بررسی بازی‌های پرفروش سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزو

0
244

امسال به نظر می‌رسد همان سالی است که بازیکنان مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدند. سالی که تعداد زیادی از بازی‌هایی که در انتشار با تاخیر مواجه شده بودند بالاخره از راه رسیدند. سال ۲۰۲۳ سالی هیجان‌انگیز برای انتشار بازی‌هاست. حال که به نیمه این سال رسیدیم در این مطلب به بررسی پرفروش‌ترین عناوین منتشرشده تا به اینجای سال می‌پردازیم. آنچه در ادامه می‌آید، توسط آقای علیرضا کبورانی، پژوهشگر همکار دایرک ترجمه و گردآوری شده است.

بررسی  بازی‌های پرفروش سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزو

امسال به نظر می‌رسد همان سالی است که بازیکنان مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدند. سالی که تعداد زیادی از بازی‌هایی که در انتشار با تأخیر مواجه شده بودند بالاخره از راه رسیدند. عناوینی مانند Forespoken، Sons of the Forest، The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom و Hogwarts Legacy که پس از یک یا دو سال تأخیر بالاخره منتشر شدند.

امسال همچنان در حال ورود به دنیای نسل جدید بازی‌ها هستیم که به‌صورت انحصاری برای کنسول‌های نسل جدید منتشر می‌شوند. بازی‌هایی که به هدف به‌رخ‌کشیدن قدرت سخت‌افزاری این کنسول‌ها در تلاش‌اند از تمام توان آن‌ها برای رساندن بهترین تجربه به بازیکنان استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال، Starfield از بتسدا[1] برای ایکس‌باکس سری اس و ایکس[2] و کامپیوترهای شخصی و همچنین Spider-Man 2 از اینسامنیاک‌گیمز[3] به‌عنوان انحصاری پلی‌استیشن[4] ۵ منتشر خواهند شد. درعین‌حال، هنوز عناوین زیادی برای نسل قبل پلتفرم‌های بازی؛ مانند نینتندو سوییچ[5]، پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان عرضه می‌شوند.

به طور خلاصه سال ۲۰۲۳ سالی هیجان‌انگیز برای انتشار بازی‌هاست. حال که به نیمه این سال رسیدیم در این مطلب به بررسی پرفروش‌ترین عناوین منتشر شده تا به اینجای سال می‌پردازیم.

نکته: در این تحلیل، نیوزو بازارهای ایالات متحده و بریتانیا را از ماه ژانویه تا ماه مِی ۲۰۲۳ پوشش می‌دهد. این بدان معناست که بازی‌های منتشر شده پس از این تاریخ مانند Diablo IV که فروش آن در اوایل ژوئن از ۶۶۶ میلیون دلار گذشت تا رکورد فروش پنج‌روزه بلیزارد[6] را بشکند، در این گزارش در نظر گرفته نشده‌ است.


[1] Bethesda

[2] Xbox Series S|X

[3] Insomniac Games

[4] PlayStation

[5] Nintendo Switch

[6] Blizzard

همچنین جدول زیر خلاصه‌ای از اطلاعات ۱۰ بازی پرفروش منتشر شده در سال ۲۰۲۳ (تا ماه مِی) بر روی رایانه‌های‌ شخصی، پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و نینتندو سوییچ نمایش می‌دهد. توجه داشته باشید که این لیست تنها ۱۰ بازی برتر بازارهای ایالات متحده و بریتانیا را پوشش می‌دهد.

Newzoo Game Performance Monitor | January – May 2023 | Cumulative revenue estimates for PC & console | UK & UK : منبع

هری پاتر و بازی دیجیتال که رکورد فروش را شکست

شرکت Warner Bros به‌عنوان ناشر و شرکت بازی‌سازی Avalanche Software به‌عنوان توسعه‌دهنده با موفقیت عظیم Hogwarts Legacy شروعی جادویی برای سال ۲۰۲۳ داشتند. این بازی که داستان آن سال‌ها قبل از اتفاقات مجموعه فیلم‌های هری پاتر جریان دارد، بازیکنان را به تجربه زندگی به‌عنوان دانشجوی جادوگری دعوت می‌کند. درآمد این بازی ویدئویی تا قبل از ماه مِی از یک میلیارد دلار فراتر رفت و همچنان به فروش موفق خود ادامه می‌دهد. همچنین انتشار بازی بر روی پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان منجر به درآمد بالاتری در ماه مِی نسبت به ماه آوریل شد، البته این رشد فروش در مقایسه با میزان درآمد در عرضه اولیه‌ی موفق این عنوان در ماه فوریه، بسیار ناچیز است.

 

Tears of the Kingdom دومین بازی پرفروش سال ۲۰۲۳ است.

در رتبه دوم (تا کنون) عنوان بسیار مورد انتظار و حماسی در سبک سندباکس، فانتزی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom قرار دارد.  این بازی علاوه بر اینکه مورد تحسین منتقدان و بازیکنان قرار گرفته است، همچنین به طور قابل توجهی از فروش اولیه نسخه قبلی یعنی Breath of the Wild پیشی گرفته است. تنها چیزی که آخرین سفر در سرزمین Hyrule به طور کامل نتوانست انجام دهد، پیشی گرفتن در رتبه درآمد از Hogwarts Legacy است. البته توجه شود که این بازی تحسین شده، انحصاری نینتندو سوییچ است، حال‌آنکه بازی هری پاتر بر روی تمام کنسول‌های نسل ۸، ۹ و رایانه‌های‌ شخصی و همچنین  ۳ ماه زودتر عرضه شده‌ است.

 

قدرت در دست محصولات ترارسانه[1] است.

