تجربه‌خوانی بازی جدی خانه مشروطه

0
238

بخش علمی «دریچه» از مجله تخصصی آنلاین دایرک در نظر دارد در ساختار جدید خود به مطالعه موردی مراحل ساخت و عناصر مهم بازی‌های مختلفی که به‌تازگی تولید شده‌اند، تحت عنوان «تجربه‌خوانی» بپردازد. در هر یک از این یادداشت‌­ها، فرآیند تولید بازی از زبان اعضای همان تیم بازگو می­‌شوند. بنابراین اگر بازی‌ای تولید کرده‌اید و مایل هستید شبکه پژوهشگران بازی‌های دیجیتال با موضوع و چالش‌های طراحی و تولید بازی شما آشنا شوند، با ایمیل دایرک به نشانی research@ircg.ir در تماس باشید.

  1. حل چالش

بازی‌های جدی برای حل یک مسئله و چالش با استفاده از مکانیک‌های بازی تولید می‌شوند. درواقع مهم‌ترین مزیت یک بازی جدی نسبت به سایر روش‌های حل مسئله این است که می‌تواند مسئله را با روش‌های جذاب حل کند. گرچه مسئله موردبررسی نیز باید توانایی بهبود با روش‌هایی مثل بازی را داشته باشد. چالش اصلی که قرار است بازی نورولند آن را حل کند به شرح زیر است:

با توجه به ظرفیت گردشگری کشور و همچنین اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد، به‌منظور بهبود تجربه گردشگران از بازدید، حل مشکل راهنما و همچنین به یادسپاری بهتر اطلاعات موزه، با استفاده از امکانات و فناوری‌های به‌روز و موجود، بازی مبتنی بر واقعیت افزوده طراحی شده است.

2.فرآیند انجام مطالعات پشتیبان

بازی جدی سعی می‌کند یک مسئله را با کمک بازی حل کند. در این مسیر نیاز است که مطالعات علمی به‌عنوان پشتیبان توسعه بازی، صورت گیرد و چه قبل از تولید و چه در حین و یا بعد ساخت بازی جدی موردنظر، سیر پژوهشی آن به‌طور کامل و هم‌راستا با آن پیش رود. فرآیند مطالعاتی طی شده برای ساخت این بازی به شرح زیر است:

مطالعات کتابخانه‌ای و جمع‌آوری اطلاعات و بررسی ضعف‌های موجود از طریق مصاحبه با کارکنان بخش

3.مکانیک‌های اثربخشی

برای حل یک چالش با استفاده از بازی‌های جدی باید از مکانیک‌های بازی به‌درستی استفاده کرد. مکانیک‌های بازی فرصت‌ها و محدودیت‌های مختلفی را در هر موضوعی ایجاد می‌کنند که تشخیص درست بهترین روش پیاده‌سازی می‌تواند اثربخشی را افزایش دهد. نحوه استفاده از مکانیک‌های بازی برای حل مسئله در این بازی به شرح زیر است:

به‌منظور استفاده آسان گردشگران، نسخه اولیه این بازی به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است. کاربر با انتخاب زبان موردنظر وارد محیط شده و با استفاده از برچسب‌های واقعیت افزوده تعبیه‌شده در کنار عناصر مشخص‌شده ابتدا اطلاعاتی را به‌صورت چندرسانه‌ای دریافت می‌کند سپس برای تکمیل فرآیند، به سؤالات نمایش داده‌شده پاسخ داده و جایزه دریافت خواهد کرد.

4.چارت طراحی بازی

چارت طراحی بازی دید مناسبی برای بررسی فرآیند طی شده در مسیر ساخت یک محصول ارائه می‌دهد. چارت طراحی این بازی به‌صورت زیر است:

شکل زیر چارت طراحی بازی را نشان می‌دهد:

5.داستان بازی

درست است که بازی‌های جدی برای اهداف جدی و حل یک مسئله طراحی می‌شوند اما برای جذاب شدن یک بازی و طی کردن هدف، داستان بازی عنصر مناسبی است. داستان‌ بازی می‌تواند شامل کاراکترها، مراحل بازی، عناصر بصری و… باشد. داستان این بازی این‌گونه است:

فضای اصلی ترکیب محیط واقعی و مجازی (واقعیت افزوده) است و در محیط مجازی، کاربر با استفاده از بخش‌های موجود می‌تواند اطلاعات موردنظر را دریافت کند.

