از روش تجربی استفاده شد. در روش تجربی، گروه جدیدی از شرکت‌کنندگان انتخاب شد که صرفاً از افراد غیر بازیکن ساخته شده بودند. این گروه سپس برخی از شرکت‌کنندگان را مجبور کرد که هر روز برای مدت‌زمان مشخصی بازی‌های دیجیتال انجام دهند، درحالی‌که دیگران این کار را نکردند. پس از مدتی کوتاه، “در این آزمایش‌ها، مشخص شد کسانی که بازی دیجیتال را انجام می‌دهند، توانایی‌های اساسی ادراکی و شناختی درآن‎‌ها بهبود پیدا کرده است “. بازی‌های دیجیتال ظرفیت ذهنی بازیکنان را بهبود می‌بخشد. به دلیل تحریک بصری و همچنین تعداد مواردی که بازیکنان باید با آنها هماهنگ شوند، می‌توان از بازی‌ها برای تقویت ظرفیت ذهنی استفاده کرد.

توسعه آموزش‌های اولیه جراحی توسط بازی­‌های جدی و واقعیت مجازی

مزیت استفاده از بازی‌های جدی برای آموزش در زمینه پزشکی بسیار مشهود است. از یادگیری تکنیک‌های جدید گرفته تا کارهای عملی با واقعیت مجازی، از بازی‌های جدی برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود. جاستین باراد توسط باغ‌وحش لس‌آنجلس مأموریت یافت تا یکی از گوریل‌های خود را عمل کند، این کاری دشوار برای پزشکی بود که با موارد جراحی حیوانات آشنا نبود. بااین‌حال، این جراحی موفقیت‌آمیز بود. این باعث شد که باراد حرفه خود را وقف کارآمدتر کردن آموزش جراحی کند. او این کار را با استفاده از بازی‌های جدی انجام داد. وی به همراه تیمی از متخصصان نرم‌افزار و پزشکی Osso Virtual Reaity (VR) را تأسیس کردند. “Osso VR جراحان اجازه می‌دهد مهارت‌های خود را با استفاده از بیماران مجازی با ابزارهایی که معمولاً در اتاق عمل پیدا می‌کنند، تقویت کنند. این اجازه می‌دهد تا کارآموزان بدون ترس از خطا آن را تجربه کنند. ” Osso به دلیل توانایی آموزش کارآمدتر 230 درصدی نسبت به روش‌های سنتی، به موفقیت بالایی دست‌یافت که به‌عنوان بهترین اختراع سال 2019 شناخته شد. بسیاری از بازی‌های جدی واقعیت مجازی دیگر نیز برای دستیابی به نتایج بهتر پزشکی ایجاد شده‌اند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here