تأثیر کووید-۱۹ بر بازار بازی‌های موبایل: افزایش میزان استفاده‌ مصرف‌کننده به‌همراه رشد بیش از ۷۷ میلیارد دلاری درآمد در سال ۲۰۲۰

0
721

 امسال، بازار بازی‌های موبایلی درآمد ۷۷.۲ میلیارد دلاری در سطح جهانی ایجاد خواهد کرد، که نشان‌دهنده‌ی رشد سالم سالانه + ۱۳.۳٪ است و در این میان، تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی و به‌صورت سالانه رشدی برابر با + ۶.۷٪ به‌میزان ۳.۵ میلیارد در سال۲۰۲۰ خواهد داشت، که نمایان‌گر منبع جدیدی ازبازیکن‌ها و پرداخت‌کنندگان برای سال‌های آتی است. در این سری گزار‌ش از نیوزو، این اعداد و ارقام بررسی و پیش‌بینی‌های نیوزو در رابطه با بازار موبایل از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ ارائه شده است. این گزارش را سرکار خانم پرستو منطقی پژوهشگر همکار دایرک بررسی کرده‌اند. 

خانه‌نشینی اجباری بیش از هر زمان منجر به تعامل مصرف‌کنندگان با بازی‌های موبایلی شده است

همه‌ی ما با وضعیت هولناک و ناخوشایند همه‌گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم. برای بسیاری از افراد محبوس در خانه، بازی راهی است برای فرار و گذراندن وقت؛

قرنطینه‌های ملی/منطقه‌‌ای و ممنوعیت‌های سفر در سراسر جهان، به‌ویژه در بازار‌‌های تقدم-گوشی‌همراه مانند آسیا، خاورمیانه، و آمریکای لاتین، منجر به افزایش چشمگیر تعامل مصرف‌کننده با بازی‌های موبایلی شده است.

به‌عبارت ساده‌تر، قابل حمل و در دسترس بودن گوشیهای همراه سلطه‌ی این بازار در سال جاری را حتی بیش از پیش پایدار ساخته است؛ تا‌حدودی به‌دنبال اثرات‌جانبی کافی‌نت‌ها در بازار‌هایی خاص (باز‌هم، بیش‌تر در آسیا).

از این گذشته، این بازار شاهد رشدی اندک در میزان استفاده از تبلت در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ بوده است-اولین نمونه‌ی رشد تقریبا طی دو سال-. چین، که در این سه ماه قرنطینه‌ای سخت را سپری می‌کرد، بانی اصلی این رشد شد.

تداوم این تعاملات موجب افزایش درآمد خواهد شد

به‌طور طبیعی، افزایش مدت‌زمان اختصاص داده شده به بازی، درآمد بازی‌های موبایلی را نیز افزایش خواهد داد. اما از آن‌جا که تبدیل کردن بازیکن‌های گوشی‌همراه به پرداخت‌کنندگان امری بسیار نا‌امید کننده است، رشد تعامل مصرف‌کننده به‌مراتب فرا‌تر از رشد درآمد خواهد بود-به‌ویژه در اندروید، سیستم عامل غالب در بسیاری از بازار‌های نو‌ظهور.

ایجاد رشد در مخارج مستقیم مصرف‌کننده نیز تا‌حدودی با مدل تجاری تبلیغات-درون-بازی (IAA) که اخیرا بسیار مرسوم شده است، جبران می‌شود. با‌این‌وجود، پیش‌بینی می‌کنیم که بازار تا سال ۲۰۲۰ به ۷۷.۲ میلیارد دلار برسد. افزایش علاقه به بازی به دلیل خانه‌نشینی اجباری ناشی از کووید-۱۹ عاملی اصلی به‌شمار می‌رود.

در رابطه با فروشگاه‌های اپلیکیشن که این درآمد‌ها را ایجاد می‌کنند، انحصار دو‌گانه‌ی اپل و گوگل در بازار همچنان پا‌بر‌جا است، اما درآمد‌ فروشگاه‌های-اپلیکیشن-شخص-ثالث دارای رشد سریع‌تری است:

-در سال جاری، فروشگاه اپلیکیشن اپل ۳۸۰۸ میلیارد دلار درآمد بازی‌های موبایل ایجاد خواهد کرد (+ ۱۰.۳٪ به‌طور سالانه)، که تقریباً نیمی از کل درآمد بازی‌های موبایل در سراسر جهان را شامل می‌شود.

-در همین حال، درآمد بازی از گوگل‌پلی در سال ۲۰۲۰ به ۲۷.۸ میلیارد دلار (+ ۱۵.۰٪ به‌طور سالانه) خواهد رسید، که ۳۶.۰٪ از درآمد جهانی را در بر می‌گیرد.

– ۱۰.۶میلیارد دلار باقی‌مانده از فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص-ثالث اندروید (+۲۰.۵٪ به‌طور سالانه) به‌دست می‌آید. گوگل‌پلی در چین ممنوع است، بنابراین، سهم عمده‌ی درآمد شخص-ثالث به بازار چین تعلق دارد.

