گزارش بازار جهانی بازی‌های ویدئویی 2024 و چشم‌انداز آینده

0
13
بازار جهانی بازی‌های ویدئویی 2024 و چشم‌انداز آینده
حجم کل بازار به 182.7 میلیارد دلار رسی ده که نسبت به سال قبل رشد سالانه ٪3.2 را تجربه کرده است.

بر اساس آخرین نسخه گزارش سالانه بازار جهانی بازي هاي ویدئویی 2024 که در 24 ژوئن 2025 منتشر شده، بازار جهانی بازی‌های ویدئویی در سال 2024 به 182.7 میلیارد دلار رسیده است؛ رقمی که نسبت به سال گذشته رشد 3.2 درصدی را نشان می‌دهد. این رشد در شرایطی رخ داده که ساختار بازار همچنان تحت‌تأثیر چرخه‌های سخت‌افزاری، تغییرات فناوری و الگوهای مصرف متفاوت در مناطق مختلف جهان قرار دارد.

سهم پلتفرم‌ها

  • موبایل با درآمد 100.3 میلیارد دلار (55٪ از بازار) همچنان ستون اصلی صنعت است و رشد چشمگیری را در آمریکا، اروپا و بازارهای نوظهور تجربه کرده است. بازی‌هایی مانند Monopoly Go، Royal Match، Roblox، Last War و Brawl Stars از محبوب‌ترین عناوین سال بوده‌اند.

  • کنسول‌ها با درآمد 43.5 میلیارد دلار (24٪ از بازار) پس از موبایل قرار گرفتند. هرچند اندکی افت نسبت به سال قبل داشته‌اند، اما مدل‌های اشتراکی و عرضه بازی‌های انحصاری باعث حفظ جایگاه این بخش شده است.

  • رایانه‌های شخصی (PC) با 39.9 میلیارد دلار (21٪ از بازار) و رشد 4.6٪ نشان دادند که همچنان در ژانرهای پرطرفدار و عناوین چندنفره قدرت بالایی دارند.

روندهای کلیدی

  • افزایش زمان بازی و تعاملات در سرویس‌های زنده و بازی‌های چندنفره آنلاین، عامل اصلی رشد تقاضاست.

  • بازار موبایل با حضور ناشران قدرتمند چینی و عناوین جهانی، نقشی کلیدی در آینده دارد.

  • کنسول‌ها به‌ویژه با نسل جدید نینتندو و محتوای انحصاری مایکروسافت و سونی همچنان بازیگران مهم خواهند بود.

  • PC با رشد در شرق آسیا (به‌خصوص ژاپن و چین) و بازگشت همکاری‌های بین‌المللی، موقعیت خود را تقویت می‌کند.

پیش‌بینی آینده

  • درآمد بازار در سال 2025 به 188.9 میلیارد دلار خواهد رسید (+3.4٪).

  • تا سال 2027 از مرز 200 میلیارد دلار عبور می‌کند و نرخ رشد مرکب سالانه حدود 3.3٪ برآورد می‌شود.

  • آسیا-اقیانوسیه با سهم 47٪ همچنان بزرگ‌ترین قطب بازار باقی می‌ماند، در حالی‌که آمریکای شمالی (28٪) و اروپا (18٪) رشد باثباتی دارند.

  • آمریکای لاتین و خاورمیانه سریع‌ترین نرخ رشد را تجربه می‌کنند و فرصت‌های تازه‌ای برای ناشران و سرمایه‌گذاران فراهم می‌سازند.

جمع‌بندی

صنعت بازی‌های ویدئویی در حال حرکت به سوی تنوع بیشتر در محتوا، مدل‌های درآمدی نوآورانه و رقابت منطقه‌ای است. مسیر پیش‌رو نشان می‌دهد که این صنعت تا سال 2027 نه تنها بزرگ‌تر، بلکه پیچیده‌تر و پویا‌تر خواهد شد.

نهیه و ترجمه: رؤیا صدیقی

متن کامل این گزارش را از اینجا مشاهده و دریافت کنید.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here