بازی‌های هدفمند برای مقابله با بیماری‌های واگیردار

0
425

بازی‌های ویدئویی یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های افراد است که طرفداران زیادی در دنیا دارد؛ اما اهداف بازی تنها به سرگرمی خلاصه نمی‌شود و بازی‌های جدی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های بازی است که برای تغییر رفتار کاربران در حوزه‌های درمانی، آموزش و … استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اهداف بازی‌های جدی، مقابله با بحران‌های جهانی است که افراد سرتاسر جهان را دچار معضل کرده است. بیماری‌های واگیردار از این دسته از بحران‌ها هستند که شیوع گسترده این دسته از بیماری‌های می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به دنیا وارد کند. بازی‌هایی برای مقابله با این نوع از بحران‌ها در جهان طراحی شده است که در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند. در ادامه این گزارش به انواع این بازی‌ها و مثال‌هایی در این حوزه می‌پردازیم.

آموزش­های فردی

این بازی‌ها به‌منظور پیشگیری و آموزش در سطح رعایت بهداشت فردی طراحی شده‌اند. در این مدل از بازی‌ها انواع راه‌های مهم مقابله با بیماری‌های واگیردار آموزش داده می‌شود و همچنین سعی می‌کند که رفتارهای صحیح برای مقابله با بیماری‌های واگیردار مثل شستن مرتب دست‌ها و … را در بازیکن نهادینه کند و استراتژی‌های مختلف مقابله با بیماری را برای کاربر توضیح دهد. بازی‌های زیر مثال‌هایی از این دسته از بازی‌ها هستند.

Battle of pathogens

این بازی در سبک Fruit Ninja است. در این بازی که با ایده شکست کرونا در کشور چین ساخته شده است. بازیکن باید ویروس‌های کرونا را شکست دهد. هدف از ساخت بازی بنا بر گفته بازی‌سازان این بازی، انگیزه دادن به مردم و ایجاد سرگرمی برایشان در دوره قرنطینه است. در طول بازی، بازیکن پیام‌های مختلف برای رعایت بهداشت فردی دریافت می‌کند.

AIDS Prevention

این بازی برای پیشگیری از بیماری‌ ایدز طراحی شده است. در این بیماری، کاربر با انواع روش‌های مختلف پیشگیری با بیماری ایدز آشنا می‌شود و در مراحل مختلف به‌صورت بازی این روش‌های صحیح را می‌آموزد و در بازی به کار می‌برد.

Gut Infection

این بازی توسط مرکز بیماری‌های عفونی کمبریج طراحی شده است. در این بازی، بازیکن باید باکتری‌های خوب و بد را تشخیص دهد و در مراحل مختلف این باکتری‌های مضر را از بین ببرد.

آگاهی‌ در مورد نحوه شیوع بیماری‌های واگیردار

اطلاع از نحوه و سرعت شیوع بیماری‌های واگیردار بسیار مهم است. این دسته از بازی‌ها به اهمیت شیوع این بیماری‌های واگیردار می‌پردازند و به مردم در مورد نحوه شیوع و سرعت آن اطلاع می‌دهند. همچنین می‌توان در این بازی‌ها استراتژی‌های جهانی و تأثیرات تصمیم‌گیری در سطح کلان را مشاهده کرد.  بازی‌های زیر مثال‌هایی از این دسته از بازی‌ها هستند.

The Great Flu game

ویروس آنفولانزا در مدت‌زمان کمی در جهان پخش خواهد شد و شما 2 میلیارد دلار بودجه دارید که استراتژی‌های مقابله با این ویروس را پیاده کنید. در این بازی، روش‌هایی که در جهان برای مقابله با بیماری است به‌صورت بازی در طول مراحل انجام می‌شود. برای مثال، واکسیناسیون، اطلاع‌رسانی و … شامل این مراحل است.

Killer Flu

در این بازی مردم به ویروس آنفولانزا آلوده می‌شوند و آن را پخش می‌کنند. سپس بازیکن باید دست‌کاری‌های ژنتیکی با این ویروس کند. بازی توصیفی از نحوه توسعه و شیوع آنفولانزای فصلی است. در این بازی می‌توانید نحوه انتشار یک ویروس را ملاحظه کنید.

