گزارش نیوزو از روندهای بازار تلفن‌همراه در سال 2021

0
395

سال 2021 سال ارزشمند و بزرگی برای بازار موبایل خواهد بود. این تغییرات چشمگیر همراه با پنج ترند مهم در دنیای تلفن‌همراه است که در این گزارش از نیوزو به آن پرداخته شده است.  این مطلب توسط سرکار خانم هیلا هومند دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی و همکار پژوهشی دایرک بررسی و نگارش شده است.

حذف شناسه‌ی تبلیغاتی اپل ممکن است چهره‌ی بازاریابی موبایل را تغییر دهد

تغییرات ایجاد شده در نسخه iOS 14 اپل می‌تواند دامنه‌ی توانایی ناشران برنامه‌ها را برای بازاریابی موثر از طریق تبلیغات و کسب درآمد را از بین ببرد. در واقع حذف IDFA یا شناسه برای تبلیغ کنندگان، تغییر بسیار وسیعی است که می‌تواند در کل اکوسیستم تلفن همراه و حتی ماوراء بازی‌ها، پیامدهای گسترده‌ای داشته باشد. با حذف IDFA که روند فعلی جذب کاربر و سیستم عامل‌های تبلیغات موبایلی را شکل داده است، شاهد تأثیرات متفاوتی بر ناشران و سایر سهامداران حوزه‌ی تبلیغات خواهیم بود. البته نکته قابل ذکر این است که، گوگل تغییر مشابهی را برای اندروید اعلام نکرده و انتظار نمی‌رود در سال 2021 نیز شاهد تغییراتی از این دست باشیم. اگرچه، اقدامات متعادل‌تری در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران ممکن است در سال 2022 اتفاق بیفتد. گرچه برای تعیین تأثیر دقیق این تغییرات بسیار زود است، انتظار می‌رود در کوتاه مدت در سال 2021 هزینه کمتری برای خرید کاربر در سراسر iOS صرف شود. در عوض، این صنعت ممکن است به کانال‌های اندروید ، وب یا کانال‌های دیگری سرازیر شده و دوباره خود را بازیابد.

حذف IDFA به نوعی بر همه ژانرهای موجود – تفننی و حرفه‌ای – تأثیر می‌گذارد و انتظار می‌رود که باعث احیای اشکال سنتی تبلیغات خلاقانه شود، که در حال حاضر در کمپین‌های فعال در رایانه شخصی و کنسول بیشتر است. کانال‌های آفلاین نیز ممکن است نقش بیشتری داشته باشند و خلاقیت‌های بازاریابی و نوآوری در تبلیغات از اهمیت بیشتری برخوردار شوند. برای این منظور، پیش‌بینی می‌شود که شاهد موارد زیر باشیم:

-ناشرانی که از بازاریابان سنتی یاد می‌گیرند (مانند استراتژی‌های وضع شده در FMCG)

-بازاریابانی که ساختارهای جدید و ابتکاری را از اساس بنا می‌نهند و به ترکیب موجود تنوعی فراتر از Google / Facebook می بخشند.

– ادغام بین تیمی بیشتر میان تیم‌های فعال در حوزه‌ی علوم داده، مهندسی، محصول و تیم‌های خلاق.

البته لازم به ذکر است که بیش از همه، رویکردی تهاجمی‌تر نسبت به FTUE (اولین تجربه کاربر) و بهینه‌سازی جریان کاربر اولیه پیش‌بینی می‌شود. چارچوب‌های بهینه ثبت نام کاربر و فرایندهای پردازشی از اهمیت بالاتری برخوردار است، چارچوب تبلیغاتی جدید iOS 14 موسوم به  SKAdNetwork شامل مکانیسم‌های پیچیده‌ای است که توسعه‌دهندگان را به سمت به حداکثر رساندن سیگنال و نشانه‌هایی از رویدادهای ارزشمند در چند جلسه‌ی نخست بازی سوق می‌دهد.

 نفوذ 5G با جهشی بزرگ همراه خواهد بود

همه‌گیری کووید-19 مانع از عرضه 5G به ویژه در کشورهای غربی شده است که در طول سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. گرچه سال 2021 سال 5G نخواهد بود، اما این زمینه را برای فناوری هیجان انگیز تلفن همراه هموار می‌کند. امسال شاهد بهبود مستمر زیرساخت‌های شبکه و افزایش حمایت‌های دولتی خواهیم بود. علاوه بر این، همه‌ی تولیدکنندگان برجسته گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های 5G خود را به بازار عرضه می‌کنند، در نهایت اپل پرچمدار 5G خود را که مدت‌ها انتظار آن را می‌کشید، راه اندازی می‌کند. انتظار می‌رود سری 12 آیفون یک نیروی محرکه اصلی برای پذیرش 5G در بازارهای مهم اپل مانند ایالات متحده، ژاپن و چین باشد.

