نگاهی به صنعت بازی‌های دیجیتال در بریتانیا (بخش اول: مصرف بازی‌ها)

0
178

بریتانیا پس از چین، ایالات متحده، ژاپن و آلمان پنجمین بازار بزرگ بازی‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۸ را از نظر درآمد مصرف‌کننده دارا بود. بریتانیا دارای بزرگ‌ترین بخش بازی­های دیجیتال در اروپا است که برای جذب و توسعه استعدادهای جهانی شهرت یافته است، در سال ۲۰۱۶، متخصصان بازی‌های دیجیتال، بریتانیا را به‌عنوان بازار اروپایی که بهترین بازی‌ها در آن ساخته می‌شوند رتبه‌بندی کردند. آنچه در ادامه می‌آید، توسط خانم مهشید شهیدی، پژوهشگر همکار دایرک ترجمه و بررسی شده است.

بر اساس گزارش سازمان تجارت بازی‌ها و صنعت سرگرمی تعاملی بریتانیا[1]، صنعت بازی‌های دیجیتال بریتانیا  ۵.۳۵ میلیارد پوند فروش داشته است که شامل ۳.۸۵ میلیارد پوند در نرم‌افزار بازی و ۱.۳۵ میلیارد پوند در سخت‌افزار بازی­‌ها می‌شود.

تخمین زده می­‌شود که ۹۵ درصد از کل تجارت بازی­‌های بریتانیا صادر می­‌شوند و به طور متوسط ۴۵ درصد از گردش مالی یک شرکت بازی در بریتانیا از فروش بین­‌المللی ناشی می­‌شود. به گفته نستا[2]، سه بازار اصلی صادراتی شرکت‌های بازی‌سازی بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، چین و ژاپن هستند. حتی شرکت‌­های بازی کوچک نیز از طریق مأموریت‌های تجاری و کنفرانس‌­های صنعتی به بازارهای جدید خارج از کشور معرفی شده‌­اند.

۳۷.۳ میلیون نفر

تعداد کل بازیکنان در بریتانیا

۵۶٪

کودکان بریتانیایی ۳ تا ۱۵ ساله که به‌صورت برخط بازی می‌کنند

۷ ساعت و ۳۳ دقیقه

میانگین زمان صرف شده‌ برای بازی توسط بازیکنان بریتانیایی ۱۳ تا ۶۴ ساله

۵۸٪

بازیکنان بریتانیایی در محدوده سنی ۱۳ تا ۶۴ سال که در یک سرویس اشتراک بازی ثبت‌نام کردند

در ادامه به وضعیت مصرف بازی­‌ها، بازیکنان و نوع بازی­‌ها در بریتانیا پرداخته می­‌شود.

تصویر بالا میانگین زمان صرف شده ‌برای بازی توسط بازیکنان بریتانیایی ۱۳ تا ۶۴ ساله  را به تفکیک در دو جنس نمایش می‌دهد.

تحقیقات نشان داد که بازی برخط به طور فزاینده‌ای برای کودکان ۸ تا ۱۷ ساله در طول بیماری همه‌گیر کرونا مهم شده است. اکثریت‌ قریب‌به‌اتفاق (‏۸۵٪) ‏والدین کودکان ۸ تا ۱۷ ساله گفتند که فرزندانشان زمان بیشتری را در سال ۲۰۲۱ به‌صورت برخط صرف بازی می‌کنند.

دستگاه‌­های پخش بازی در بریتانیا

گوشی‌های هوشمند مهم‌ترین وسیله بازی در میان بزرگسالان در بریتانیا است، درحالی‌که کنسول‌های بازی در میان کودکان بیشتر مورداستفاده قرار می­‌گیرد. ۳۷ درصد از بزرگسالان بریتانیا از گوشی‌های هوشمند برای بازی استفاده می‌کنند چرا که دسترسی گسترده به برنامه‌ها و وب‌ سایت‌های بازی از این طریق امکان‌پذیر است. ۳۰ درصد از بزرگسالان از کنسول‌های بازی استفاده می‌کنند که بیشتر توسط بزرگسالان جوان استفاده می‌شود، ۹۱ درصد از کودکان ۳ تا ۱۵ ساله در هر وسیله‌ای بازی می‌کنند. استفاده از کنسول در میان پسران ۸ تا ۱۱ ساله شایع‌تر است (‏۸۹٪) ‏

پسران به طور معنی‌داری بیشتر از دختران به بازی‌های رایانه‌ای روی کنسول‌ها (‏۷۳٪ پسران در مقابل ۴۴٪ دختران) ‏، رومیزی، لپ‌تاپ یا نوت‌بوک (۳۴٪ در مقابل ۲۹٪) ‏ تمایل دارند.

محبوب­‌ترین بازی­‌ها در بریتانیا

نمودار زیر انواع بازی محبوب را در بین کودکان ۳ – ۱۵ ساله را نشان می‌­دهد.