سومین بازی پرفروش در سال ۲۰۲۳، Star Wars Jedi: Survivor بود، به این معنی که دو بازی از سه بازی برنده در میزان درآمد ترا‌رسانه بوده‌اند. بازی‌های ترارسانه‌ای درواقع به بازی‌هایی اطلاق می‌شود که از رسانه‌هایی مانند کتاب یا فیلم در بازی استفاده کردند و یا حتی اقتباسی از رسانه‌های دیگر هستند. این امر نشان‌دهنده‌ی قدرت فوق العاده‌ی ترا‌رسانه‌ در بازار بازی است.

 منتقدان و بازیکنان در هنگام عرضه اولیه این بازی متوجه چند مشکل عملکردی شدند، بااین‌حال عنوان جدید جنگ ستارگان همچنان توانست تعداد نسخه قابل‌توجهی در ماه اول و بعد از آن بفروشد. می‌توان بخش بزرگی از این موفقیت مالی را به محبوبیت نسخه قبلی این بازی یعنی Star Wars Jedi: Fallen Order، که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نسبت داد.

 

سه مورد از ده بازی برتر منتشر شده در سال ۲۰۲۳، بازسازی و ریمستر بودند.

بازسازی‌ها[2] و ریمستر[3]ها همانند سال ۲۰۲۲ در سال ۲۰۲۳ نیز موفق‌های مالی زیادی برای توسعه‌دهندگان به ارمغان آوردند. درواقع به نظر می‌رسد نوستالژی‌ بازیکنان را مشتاق به‌وقت گذراندن و صرف هزینه بیشتر بر این دسته از بازی‌ها به نسبت سایر بازی‌ها می‌کند.

در میان ده بازی برتر از منظر درآمد، سه بازسازی Resident Evil 4، Dead Space و Metroid Prime: Remastered باتکیه‌بر قدرت نوستالژی و البته کیفیت بازسازی بالا به ۱۰ بازی برتر راه یافتند.

عنوان موفق‌ترین بازی ورزشی سال تا امروز قطعاً به MLB The Show 2023 می‌رسد و بر WWE 2K23 پیروز می‌شود. اما این دو بازی احتمالاً با انتشار دیگر بازی‌های ورزشی مطرحی که در اواخر سال عرضه می‌شوند، جایگاه خود را از دست بدهند.

Dead Island 2 که پس از چندین مرتبه تأخیر در عرضه، سرانجام از جهنم توسعه خارج شد و بسیاری از طرف‌داران زامبی را به وجد آورد. Sons of the Forest قدرت بازی‌های مستقل را به اثبات رساند و با بازخوردهای خیره‌کننده و درآمد بسیار زیاد در زمان عرضه، از بسیاری از عرضه اولیه‌های مطرح پیشی گرفت.

 

چه چیزی باعث شد تا ۱۰ بازی پرفروش سال ۲۰۲۳ برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها تا این حد موفق عرضه شوند؟

تاکنون در سال ۲۰۲۳ عناوین شاخص بسیاری برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها منتشر شده است. سؤالی که مطرح می‌شود آن است که چه عواملی باعث تمایز بازی‌هایی که در این گزارش نام بردیم به‌عنوان پرفروش‌ترین‌ها در میان حجم بالای تعداد بازی‌ها در چنین برنامه‌ زمان‌بندی عرضه متراکمی است؟
در این بخش به بررسی چند عنوان برتر می‌پردازیم.

موفقیت تجاری Hogwarts Legacy را می‌توان به فاصله زمانی زیاد میان عرضه این بازی با بازی بزرگ قبلی این فرنچایز نسبت داد. این بازی اولین عنوانی از دنیای هری پاتر است که پس از Book of Potions (۲۰۱۳) برای رایانه‌های‌ شخصی و کنسول‌ها منتشر شده است. همچنین Hogwarts Legacy تجربه جدیدی را خارج از خط داستانی موجود در فرنچایز به بازیکنان ارائه می‌دهد، به همین دلیل در میان بازی‌های این دنیا تجربه منحصربه‌فردی بود.

بسیاری از بازیکنان از زمانی که Breath of the Wild روی سوییچ و Wii U در سال ۲۰۱۷ با کیفیت بالای خود استانداردهای جدیدی را در صنعت تعریف کرد، عاشقان زیادی را جذب جهان Hyrule کرد. این امر باعث شد تا بازیکنان بسیاری برای تجربه‌ی محتوای بیشتر از این دنیا فریاد بزنند. به همین علتThe Legend of Zelda: Tears of the Kingdom بسیار مورد انتظار علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی بود. نینتندو حتی برای رفع اشکالات نهایی این بازی، Tears of the Kingdom را یک سال به تأخیر انداخت و باعث شد تا انتظارات برای دنباله یکی از بهترین عناوین دهه اخیر برانگیخته شود.

در سال ۲۰۱۹ Star Wars Jedi: Fallen Order علی‌رغم برخی اشکالات فنی که داشت، بسیار موفقیت‌آمیز ظاهر شد و باعث افزایش عطش بازیکنان برای تجربه‌ی دنباله آن Survivor شد. این بازی همچنین ضربات و زد و خوردهای گیم‌پلی را به سبک Soulslike نزدیک کرد تا تجربه‌ای مشابه با بازی‌های موفقی مانند Elden Ring  (۲۰۲۲) را تداعی کند.

Sons of the Forest پس از چندین مرتبه تأخیر توانست از عشق طولانی‌مدت بازیکنان به نسخه قبلی خود (۲۰۱۸ The Forest) که بیش از پنج میلیون نسخه فروخته بود استفاده کند و شاهکار مالی را دوباره برای این بازی مستقل ارمغان آورد.



[1] Transmedia

[2] Remake

[3] Remaster

منبع: نیوزو

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here