در واقع، گزارش بازار جهانی موبایل نشان می‌دهد که 16٪ (بیش از 700 میلیون) از کل تلفن‌های هوشمند فعال تا پایان سال جاری 5G آماده خواهد شد، در حالی که این میزان در سال 2020 فقط 5٪ است. تا سال 2023، این سهم به 43٪  یا 2.1 میلیارد تلفن هوشمند فعال با قابلیت 5G خواهد رسید.

بازی GenshinImpact  موجب تجربه‌ی بیشتر بازی‌های با کیفیت و فروش بالا (AAA) در بستر موبایل (از توسعه دهندگان چینی) خواهد شد.

داده‌های Newzoo Expert نشان‌دهنده‌ی این است که Genshin Impact  سال گذشته عملکرد فوق‌العاده‌ای در سیستم عامل‌های موبایل، کنسول، رایانه‌های شخصی و پخش ویدئو داشته است و عملکرد مثبتی را در سال جاری طی می‌کند، این بازی که توسط شرکت چینی miHoYo ساخته شده است، در خارج از چین (در غرب و شرق) بازیکنان را جذب کرده است. ناشران چینی به دلیل محدودیت‌های شدید دولت در صدور مجوزهای بازی در چین و رقابت سنگین داخلی، تلاش کرده‌اند مخاطبان خارج از بازار داخلی را هدف قرار دهند Genshin Impact.با ترکیبی هوشمندانه از مکانیک بازی، کسب درآمد و مضامین مورد توجه بسیاری از بازارها – گام موفقیت آمیزی در این حوزه برداشته است. به زبان ساده، Genshin Impact مکانیک‌های همه جانبه و تک نفره را از کنسول و بازی‌های رایانه‌ای به سیستم عامل تلفن همراه آورد. به روشی مشابه، انتظار می‌رود توسعه‌دهندگان چینی در حال گسترش در خارج از کشور با محتوای رقابتی و جذاب‌تر نه تنها در تلفن همراه، بلکه در کنسول و رایانه شخصی باشند. یک نمونه قابل توجه Lilith Battle Royale برای رایانه‌های شخصی و موبایل است.

 توزیع store App در همه جبهه‌ها با چالش‌هایی روبرو خواهد شد

بازی ها و سرویس‌های انفرادی بسیار قدرتمند هستند، به ویژه سرویس‌هایی که دارای قابلیت پخش زنده با مخاطبانی گسترده‌اند. این بازی‌ها قادر به مختل کردن روند توزیع بازی هستند. در غرب ، پرونده Epic و Apple نشان می‌دهد که عناوین انفرادی مانند Fortnite چه تاثیری می‌توانند داشته باشند. در مقابل، اپل از برنامه‌ی Store App مبنی بر کاهش سهم درآمد خود را از 30٪ به 15٪ برای توسعه دهندگانی که سالانه کمتر از 1 میلیون دلار دریافت می‌کنند، خبر داد. از طرفی دیگر، پلتفرم‌های بازی ابری موفق شده‌اند از محدودیت‌های دقیق Store App iOS در غرب عبور کنند؛ آمازون که خدمات بازی ابری Luna خود را از طریق یک برنامه وب در iOS منتشر کرد، مایکروسافت و GeForce Now از برنامه‌های مبتنی بر Safari برای خدمات بازی ابری خود استفاده می‌کنند. روند مشابهی نیز در چین در حال شکل‌گیری است: بازی‌های انفرادی، گزارش‌ها حاکی از این است که به دلیل عدم رسیدن به توافق مشترک در مورد سهام درآمد ناشران و پلتفرم‌ها برای (مشابه وضعیت اپل و epic) فروشگاه‌های برنامه‌ی شخص ثالث را در کشور به چالش می‌کشند تا به طور مستقل عرضه شوند. به عنوان مثال، Lilith Games و miHoYo تصمیم گرفتند در چارچوب احترام، جدیدترین عناوین خود را – Rise of Kingdoms و Genshin Impact – در فروشگاه‌های اصلی برنامه‌های اندروید چین منتشر نکنند. این فروشگاه‌ها شامل HuaweiAppGalary و Xiaomi’s Mi Store هستند. در غرب، بسیاری از توسعه‌دهندگان و ناشران کاهش سهم درآمد 30 درصدی اپل و گوگل را رد می‌کنند. در چین اما فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث اندروید به طور معمول 50٪ کاهش سهم را اعمال می‌کنند. اخیرا، Huawei تمام بازی‌های Tencent را از فروشگاه برنامه‌های خود در چین حذف کرده است – البته گفته می‌شود، این امر به دلیل اختلاف میان سهم درآمد بین آن‌ها بوده است. با این حال، پس از مدتی برنامه‌های Tencent به فروشگاه بازگشتند.