Pandemic

بازی رومیزی Pandemic، یک بازی تخته‌ای چندنفره است که در آن بازیکنان باید با همکاری یکدیگر،‌ از شیوع بیماری‌های مختلف در سطح زمین جلوگیری کنند. داستان این بازی نیز ازاین‌قرار است که چهار بیماری اپیدمیک در حال شیوع در کره زمین هستند و هرکدام از آن‌ها، برای بخشی از زمین خطرناک هستند. بازیکنان باید با همکاری همدیگر،‌ سعی کنند که از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند تا بتوانند پیروز شوند. پنج تخصص در بازی وجود دارد که هرکدام از بازیکنان،‌ یکی از این تخصص‌ها را بازی می‌کنند. توزیع‌کننده، دکتر، دانشمند، محقق و متخصص عملیات، پنج تخصصی هستند که در بازی وجود دارند. بازیکنان باید با همکاری یکدیگر، درمان این چهار بیماری را پیدا کنند و زمین را از مرز نابودی نجات دهند. چندین سناریو مختلف برای باختن بازیکنان وجود دارد و تنها در صورت از بین بردن هر چهار بیماری،‌ بازیکنان برنده می‌شوند.

DANGEROUS-VIRUS-PREVENTION

در این بازی باید از ویروس خطرناکی که افراد غیرمجاز ناقل آن هستند جلوگیری کنید. ابتدا باید قبل از سوءاستفاده توسط هر شخص، آن ویروس را جمع‌آوری و از بین ببریم؛ بنابراین باید برخی از معماهای جالب را حل کرده و سرنخ‌هایی را به دست آورید و در آخر ویروس را جمع‌آوری کرده و از بین ببرید.

VAX|GAMIFYING EPIDEMIC PREVENTION

یک بازی در مورد پیشگیری از اپیدمی است. در بازی بازیکنان وظیفه دارند با واکسینه کردن شبکه‌ای که شبیه شبکه‌های اجتماعی انسان است، آماده شیوع بیماری شوند. پس از توزیع واکسن‌ها، شیوع عفونی شروع به گسترش می‌کند و بازیکن وظیفه دارد بیماری اپیدمی را با افراد در معرض خطر آلودگی را قرنطینه کند. وکس یک بازی پازلی است که با الهام از چالش‌های دنیای واقعی و الگوسازی از بیماری‌های عفونی ساخته شده است.

آموزش به کادر درمانی

دسته‌ای از بازی‌های جدی هستند که به پزشکان و کادر درمانی بیمارستان برای مقابله با این شرایط آموزش می‌دهند. این بازی‌ها با شبیه‌سازی شرایط بیمار و پیشنهاد راه‌کارهای درمانی، روش‌های مختلف معالجه بیماران را امتحان می‌کنند و درنهایت به نحوه تشخیص و عملکرد کادر درمانی نمره و بازخورد داده می‌شود. بازی‌های زیر مثال‌هایی از این دسته از بازی‌ها هستند.

Dr. Wise-Medical Mysteries

در این بازی شما عضو یک تیم می‌شوید و در مورد بیماری‌های عفونی تحقیق می‌کنید. در هر مرحله یک مشکل پیش می‌آید و شما باید استراتژی مناسب و راه‌حل درست را پیشنهاد کنید. شما می‌توانید در این بازی توانایی خود را در حل معماهای پزشکی محک زده و زندگی یک پزشک را تجربه کنید.

Septris

این بازی توسط مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی استنفورد طراحی شده است و استراتژی‌های مقابله با بیماری‌های عفونی را برای کادر درمانی پیاده می‌کند. در هر مرحله بیمار با شرایط مختلف ظاهر می‌شود و باید تصمیم‌گیری شود که چه روش‌ها و داروهایی برای این نوع بیمار درست است.

Power of Research

یک بازی استراتژی است که در آن شما نقش دانشمندی را بازی می‌کنید که در تلاش برای پیشرفت حرفه‌ای در تحقیق است. شما چیزهای جدید در مورد بیماری‌ها یاد می‌گیرید، پروژه‌های تحقیقاتی را انجام می‌دهید، به کنفرا‌نس‌ها می‌روید و هم‌زمان با پیشرفت بازی، مقالات منتشر می‌کنید و سعی می‌کنید راه‌کارهای درمانی برای درمان بیماری‌ها ارائه دهید. هر مسئله در بازی نیاز به ارائه یک راه‌کار دارد که بازیکن باید آن را طراحی کند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here