مروری بر بازی‌های جدی در حوزه سلامت (قسمت ۱)

0
524

بازی‌های جدی یکی از انواع بازی‌های دیجیتال هستند که هدف آن‌ها تنها سرگرمی نیست بلکه در کنار سرگرمی، شبیه‌سازی رویدادهای واقعی یا فرایندهایی که به منظور حل‌مساله طراحی شده‌اند را بر عهده دارد. جایگاه بازی‌های دیجیتال در زندگی کودکان به‌طور قابل‌توجهی پررنگ شده است و بازی‌های زیادی در حوزه‌های مختلف متناسب با کودکان طراحی شده است. در قسمت اول این یادداشت مروری به بازی‌های جدی در حوزه سلامت می‌پردازیم. این یادداشت توسط خانم شانلی اکبری دانشجوی کارشناسی ارشد تولید بازی‌ در دانشگاه هنر اسلامی تبریز تدوین شده است.

Beyond Eyes

فراتر از چشم‌ها یکی از بازی‌های سبک ماجراجویی برای کامپیوتر است که در سال ۲۰۱۵ توسط استودیو Team17 Digital Ltd عرضه‌شده است.

در این بازی کاربر به‌عنوان Rae بازی می‌کند. Rae دختری 10 ساله است که در کودکی در اثر حادثه آتش‌بازی چشم خود را ازدست ‌داده است. از آن زمان، راه رفتن برایش سخت است و حتی نمی‌تواند حیاط خانه‌شان را نیز ترک کند و از دنیای بیرون می‌ترسد. او در باغی است که یک گربه ولگرد به نام Nani دارد و دخترک با او دوست می‌شود. اکثر روزهای خود را با بازی کردن با نانی در باغ سپری می‌کند.

ازآنجاکه دختر نابینا است، دنیای او از طریق حواس دیگر برای او آشکار می‌شود. با گوش کردن، حس کردن و حتی بو کردن، او باید اطراف خود را جستجو كند. هرچند گاهی در حس کردن اشتباه می‌کند ولی تمام عزمش را جزم می‌کند.

در ابتدا به نظر می‌رسد همه‌جا سفید است ، اما وقتی دخترک آن‌ها را لمس می‌کند، اشیاء خاصی برجسته می‌شوند. حین حرکت دخترک فصل‌ها هم ‌تغییر می‌کند و برای مثال فصل پاییز صدای خاصی دارد و با صدای خش‌خش برگ‌های درختان و باد همراه است.

صدا عنصر مهمی در این بازی است و به بازیکن این ایده را می‌دهد که اشیاء خاصی در آن قرار دارند. چالش‌ها شامل تصمیم‌گیری در مورد فاصله مناسب اتومبیل در جاده است.

Beyond Eyes اکتشاف در دنیایی است که شما نمی‌توانید ببینید. هیچ دشمن، معما یا هیچ‌یک از عناصری که از یک بازی ماجراجویی انتظار دارید وجود ندارد. فقط چندین ترس وجود دارد که مانع از حرکت Rae در جهت معینی می‌شود، اما در اکثر موارد تنها مشکل در این بازی این است که شما کجا قرار دارید. به دلیل آن‌که بازی به‌صورت سوم شخص دنبال می‌شود، دید و هنر بصری در بازی، آن چیزی است که در ذهن دختر نابینا می‌گذرد، نه چیزی که در دنیای واقعی وجود دارد.

محدودیت اصلی این پیاده‌روی باعث می‌شود که شما نشانه‌ها را نبینید یا جهت‌گیری را تشخیص ندهید. برای مثال جایی که باران تندی می‌بارد، درک شما را از جهان از بین می‌برد. به همین دلیل بسیاری از مسیرهای پیاده­روی پیرامون محیط دنبال خواهد شد. سایر نقاط قابل‌اعتماد مسیرهایی در سطح زمین و رودخانه‌ها است که همیشه می‌توانید ببینید؛ زیرا آن‌ها صدا تولید می‌کنند، مثل صدای آب. اگر یک دیوار یا یک درخت به‌اندازه 5 فوت در مقابل شما باشد، تا زمانی که به‌اندازه کافی نزدیک آن نباشید که لمسش کنید ، قابل‌مشاهده نخواهد بود.

اگر گم شوید ، که این اتفاق هم خواهد افتاد، بهترین راه برای به دست آوردن  جهت شما این است که به‌طور کامل درباره محیط منطقه‌ای که در آن قرار دارید کاوش کنید. در وسط مناطقی که باید کشف کنید به‌ندرت اشیاء وجود دارد، اما می‌تواند برای کشف همه‌چیز سرگرم‌کننده باشد. پس از پیدا کردن محیط، باید بتوانید منطقه موردنظر خود را پیدا کنید تا به قسمت بعدی بروید.

سه نوع تجربه در Beyond Eyes وجود دارد.

اولین مورد تجربیات نانی است که شامل قسمت‌های کوتاه هستند که تصور می‌کنید با نانی بازی می‌کنید ولی درواقع او راهنمای شماست.