 بیشتر بازی‌های مبتنی بر IP به موبایل می‌آیند در حالی که IP تلفن‌‌همراه دامنه‌ی خود را فراتر از بازی‌ها می گستراند

بازی‌های دارای مجوز مبتنی بر IP را تا کنسول اصلی آتاری می‌توان رصد و ردیابی کرد. با این وجود، بازه‌های زمانی نسبتاً کوتاه‌تر توسعه و هزینه‌های پایین سرمایه‌گذاری توسعه موبایل، به این معناست که موبایل بستر انتخابیِ دارندگان مدرن IP است که می‌خواهند حق امتیاز خود را به سیستم عامل‌های بازی بیاورند. در حالی که موبایل همچنان سریعترین رشد و رایج‌ترین پلتفرم بازی است، دارندگان IP بیشتری در بخش‌های مختلف سرگرمی برای داشتن سهمی از فرصت‌های مختلف رقابت می‌کنند.

در واقع، بیش از 230 سرگرمی مبتنی بر IP (اعم از طریق فیلم، تلویزیون یا کتاب) که در حال حاضر در app store  در دسترس است و بیش از 900 بازی مبتنی بر IP که فقط در دو دهه گذشته در انواع پلتفرم‌ها  منتشر شده اند، شناسایی شده‌اند.

در چین، شرکت‌های مطرح بازی‌سازی مانندTencent ، Yoozoo Games و Perfect World همه با هدف ساختن نهاد قدرتمندِ IP در حوزه‌ی بازی‌ها، فیلم‌ها، تلویزیون و موارد دیگر، مشاغل سرگرمی را در صنایعی مانند فیلم، نمایش تلویزیونی و ادبیات ایجاد کرده‌اند. هشت مورد از 20 بازی برتر iOS در سال 2020 مبتنی بر IP بوده است. در غرب، چندین بازی مبتنی بر IP، از جمله Marvel Contest of Champions سال خوبی را در تلفن همراه سپری کرده‌اند. با این حال، هنوز هم بازی‌های مبتنی بر IP، تقریباً تعداد کمی از 20 بازی برتر ایالات متحده (از نظر درآمد) را دارند. البته انتظار می‌رود این روند ادامه یابد. کمپانی Scopely که از متخصصینIP است، در حالی که یک بازی از نوع Aliens در دست توسعه دارد، بازی دیگری را به صورت محدود روانه بازار کرده است. در همین حال، Dragon Ball Z: Dokkan Battle بیش از 2 میلیارد دلار درآمد از آغاز فعالیت حرفه‌ای خود کسب کرده است. شناسایی IP یک مسیر قوی برای جذب کاربر فراهم می‌کند، که در دنیای پس از IDFA از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد، بنابراین ناشران را ترغیب می‌کند که به دنبال این نوع مزایا بروند.

در سال های اخیر، بزرگترین ناشران حوزه‌ی رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها سعی دارند تا از این موضوع که حقوق و امتیازات کلان آن‌ها جایگاه مناسبی را در بستر تلفن همراه پیدا می‌کند، اطمینان حاصل ‌کنند. مورد قابل توجه، Blizzard’s Diablo Immortal است که در ماه گذشته وارد پایگاه آلفای فنی شد و Riot Games که در اکتبر سال 2020 بازی Wild Rift spinoff League of Legends را منتشر کرد. در آگوست 2020 ، سری Witcher عنوان بازی مبتنی بر موبایل خود را اعلام کرد: The Witcher: Monster Slayer.

پیشرفت در فناوری تلفن‌های همراه ، ظهور 5G و بازی‌های ابری و پلتفرم‌های بی‌طرف  (پلتفرم‌هایی که منبع و  نوع داده‌ها را بدون تبعیض دریافت و ارسال می‌کنند) باعث می‌شود ناشران رایانه‌های شخصی/ کنسول اطمینان حاصل کنند که پلتفرم تلفن همراه نقش مهمی دارد (چه از طریق کسب تجارب در سطح بومی و چه از طریق تجارب پخش در سطح بین‌الملل). از طرف دیگر، سری بازی‌های محبوب تلفن همراه در حال گسترش دامنه دسترسی خود به خارج از اکوسیستم بازی هستند. Tencent بیش از یک سال پیش گروه Infinite Kings که گروهی از مردان مجازی با پنج شخصیت بازی است، معرفی کرد. گروه مذکور بیش از 2.3 میلیون طرفدار در Weibo جلب کرده و با چندین برند مصرفی مانند M.A.C و Nivea در چین همکاری کرده است. حتی تک آهنگی را در چین منتشر کرده و با استفاده از فناوری AR در جشن پنجمین سالگرد بازی Honor of Kings روی صحنه رفته‌اند.

به این ترتیب فقط دنیای رایانه‌های شخصی، کنسول‌ها و بازی‌های موبایل نیست که با یکدیگر ترکیب می‌شوند. چرا که در همین راستا، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر IP های مبتنی بر سرگرمی (از جمله بازی) در تمام صنایع هستیم که برای مخاطبان در سراسر جهان جذاب است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here