«تیزران» و «کیپ استپ» در بین برترین‌های جشنواره بین‌المللی گالا در فرانسه قرار گرفتند

0
174

 

موفقیتی تازه برای دو بازی جدی ایرانی در عرصه جهانی؛

دو بازی «کیپ استپ» و «تیزران» در بین سه بازی برتر آکادمیک جشنواره بین‌المللی گالا در فرانسه قرار گرفتند. خبر کوتاه بود؛ اما این موفقیت دستاوردی بزرگ برای حوزه بازی‌های جدی در صنعت بازی ایران به شمار می‌رود. این دستاورد آنجایی بیشتر خودنمایی می‌کند که یادآوری کنیم این دو بازی که ساخته دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با استعداد دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز است، در رویداد جایزه بازی‌های جدی 1398 که هر ساله توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود، جوایز مهم این رویداد را به خود اختصاص دادند.

بازی تیزران، در بخش جشنواره، عنوان بازی جدی سال ۱۳۹۸ را به خود اختصاص داد و بازی KeepStep رتبه دوم این بخش را از آن خود کرد. علاوه بر این، هر دو بازی به عنوان منتخبین نهادهای حامی این رویداد همچون ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و موسسه نیماد قرار گرفتند و جوایز این دو نهاد را دریافت کردند.
به گفته دکتر یونس سخاوت سرپرست دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز رویداد GALA یک رویداد رقابتی، نمایشگاهی و کنفرانسی بین‌المللی است که هر ساله توسط انجمن بازی‌های جدی (Serious Game Society) در یکی از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود. این رویداد یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی در حوزه بازی‌های جدی است که فضای رقابتی برای انتخاب بهترین بازی‌های جدی را در سه سطح دانشجویی، آکادمیک و تجاری برگزار می‌کند.
سخاوت این توضیح را نیز داد که سطح دانشجویی شامل بازی‌هایی هستند که توسط دانشجویان به‌صورت مستقل توسعه داده شده‌اند. در سطح آکادمیک بازی‌هایی به رقابت می‌پردازند که در آزمایشگاه‌های دانشگاهی و زیر نظر اساتید دانشگاه طراحی و توسعه یافته‌اند. بازی‌های تجاری نیز توسط شرکت‌های بازی‌سازی و به‌صورت تجاری تولید شده‌اند.

این رویداد قرار بود امسال با عنوان GALA 2020 توسط دانشگاه  LIUM در لاوال فرانسه برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا، به‌صورت آنلاین و در محیط Laval Virtual World برگزار خواهد شد. طبق روال هر سال، به فینالیست‌های نامزدهای دریافت جایزه در هر بخش دانشجویی، آکادمیک و تجاری ده روز قبل از برگزاری مراسم اطلاع داده می‌شود تا برای حضور در مراسم و دریافت جوایز احتمالی حضور پیدا کنند.

به گفته سرپرست دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز، امسال سه بازی KeepStep، TizRun و Saray از دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این رویداد شرکت کرده بودند که دو بازی KeepStep و TizRun در بخش آکادمیک این رقابت جزء سه نامزد دریافت جایزه هستند.

توانمندی بازی‌سازان ایرانی در عرصه‌های جهانی

اما اینکه این اتفاق می‌تواند چه دستاوردی در حوزه بازی‌های جدی برای بازی‌سازان ایرانی داشته باشد سؤالی است که دکتر یونس سخاوت که دارای زمینه‌های تحقیقاتی در خصوص بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های جدی است، پاسخ و تحلیل صریح و روشنی برای آن دارد: این اتفاق مبارک از جهاتی قابل‌توجه است. اولاً اینکه توانمندی بالای بازی‌سازان ایرانی را نشان می‌دهد که می‌توانند بازی‌هایی در سطح جهانی تولید کرده و در بین بهترین‌های جهان قرار گیرند. همچنین این مسئله لزوم توجه به جنبه آکادمیک بازی‌های جدی را در کشور نشان می‌دهد که می‌تواند پیشرانی برای توسعه این امر در کشور باشد. هر دو بازی KeepStep و TizRun از طرف دانشگاه هنر اسلامی تبریز ارائه شده‌اند که تنها دانشگاه کشور است که رشته تولید بازی‌های رایانه‌ای را در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می‌کند. این مسئله نیازمند توجه بیشتر آموزش عالی کشور به توسعه این رشته در دانشگاه‌های دیگر است.

 سخاوت در بخش دیگری از پاسخش به این سؤال به اهمیت و ضرورت برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره بازی‌ جدی سال در کشور نیز اشاره کرد. رویدادی که هر سال فعالان و بهترین‌های این حوزه را گرد هم می‌آورد تا با ایجاد شبکه و ارتباط بین فعالان این حوزه، زمینه رقابت و توسعه بیشتر بازی‌های جدی را در کشور فراهم کند؛ و البته این امیدواری بزرگ برای او و فعالان حوزه بازی‌های جدی کشور که جایزه بازی‌های جدی بتواند همچنان با قدرت تمام به فعالیت خود ادامه داده و زمینه‌های توسعه بیشتری فراهم کند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here