مجموعه ESRB نماد جدیدی را برای اقتصاد بازی‌ها معرفی کرد: نمادِ آیتم‌های تصادفی

0
253

انجمن رده‌بندی سنی نرم­‌افزارهای سرگرمی‌ آمریکا (ESRB) روز دوشنبه 25 فروردین، نماد جدیدی را به برچسب‌های رده‎بندی سنی خود افزود. این نماد جدید در مورد پرداخت‌های درون بازی اطلاعات تکمیلی را در اختیار والدین و سایر مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. ESRB این اقدام را در راستای ایجاد شفافیت بیشتر دربارۀ ماهیت آیتم‌هایی که بازیکن از طریق درون­‌پرداخت قادر به خرید آنهاست می‌داند.

اگر چه پیش از این نماد «درون‌­پرداخت» از سال 2018 در مجموعه نمادهای ESRB مورد استفاده قرار می‌­گرفته است، نماد جدید با اضافه کردن عبارت «خرید درون‌بازی (شامل آیتم‌های تصادفی)» به ردۀ سنی برخی بازی‌ها نشان می‌دهد که بازی مذکور دارای پیشنهادهایی برای خرید کالاهای دیجیتال یا خدماتی درون بازی است که بازیکن قبل از پرداخت در مورد ماهیت آن اطلاعی نخواهد داشت. برخی از این پیشنهادها به طور مسستقیم با پول واقعی قابل خرید است و برخی دیگر با سکه‌های مجازی یا هر پول رایجی که بازی برای خود خلق کرده است و برای تهیه آن سکه‌ها می‌بایست پول واقعی خرج کرد. این پیشنهادها شامل آیتم‌هایی مانند لوت‌باکس‌ها (Loot Boxes)، بسته‌های کارت، جعبۀ گنج و سایر جوایز بازی مانند Mystery Awards می‌شود.

پیش از این برای رده‌بندی سنی بازی‌های دیجیتال عموماً به محتوای آن توجه می‌شد و چیزهایی مانند داستان بازی، کلمات ناشایست، میزان خشونت فیزیکی و مسائل اخلاقی مبنای رده‌بندی سنی قرار می‌گرفت. از این به بعد علاوه بر موارد فوق، بازی‌ها از جهت داشتن پیشنهادهای خرید آیتم‌های تصادفی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. به این ترتیب کاربران به جای اینکه بعداً در مورد برخی جنبه‌های بازی مطلع شوند، پیش از دانلود یا خرید بازی نسبت به آن آگاه خواهند شد.

برچسب ساده «درون­‌پرداخت» که پیش از این هم به کار می‌رفته است، فقط در مورد بازی‌هایی استفاده خواهد شد که پیشنهاد خرید را در مورد چیزهای کاملاً مشخص ارائه دهند و در آن­ها آیتم­‌های تصادفی همچون لوت­‌باکس­‌ها وجود ندارند.

علت ایجاد این نماد آن است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد والدین بیش از آنکه نگران ماهیت تصادفی خریدهای درون‌بازی کودکان خود باشند، نگران پرداخت پول واقعی در حین بازی توسط کودک خود هستند. برچسب «درون‌­پرداخت» نیز پاسخی به این نگرانی والدین و دیگر مصرف‌کنندگان بوده است. برچسب جدید را نیز می‌توان پاسخی به پرسش کاربران در مورد ماهیت پرداخت‌های درون‌بازی قلمداد کرد که منجر به تصمیمات آگاهانه‌تر هنگام خرید بازی خواهد شد.

مجموعه ESRB در بیانیه خود به این نکته نیز اشاره کرده است که اصطلاح «لوت‌باکس» اصطلاح کاملی برای اشاره به تمام سازوکارهای خرید تصادفی درون ‌بازی نیست. اصطلاح به‌کارگرفته‌شده توسط ESRB علاوه بر لوت‌باکس‌ها، به تمام سازوکارهای پیشنهاد مبادلۀ مستقیم و غیرمستقیم آیتم‌های تصادفی درون‌ بازی با پول واقعی اطلاق خواهد شد. علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد که اصطلاح لوت‌باکس برای حدود بیش از دوسوم والدین اصطلاحی ناآشنا و مبهم است. در حالی که عبارت «خرید درون‌بازی (شامل آیتم‌های تصادفی)» درک کاملی را به والدین و سایر کاربران منتقل خواهد کرد.

محمدصادق طلوع برکاتی

دانشجوی جامعه‌شناسی فرهنگی و پژوهشگر مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک). به تحلیل‌های کیفی و تحلیل تطبیقی علاقه‌مند هستم و در مورد الگوهای مصرف بازی مطالعه می‌کنم.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here