دومین تجربه، هویت واقعی اشیاء است. این در شرایطی است که تجربیات گذشته صداهای Rae باعث می‌شود که او فکر کند یک‌چیز است، اما وقتی نزدیک‌تر می‌شود متوجه می‌شود چیز دیگری است. تنها راه اطمینان از وجود آن‌ها، بررسی پیشرفت خود در بازی است. گاهی اوقات قفل آن را باز می‌کنید و حتی متوجه آن نمی‌شوید. وقتی یک مورد را پیدا کردید، درصد شما 5-6٪ افزایش می‌یابد. این‌ها در مسیر رفت‌وبرگشت شماره‌گذاری می‌شوند.

سومین تجربه هم پروانه‌ها هستند. وقتی باران مدتی متوقف می‌شود، کاوش کمی ساده‌تر می‌شود. در این قسمت باید تجربه جدیدی را پیدا کنید : پروانه‌ها! دیدن آن‌ها بسیار سخت است اما لازم نیست با آن‌ها تعامل داشته باشید.

همچنین برخی از نمایش‌های بصری در بازی وجود دارد که خیلی واضح نیست. مثل صدای نبض‌های آبی تپنده، به این معنی است که صدایی از آن جسم / منطقه بیرون می‌آید که به شما امکان می‌دهد تا ببینید که در آن منطقه چه چیزی وجود دارد. دود سیاه و حلقه‌های سیاه به معنای ترسناک بودن آن هستند.  امواج زرد رنگ بوی گل و نان تازه را نشان می‌دهد. خطوط موجدار سبز هم به این معنی است که می‌توانید با جسم تعامل برقرار کنید.درواقع باید به خطوط موجدار سبز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بازی Beyond Eyes گرافیک هنری فوق‌العاده‌ای هم دارد و  تمامی صحنه‌ها و محیط‌ها به‌طور کامل با دست توسط سازندگان طراحی‌شده‌اند. شاید به نظر گیم پلی‌ساده باشد اما بازی بسیار روان است.

Code Fred

Fred مقدمه‌ای عالی برای مطالعه در مورد عملکرد بدن است.آموزگاران در کلاس درس عملکرد بدن در مواقع ضروری را به‌صورت شفاهی و یا با نشان دادن تصاویر ایستا به شاگردان خود می‌آموزند، با ساخت این‌گونه بازی‌ها می‌توان همان مطالب علمی را به روش تعاملی به دانش آموزان آموخت.

داستان بازی ازاین‌قرار است که فرد در یک‌شب با پدرش در حال اردو زدن در وسط جنگل است هنگامی‌که گرگ عصبانی شروع به تعقیب او در میان جنگل می‌کند ، به‌عنوان بدن فرد ، وظیفه شماست که او را زنده به اردوگاه برگردانید. شما این کار را با کمک به بدن او در ارائه واکنش‌های شیمیایی لازم انجام می‌دهید. به‌عنوان‌مثال ، شما ممکن است باعث انفجار آدرنالین از چشم فرد به قلب و  کبد او شوید. یا، هنگامی‌که پای او شروع به خونریزی می‌کند ، شما مویرگ‌ها را محدود می‌کنید تا از دست دادن خون کم شود. تمام این کارها را انجام دهید و فرد را با خیال راحت به کنار آتش برگردانید. اگر موفق نشوید و شکست بخورید بدن فرد با طبیعت یکی می‌شود. لازم به ذکر است که اگرچه هیچ‌چیز خیلی گرافیکی نیست ، اما پای فرد در یک مرحله خونریزی می‌کند ، که ممکن است دانش آموزان حساس را ناراحت کند.

اگرچه چیز زیادی برای این بازی وجود ندارد – ولی می‌توان آن را در یک دورهمی کلاسی بازی کرد – این‌یک مقدمه عالی برای مرور روند واکنش‌های بدن است. برای بسیاری از دانش آموزان ، ارتباط اصلی بین کارهای داخلی و خارجی فرد با انجام این بازی بسیار واضح‌تر خواهد شد. برخی دانش آموزان ممکن است این تجربه را ناامیدکننده بدانند – همیشه دستورالعمل‌های روشنی در مورد چگونگی دستیابی به هدف برای هر کار وجود ندارد – بنابراین برخی از دستورالعمل‌های اضافی و تکرار کارهای خاص به دانش آموزان کمک می‌کند تا روند را به‌وضوح به خاطر بسپارند. بحث و گفتگو پس از بازی نیز به دانش آموزان كمك می‌کند تا هر چه در بازی فراموش کرده‌اند به خاطر بیاورند.

سبک بصری ساده و طنز به معنای این است که دانش آموزان از کمک به فرد لذت ببرند. همچنین تعدادی از فرآیندهای بیولوژیکی را به روش ساده می‌آموزد که برای اکثر دانش آموزان معنادار باشد ، اما به بازتاب پس از بازی نیاز دارد تا بتوانند یادگیری را عمیق‌تر کنند.

در این بازی دستورالعمل‌هایی وجود دارد، اما گاهی اوقات به آزمایش و خطای بیشتر نیاز هست تا بتوان نحوه عملکرد مینی بازی‌ها را مشخص کرد.بنابراین در این قسمت توضیح بیشتر متنی کمک خواهد کرد.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here