بازی­‌های چندنفره در صنعت بازی در بریتانیا

۶۰ درصد از بازیکنان بزرگسال بریتانیا برخط با بازیکنان دیگر بازی می­‌کنند، بازیکنان می‌توانند به‌صورت برخط از طریق کنسول‌ها یا از طریق برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها در گوشی‌های هوشمند یا سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت، با بازیکنان دیگر بازی کنند.

بیش از هفت نفر از هر ده (۷۲٪) کودک ۳ تا ۱۵ سال‌ه­ای با سایر بازیکنانی که می­‌شناسند یا حضوری ملاقات کرده‌­اند، به‌صورت برخط بازی می­‌کنند و ۳۱٪ با غریبه­‌ها یا افرادی که با آن‌ها ملاقات نکرده‌­اند بازی می­‌کنند. نسبت کودکانی که با غریبه­‌ها بازی می­‌کنند با افزایش سن افزایش می‌­یابد و در بین کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال به ۳۷ درصد می‌­رسد

استریم کردن بازی­‌های دیجیتال در بریتانیا

۵۸ درصد از افراد ۱۳ تا ۶۴ ساله بریتانیا محتوای مربوط به بازی­‌های دیجیتال را تماشا می‌­کنند. نوجوانان و جوانان بیشتر به تماشای محتوای مربوط به بازی­‌های دیجیتال می­‌پردازند، ۸۴ درصد از افراد ۱۳ تا ۱۵ ساله و ۹۰ درصد از افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله می­‌گویند که این کار را انجام می­‌دهند. یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک، پلتفرم‌هایی با طیف وسیعی از محتوا بیشتر از پلتفرم اول بازی توییچ، استفاده می‌شوند.

ارتباطات بازی­ در بریتانیا

پلتفرم ارتباطی دیسکورد[3]، برای چت مرتبط با بازی بسیار محبوب است که توسط ۱۱٪ از بزرگسالان برخط بریتانیا در سپتامبر ۲۰۲۱ استفاده شده است. در بین افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله برخط نیز ۳۲٪ از آنها از این پلتفرم بازدید کرد­ه­‌اند و محبوبیت خاصی دارد.

همچنین بازیکنان برخط در یک بازی با سایر افرادی که در حال بازی هستند، از طریق پیام‌­رسانی یا با استفاده از میکروفون و هدست چت می­‌کنند. فعالیت چت کردن با دیگران با افزایش سن افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که ۸۰ درصد از بازیکنان ۱۶ تا ۱۷ ساله  در مقایسه با ۷۰ درصد از بازیکنان برخط ۸ تا ۱۱ ساله می‌گویند که این کار را انجام می‌دهند.

در مجموع می‌توان گفت ظهور صنعت سرگرمی جدید در بریتانیا در دهه ۱۹۸۰ باعث شد بازار بازی‌های رایانه‌ای رونق گرفت. امروزه، حدود ۳۷ میلیون نفر از جمعیت بریتانیا در زمره بازیکنان قرار دارند و میانگین زمان صرف شده‌ برای بازی توسط بازیکنان بریتانیایی ۱۳ تا ۶۴ ساله برابر با ۷ ساعت و 33 دقیقه بوده است.

در مجموع می­‌توان گفت روش‌­های مختلفی برای توصیف اندازه صنعت بازی وجود دارد. ارقام رسمی دولت تخمین می‌زند که صنعت بازی‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۹ ۲.۹ میلیارد پوند ارزش‌افزوده ناخالص برای اقتصاد بریتانیا ایجاد کرده است که در سال ۲۰۲۱ این رقم به ۵.۳ میلیارد پوند رسیده است.

Ukie  همچنین محاسبه می­‌کند که بین سال‌­های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، 1.17 میلیارد پوند سرمایه‌گذاری داخلی در صنعت بازی­‌های بریتانیا انجام شده است و بخش بازی­‌های بریتانیا فناوری­‌هایی را توسعه داده است که بعداً برای آموزش، تجسم و شبیه‌سازی اقتباس شدند.

[1] The trade body for the UK games and interactive entertainment industry

[2] Nesta )National Endowment for Science, Technology and the Arts(

بنیاد ملی علم، فناوری و هنر، یک بنیاد نوآوری مستقر در بریتانیا است. این سازمان از طریق ترکیبی از برنامه‌ها، سرمایه‌گذاری، سیاست‌گذاری و تحقیقات و شکل‌گیری مشارکت‌ها برای ارتقای نوآوری در طیف وسیعی از بخش‌ها عمل می‌کند. نستا به صورت غیرمستقیم زیر نظر وزارت فرهنگ، ورزش و رسانه بریتانیا فعالیت می­‌کند.

[3] Discord

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here