  • کاراکتر بخش سؤالات مربوط به ” حاج مهدی کوزه کنانی ” است. زیرا خانه مشروطه در اصل خانه حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده که در اختیار مبارزان قرار داده است.

  • نمونه تارگت واقعیت افزوده موجود برای عناصر داخل موزه

  • نمونه بخش نمایش اطلاعات متنی، در سمت چپ
  • بالا تصویر فرد موردنظر نمایش داده می‌شود.
  • دکمه متن: نمایش اطلاعات متنی
  • دکمه گالری: مجموعه تصاویر مرتبط با فرد موردنظر
  • دکمه صوت: پخش اطلاعات به‌صورت صوتی

گردشگر پس از ورود به برنامه با استفاده از برچسب‌های واقعیت افزوده موجود در کنار عناصر موزه، می‌تواند به‌دلخواه خود، نوع اطلاعات ارائه‌شده را انتخاب کند. چالش اصلی، کسب امتیاز و جایزه نهایی است که باید به 3 سؤال مطرح‌شده مربوط به عناصر موزه پاسخ درست بدهد و کد تخفیف معین‌شده را دریافت کند. در این مراحل فرد ملزم به بازدید عناصر موزه و کسب اطلاعات از آن‌ها است.

در ادامه نمونه‌هایی از تصاویر محیط بازی را ملاحظه می‌فرمایید:

6.بررسی اثربخشی

بعد از ساخت بازی مهم است که اثربخشی آن با روش‌های علمی موردبررسی قرار گیرد. در این مسیر است که ضعف‌ها و نقاط قوت روش به کار گرفته‌شده در بازی نمایان می‌شود. روش علمی بررسی اثربخشی این بازی به شرح زیر است:

بله – با در اختیار گذاشتن پرسشنامه طراحی‌شده در اختیار گردشگران پس از استفاده از اپلیکیشن، اطلاعات به‌دست‌آمده آنالیز و بررسی شد و نتیجه حاصل حاکی از این بود که فناوری واقعیت افزوده به دلیل همراهی محیط واقعی در کنار محیط مجازی جذابیت استفاده از اپلیکیشن را برای گردشگران بیشتر کرده و همچنین انجام بازی و پاسخگویی و درنتیجه دریافت جایزه انگیزه گردشگران را برای بازدید کامل و مطالعه دقیق اطلاعات افزایش داده است.

7.انتشار نتایج

ارائه نتایج علمی بازی برای سایر بازی‌سازان سند ارزشمندی را مهیا می‌کند تا از درس آموخته‌های سایر پژوهشگران در مسیر ساخت بازی خود استفاده کنند. نتایج تحقیقات برای این بازی در منابع زیر منتشر شده است:

عباسی نیا, صبا؛ باقر بهران شتربان و صمد روحی، ۱۳۹۸، اثربخشی فناوری واقعیت افزوده بر بهبود کیفیت بازدید گردشگران از اماکن تاریخی؛ نمونه موردمطالعه: خانه مشروطه تبریز، نخستین کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند، شیراز، موسسه آموزش عالی آپادانا

8.تایملاین طراحی بازی را توضیح دهید.

9.پیشنهاد این تیم برای سایر تیم‌های بازی‌ساز جدی

به دلیل تعداد کم راهنما برای موزه‌ها و بعضاً تعداد کم مترجمین، استفاده از فناوری‌هایی که بتواند بسته به موقعیت مشخص اطلاعات خاصی را ارائه دهد، عمل مهم و مؤثری است. فناوری واقعیت افزوده این امکان را به ما می‌دهد تا علاوه بر پخش اطلاعات صوتی و متنی، عناصر سه‌بعدی نیز ارائه دهیم. همچنین برای ایجاد غوطه‌وری بیشتر و افزایش انگیزه گردشگر برای بازدید، محیط مجازی را در همان محیط واقعی داشته باشیم.

نام بازی: خانه مشروطه

نام تیم سازنده: توانا

اعضای تیم: صبا عباسی‌نیا، صمد روحی، باقر بهرام شتربان

نگارش: صبا عباسی‌نیا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید