به آینده بازی‌های جدی و نقش آن در نظام سلامت امیدوار هستیم

0
202

مشاور معاون تحقیقات و فناوری و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) با بیان اینکه می‌توان به آینده بازی‌های جدی امیدوار بود، گفت: بازی‌های جدی به دلیل اینکه دارای جنبه سرگرمی‌ و همچنین دارای ویژگی‌های آموزشی و کمک درمانی هستند، اهمیت بسیار زیادی در حوزه سلامت دارند.

بیتا مسگرپور، مشاور معاون تحقیقات و فناوری و مدیر روابط عمومی و بین‌الملل مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) در گفتگویی اظهارداشت: بازی‌های جدی به دلیل اینکه هم دارای جنبه سرگرمی و هم دارای ویژگی‌های آموزشی و کمک درمانی هستند، اهمیت بسیار زیادی در حوزه سلامت دارند.

وی با بیان اینکه ما در پیشگیری و همچنین درمان بیماری‌ها نیازمند رویکردهای جدید هستیم، گفت: بازی‌های جدی یکی از مهم‌ترین رویکردهای نوآورانه در حوزه سلامت است که می‌تواند به این حوزه کمک فراوانی کند. همچنین ما در حوزه سلامت در برخی موارد نیازمند تغییر فرهنگ و رفتار مصرف‌کنندگان و حتی ارایه دهندگان خدمات سلامت هستیم که می‌توان این موضوع را نیز در اهداف بازی‌های جدی در نظر گرفت.

به گفته مسگرپور مهم‌ترین ویژگی‌ بازی جدی در سرگرم کردن و درگیرسازی افراد است که می‌تواند بر روی رفتار و عملکرد آن‌ها تاثیر گذاشته و علاوه بر دانش، نگرش و رفتار آنها را ارتقا دهد.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری و مدیر روابط عمومی و بین‌الملل مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) با بیان اینکه برای رشد این بازی‌ها عوامل متفاوتی باید دست به دست یکدیگر دهند، ادامه داد: اولین فاکتور در این حوزه، نیروی انسانی است؛ ضمن اینکه در بحث بازی نیازمندی به پرورش نیروی انسانی ماهر  بیشتر احساس می‌شود، تدابیر لازم برای نگاهداشت این افراد و تشکیل تیم‌ها و گروه‌هایی که به رشد بازی‌ها کمک کنند نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.

این مقام مسئول دومین فاکتور تاثیرگذار را ‌حمایت نهادها و سازمان‌ها از تیم‌های شکل گرفته شده و افراد ماهر در حوزه بازی دانست و عنوان کرد: حمایت‌هایی که نیازمند است توسط نهادها و سازمان صورت بگیرد،‌ شامل آموزش، حمایت از تیم‌ها و همچنین تجاری سازی ایده‌های تیم‌های بازی ساز است. در صورتی که سازمان‌ها مختلف در این امر ورود کنند می‌تواند از طرق مختلف به رشد این بازی‌ها کمک کنند.

مسگرپور با اشاره به برگزاری مسابقات «بازی های جدی» گفت: رویداد مذکور می‌تواند به رشد این حوزه کمک کند،‌ البته موفقیت در این زمینه وابسته به عملکرد در نحوه جذب مخاطب است. درصورتی که در این رویداد سطح کیفی داوری‌ها بالا باشد و در حوزه برگزاری کارگاه‌ها و مسائل آموزشی این رویداد بتواند به تیم‌ها کمک کند،‌ می‌تواند موفقیت خوبی را کسب کند.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه  بازی‌ها در حوزه مسائل فرهنگی قرار می‌گیرند،‌ گفت: در امر فرهنگ نیز نیازمند ابزارهایی هستیم تا بتوانیم به نیازهای جامعه پاسخ دهیم. با توجه به اینکه نیازهای جامعه با رشد تکنولوژی و فناوری تغییر می‌کند بنابراین نیازمند شیوه‌های جدید برای جذب مخاطب هستیم ضمن اینکه بازی‌های جدی از این حیث در صورتی که دارای سطح کیفی بالایی باشند می‌تواند به رفع نیازهای جامعه کمک کند.

مسگرپور همچنین با اشاره به اینکه موسسه نیماد با هدف حمایت و توسعه حوزه نظام سلامت در کشور راه‌اندازی شده است، دلایل حمایت آن از بازی های جدی، اضافه کرد: این موسسه دارای هفت کمیته تخصصی است که هر یک در حوزه‌های پژوهشی و طرح‌های تحقیقاتی فعالیت می‌کنند. اما در میان این کمیته‌ها، کمیته فناوری و نوآوری‌های علوم پزشکی علاوه بر فعالیت در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه طرح‌های محصول محور نیز فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: کمیته مذکور و موسسه بر این باورند که بازی‌های جدی در آِینده می‌تواند نقش بسیاری در نظام سلامت ایفا کند و دارای این قابلیت جهت استفاده در حوزه نظام سلامت است. همین امر باعث شد تا موسسه از این رویداد حمایت کند، تا از این طریق بتواند با ایجاد انگیزه و اشتیاق لازم زمینه سازی برای رشد گروه‌ها و تیم‌های فعال در این حوزه را ایجاد کند.

وی دلیل دوم را  ارتباط با گروه‌های مختلف خواند که از نظر رشته‌های فعالیتی متفاوت‌اند و عنوان کرد: این حوزه یک حوزه بین رشته‌ای است و نیازمندیم که در این مسیر با گروه‌های مختلف آشنا شویم؛ از طرفی دیگر به گروه‌هایی فعال در این حوزه برای حمایت در حوزه‌های آموزش و کمک برای ورود این تیم‌ها به بازار نظام سلامت که بازاری رو به رشد است، کمک کنیم.

این مقام مسئول درباره آینده بازی های جدی توضیح داد: هنوز زود است که نسبت به آینده این بازی‌ها صحبت کنیم و در حال حاضر در ابتدای مسیر قرار داریم و موفقیت در آینده نیازمند قرار گرفتن فاکتورهای بسیاری در کنار یکدیگر است. اما به طور کلی می توانیم به آینده آن امیدوار باشیم.

مسگرپور با بیان اینکه موسسه نیماد در این دوره از جشنواره  تلاش کرده تا حمایت‌های نقدی و غیر نقدی از بازی‌های جدی حوزه بهداشت و درمان را داشته باشد، گفت: موسسه در سال گذشته نیز به عنوان حامی این رویداد حضور داشت و همانند سال گذشته قصد داریم که بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در این حوزه بهره کامل را برده و تا جایی که می‌توانیم در حوزه‌های محتلف از تیم‌ها و گروه‌های فعال در این حوزه چه حمایت‌های مالی و یا غیر مالی مانند آموزش را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نتایج این حمایت‌ها در نهایت می‌تواند به فرهنگ‌سازی و رشد نظام حوزه سلامت در کشور کمک کند.

لازم به ذکر است : رویداد جامع جایزه بازی‌های جدی، سالانه توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تنها متولی این صنعت و با جذب حامیان این حوزه، برگزار می‌شود.

این رویداد در سومین دوره خود تلاش می‌کند تا با برگزاری سه بخش کلیدی، شامل جشنواره بازی جدی سال ١٣٩٨، هکاتون بازی‌های جدی ١٣٩٨ و سمپوزیوم بازی‌های جدی ١٣٩٨، زیرساخت‌های علمی و صنعتی را برای توسعه بیش‌ازپیش بازی‌های جدی در کشور فراهم و حلقه‌های توسعه را از تحقیقات دانشگاهی تا تجاری‌سازی محصولات موجود در صنعت تقویت کند.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here