چشم‌انداز آینده: بازی موبایل به سوی اولین سال ۱۰۰-میلیارد دلاری خود

بازار بازی‌های موبایل در سال ۲۰۲۳ به رشد۱۰۰-میلیارد دلاری خود ادامه خواهد داد و از آن فرا‌تر خواهد رفت. تا آن زمان، پیش‌بینی می‌شود که  بازار بازی‌های موبایل با +۱۰.۸٪ نرخ رشد مرکب سالانه(CAGR) به ۱۰۲.۸ میلیارد دلار می‌رسد.

بازارهای نوظهور مانند آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه و آفریقای شمالی، مناطق جنوبی صحرای آفریقا و آمریکای لاتین بیشترین رشد را در این زمینه ایجاد خواهند کرد. چین، ایالات متحده آمریکا، و ژاپن سه بازار بزرگ بازی‌های موبایل در سال ۲۰۲۳ باقی خواهند ماند.

تولید‌کننده‌های سخت‌افزار با چالش‌های جدیدی رو‌بهرو هستند‌، اما تعداد دستگاه‌های فعال و کاربر‌ها همواره در حال افزایش است

در چند ماه گذشته، تولید‌کنندگان پیشرو گوشی‌های همراه مانند سامسونگ، شیائومی و Vivo به دلیل بیماری همه‌گیر، توزیع محصولات جدید خود را به تعویق انداختند. متوقف شدن خط تولید بسیاری از کارخانه‌ها در سر‌تا‌سر جهان به دلیل قرنطینه همگانی، تولید و توزیع سخت‌افزار موبایل را نیز تحت تأثیر منفی قرار داده است.

از طرفی، تاخیر در انتشار مدل‌های جدید تلفن‌های‌هوشمند-و همچنین رکود جهانی نزدیک- ممکن است انگیزه‌ی مصرف‌کنندگان برای ارتقای مدل کنونی گوشی‌های خود را کاهش دهد، و به اختلال بیش‌تر در میزان فروش تلفن‌های همراه منتج شود.

بر خلاف موارد فوق، در روند افزایش تعداد کاربر‌های گوشی‌های‌هوشمند (یا تلفن‌های‌هوشمند فعال) در سطح جهانی تأثیر قابل‌توجه‌ای پیشبینی نمی‌شود. از این گذشته، در دسترس بودن شبکه‌ی اینترنتی کلیدی‌ترین نیروی محرک برای استفاده از تلفن‌های‌هوشمند است، و به‌نظر می‌رسد شبکه‌های مخابراتی کم‌تر تحت تاثیر پی‌آمد‌های قرنطینه‌ی همگانی قرار گرفته‌اند. در مجموع، روند توسعه‌ی شبکه‌های بی‌سیم تلفن‌همراه تاثیر‌پذیری چشمگیری نداشته است.

رشد تعداد کاربر‌های تلفن‌های‌هوشمند در سطح جهان، سالانه + ۶.۷٪ است که تا سال ۲۰۲۰ به ۳.۵ میلیارد خواهد رسید، و تعداد گوشی‌های‌همراه فعال تا ۲۰۲۰ به ۴.۲ میلیارد می‌رسد (این ارقام نشان‌دهنده‌ی رشد سالانه‌ی + ۶.۳٪ است).

توسعه‌ی 5G بیش‌تر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، اما آینده هنوز درخشان به نظر می‌رسد

تخمین این امر که بیماری کنونی تا چه حد باعث ایجاد اختلال در همه‌گیر شدن 5G در سطح جهانی می‌شود هنوز هم دشوار است، اما تاثیر‌گذاری نسبی آن تا حدودی قابل مشاهده است. در بسیاری از بازار‌های غربی، شرکت‌های مخابراتی با تأخیر در توسعه‌ی شبکه‌ی 5G مواجه هستند؛ با‌این‌وجود، دولت‌های آسیا همواره سخت می‌کوشند تا این شبکه را در سطح ملی گسترش دهند.

تعداد کاربران گوشی‌های‌هوشمند در سطح جهانی همواره رو به رشد است، که در سال ۲۰۲۳ به ۴.۱ میلیارد دلار خواهد رسید، یعنی + ۵.۹٪ نرخ رشد مرکب سالانه (۲۰۱۹-۲۰۲۳). در‌حالی‌که تعداد گوشی‌های‌هوشمند فعال رشد کند‌تری خواهد داشت (+ ۵.۵٪ نرخ رشد مرکب سالانه) یعنی تا ۴.۸ میلیارد در سال ۲۰۲۳.

به‌لطف مقرون‌به‌صرفه‌تر شدن هزینه‌های گوشی‌های‌هوشمند-و همچنین پیشرفت‌های محلی در اینترنت گوشی‌های‌همراه- مناطق جنوبی صحرای آفریقا، آسیای جنوبی میانه، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین، و خاور‌میانه و شمال آفریقا، سریع‌ترین رشد در تعداد کاربر‌های گوشی‌های‌هوشمند را شاهد خواهند بود.

در مجموع، موبایل همچنان بزرگترین مقوله‌ی کسب‌و‌کار بازی‌ها است، که مقوله‌های درآمد و تعامل-کاربر در آن به‌طور یکسان مسیرهای رشد قدرت‌مند خود را در سال‌های آتی ادامه می‌دهند.

برای دریافت این گزارش به زبان انگلیسی به لینک زیر مراجعه نمایید:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here