ارائه گواهینامه نهاد اعتبار بخش بازی‌ها و بسته‌های شناختی به منتخبان ستاد علوم شناختی

0
55

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ششمین رویداد جایزه بازی‌های جدی به عنوان یکی از حامیان اصلی این رویداد در دو بخش سمپوزیوم و جشنواره بازی‌های جدی حضور دارد و از مقالات و بازی‌های ارائه شده با موضوعات شناختی علاوه بر اهدا جایزه نقدی، با ارائه گواهینامه نهاد اعتبار بخش بازی‌ها و بسته‌های شناختی حمایت خواهد کرد.

 ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از بازوهای حمایتی رویداد جایزه بازی‌های جدی از چند سال گذشته، تعاملی نزدیک با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در راستای توسعه و ترویج بازی‌های شناختی در کشور ایجاد کرده است. مهدیه کرمی دبیر اجرایی کارگروه بازی‌های شناختی ستاد علوم شناختی، در گفتگویی با ما درباره رویکردهای این ستاد در خصوص حمایت از رویداد جایزه بازی‌های جدی و همچنین موضوع ارائه گواهینامه نهاد اعتبار بخش بازی‌ها و بسته‌های شناختی به منتخبان مورد نظر این ستاد در ششمین دوره این رویداد توضیح داد.

ستاد علوم شناختی به عنوان یکی از حامیان مطرح رویداد جایزه بازی‌های جدی، چه دستاوردهایی از این رویداد طی سال‌هایی که بازوی حمایتی این رویداد بوده است، به دست آورده است؟

یکی از اولویت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حفظ و ارتقاء سرمایه شناختی جامعه است. در راستای تحقق این هدف، یکی از ابزارهای بسیار کارآمد که در دسترس بسیاری از افراد است، بازی‌ها به ویژه بازی‌های شناختی مدنظر این ستاد است. در همکاری‌ای که طی سال‌های گذشته با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای داشتیم، توانستیم بازی‌های شناختی را در سطح کشور توسعه و ترویج دهیم. حمایتی که این ستاد در دو سال گذشته از رویداد هکاتون بازی‌های جدی که با رویکرد بازی‌های شناختی و با عنوان «ارزیابی و توانبخشی شناختی» برگزار شد، داشت، باعث شد که ایده‌هایی در حوزه بازی‌های شناختی مطرح شوند. در ادامه با حمایت مشترک بنیاد و ستاد این ایده‌ها تبدیل به محصول شدند و خوشبختانه الان چند بازی شناختی در راستای همان فعالیت‌های هکاتون، در بازار موجود است.

ارائه موضوعات مرتبط به حوزه علوم شناختی در قالب بازی و یا مقاله توسط شرکت کنندگان در این رویداد، چقدر در راستای مسائل مورد نیاز و کاربردی ستاد علوم شناختی بوده است؟

بازی‌های شناختی در علوم شناختی در حوزه‌های ارزیابی و توانبخشی شناختی کاربرد دارد و ما می‌توانیم با استفاده از بازی‌ها، عملکردها و مهارت‌های شناختی فرد را ارزیابی کنیم. همچنین در حوزه ارتقاء و توانبخشی می‌توانیم از بازی‌های شناختی استفاده کنیم. افرادی که می‌خواهند مهارت‌های شناختی خود را ارتقاء دهند، می‌توانند از بازی‌ها کمک بگیرند. همین طور در حوزه اختلالات می‌توانیم از بازی‌ها برای توانبخشی استفاده کنیم. به عنوان مثال برای برخی اختلالات شناختی نظیر ADHD، اوتیسم و سایر اختلالات،  بازی‌هایی وجود دارد که در کنار سایر روش‌های درمانی، کمک شایانی به روند درمان می‌کنند.

روند حمایتی این ستاد از جایزه بازی‌‎های جدی سال ۱۴۰۲ چگونه است؟

خیلی خرسندیم که در طول 3-4 سالی که با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تعامل داشتیم، توانستیم دستاوردهای خوبی به دست آوریم و بازی‌های شناختی را در کشور معرفی، توسعه و ترویج دهیم و امیدواریم که در رویداد پیش رو هم مثل سال‌های گذشته همکاری خوبی داشته باشیم. در ششمین رویداد جایزه بازی‌های جدی، ستاد علوم شناختی به عنوان یکی از حامیان این رویداد در دو بخش سمپوزیوم و جشنواره بازی‌های جدی حضور دارد. در بخش سمپوزیوم از مقالاتی که در حوزه علوم شناختی و بازی‌های شناختی به دبیرخانه رویداد ارسال شده باشد، حمایت خواهیم کرد. در بخش بازی‌های جدی هم همین طور. سه تیم برگزیده و احتمالا دو تیم شایسته تقدیر را مشخص خواهیم کرد و جوایز نقدی به آنها اهدا می‌شود. پیرو توافق انجام شده میان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مبنی بر داوری و حمایت از بازی‌ها و مقالات شناختی در ششمین رویداد جایزه بازی‌های جدی، این ستاد از ۳ بازی‌ شناختی برگزیده به ترتیب با اهدای ۲۵۰ میلیون ریال، ۲۰۰ میلیون ریال و ۱۵۰ میلیون ریال تقدیر می‌کند. همچنین به ۵ مقاله شناختی برگزیده نیز هر یک مبلغ ۲۰ میلیون ریال، جایزه نقدی اهدا می‌شود.

 علاوه بر جوایز نقدی این ستاد، برگزیدگان همچنین می‌توانند گواهینامه نهاد اعتبار بخش بازی‌ها و بسته‌های شناختی را نیز دریافت کنند. نهاد اعتبار بخش بازی‌ها و بسته‌های شناختی نهادی است که به طور سه جانبه با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد علوم شناختی فعالیت خود را آغاز کرده است. دریافت این گواهینامه مزایایی به همراه دارد که تیم‌های برگزیده این رویداد می‌توانند از این مزایا برخوردار شوند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here