اهمیت بازی‌های رایانه‌ای را آنطور که هست، جدی نگرفته‌ایم

0
96

در آخرین روز برگزاری نمایشگاه اینوتکس 2022، سالن آمفی تئاتر ساختمان فن بازار پارک فناوری پردیس میزبان برگزاری نشست ابرچالش‌های حکمرانی در زیست‌بوم بازی‌های دیجیتال در ایران با حضور مسئولان و فعالان صنعت بازی بود.

اعضای این نشست امیرخوراکیان، سیدصادق پژمان، ابوالفضل صادق و محمدرضا عطاردی بودند که در خصوص عوامل ضعف در حکمرانی به گفتگو نشستند.

امیرخوراکیان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در این نشست گفت: تحلیل ما این است که هرچه جلوتر می‌رویم صنعت سرگرمی در حال رشد و بزرگ شدن است، زیرا روند متوسط طول عمر رو به افزایش است و این موضوع در ایران و جهان مشابه است و پیش‌بینی می‌کنیم با ورود برخی فناوری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، این موضوع جدی‌تر شود. از سوی دیگر با کاهش ساعت کار در دهه‌های اخیر مواجهیم. نتیجه این موضوع، ایجاد اوقات فراغت است که صنعت سرگرمی را جدی‌تر می‌کند. صنعت سرگرمی، آینده‌ای مهم در نظام حکمرانی دارد.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد ما اهمیت و نقش بازی‌های رایانه‌ای را آنطور که هست، درک نکرده و موضوع را جدی نگرفته‌ایم. اگر زیست‌بومی خیلی آرام در حال رشد باشد، در فضای تجربه همه چیز را به مخاطبان منتقل می‌کند. وقتی به بازی فکر می‌کنم، آن را مدرسه‌ای شبانه‌روزی می‌بینیم. بازی نوعی تربیت بوده و می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت انسان تاثیرگذار باشد.

خوراکیان در این نشست با انتقاد از وجود حلقه‌های مفقوده در نظام اجرایی کشور گفت: باید در عرصه‌های مختلف به گونه‌ای عمل کنیم که سیاستگذاران متوجه اهمیت موضوع شوند. صرف سیاستگذاری از سوی نظام حکمرانی و تعیین نگاشت نهادی به تنهایی راهگشا نیست و معتقدم مهمترین عامل در تحقق این سیاست‌ها ایجاد ضمانت اجرایی است.

او تصریح کرد: باید در قوانین، چه قوانینی که مورد بازبینی قرار می‌گیرند و چه قوانین جدیدی که به تصویب می‌رسند، به موضوع ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی فضای مجازی و برخی از کمیسیون‌های آن به‌عنوان اصلی مهم توجه کنیم و آن را به نتیجه برسانیم.

خوراکیان افزود: براساس آنچه در بند 2 و 4 این سیاست‌ها آمده، وزرات علوم تحقیقات و فناوری، وزرات آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور موظف به ایجاد رشته‌های متناسب با نیازهای صنعت بازی شده‌اند. اگر اصل ضمانت اجرایی تاکنون به نتیجه رسیده بود، امروز بعد از چند سال که از تصویب سند سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای در شورای عالی فضای مجازی گذشته، باید از این نهادها سوال کرد که چرا این اتفاق نیفتاده است. تا جایی که اطلاع دارم دانشگاه هنر اسلامی تبریز رشته‌ای برای این منظور ایجاد کرده و در یکی دو دانشگاه علمی و کاربردی هم کارهایی در این زمینه انجام شده است. اما سایر دستگاه‌ها که براساس این سند موظف به تحقق این کار شدند، اقدامی انجام نداده‌اند.

او در پایان سخنانش تاکید کرد: ضمانت اجرایی قانونی، مهم‌ترین اصل برای اطمینان از تحقق سیاست‌های مصوب در زمینه‌های مختلف از جمله بازی‌های دیجیتال است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here