میزان دستمزد و رضایت فعالان در صنعت بازی‌های دیجیتال

0
320

هرسال گزارش‌های جامعی در خصوص صنعت بازی منتشر می‌شود که این حوزه را از جهات مختلفی از جمله: حقوق، مزایا، انجام کار از راه دور و مواردی از این دست مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند. آنچه مسلم است این است که گزارش‌های گردآوری شده در سال گذشته تحت تاثیر کووید-19 دچار تحولات عمیقی شده‌اند. گزارش پیش رو خلاصه از گزارش «salary and satisfaction, game and interactive survey» در وب سایت «skillsearch» است که توسط سرکار خانم هیلا هومند بررسی شده است. 

با همه‌گیری این ویروس و اعمال تدابیر ویژه و قرنطینه، بخش بزرگی از مشاغل نیز تحت تاثیر قرار گرفتند، برخی افراد شغل خود را از دست دادند و برخی دیگر پیشرفت چشمگیری را تجربه کردند، صنعت بازی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دستخوش تغییراتی  قرار گرفته است. 82‌% از افراد فعال این حوزه تحت تاثیر تحولات قرار نگرفته‌اند با این حال 18‌% باقی‌مانده در 12 ماه گذشته با تغییرات و استرس ناشی از آن روبرو بوده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد افراد نسبت به دو سال گذشته تمایل کمتری نسبت به تغییر شغل خود در سال 2021 دارند.

البته انتظار می‌رود با پایان همه‌گیری و بازگشت به شرایط عادی نیز 62‌% از افراد همچنان با کار کردن از راه دور به شغل خود ادامه دهند، که این پیش‌بینی حاکی از رشد 27‌% در خصوص این شکل از اشتغال می‌باشد.

گزارش پیش‌رو با تقسیم اروپا به سه ناحیه انگلستان، اروپای شمالی/ غربی و اروپای جنوبی/ شرقی به مطالعه دقیق‌تر وضعیت موجود می‌پردازد این تقسیم‌بندی به دلیل شباهت آن‌ها در دستمزدها و سایر چشم اندازها است.

انگلستان:

طبق بررسی‌های صورت گرفته پس از همه‌گیری کووید-19 سه فاکتور مهم برای فعالان این حوزه به ترتیب شامل: 1- مدنظر قرار گرفتن تعادل میان کار و زندگی روزانه افراد 2- جذابیت پروژه 3- میزان درآمد و 4- فرهنگ و سیاست حاکم بر شرکت می‌باشد. علیرغم اینکه اولویت‌ فاکتورهای مذکور نسبت به موقعیت شغلی افراد دارای اندکی تفاوت است، اما در میان تمامی عناوین شغلی مشترک است.

میانگین درآمد در این حوزه در انگلستان به 42000 پوند می‌رسد که این میزان تقریبا با درآمد سالیانه در اروپای شمالی/ غربی برابر می‌باشد. بیشترین درآمد به مدیران ارشدی که بیش از 5 نفر را مدیریت می‌کنند، تعلق می‌گیرد. در رده‌های ارشد میانگین دستمزد مردان بالاتر از زنان است، با این حال در رده‌های تازه‌کار و نیمه حرفه‌ای زنان به طور میانگین حقوق بیشتری دریافت می‌‎کنند.

به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ (دارای بیش از 100 نفر کارمند) در این ناحیه پس از کووید کمترین میزان فرصت اشتغال از راه دور را در چشم‎انداز خود در نظر گرفته‌اند (با میانگین 54٪ زمان کار از راه دور).

اگرچه در این دوره شاهد افزایش مزایای شغلی از جمله مستمری بازنشستگی، امتیازات و آموزش‌های مرتبط با زمینه‎‌ی فعالیت و … نسبت به سال 2019 بوده‌ایم با این حال تنها 35‌% از افراد به طور قطع از وضعیت شغلی خود رضایت کامل داشته و به فکر تغییر موقعیت نبوده‌اند، 65‎% از فعالان این حوزه بنابر دلایل مختلف در پی فرصت‎‌های شغلی به مراتب بهتری هستند‌.

 

شمال و غرب اروپا:

تحقیقات نشان می‌دهد در مناطق شمالی و غربی اروپا 1- تعادل میان زندگی روزمره و کار 2- جذابیت پروژه 3- فرهنگ حاکم بر شرکت و 4- درآمد از جمله مهم‌ترین فاکتورهای فعالان حوزه بازی است.

میانگین درآمد در این صنعت 49000 یورو است که کشورهای نوردیک نسبت به سایر کشورهای این منطقه از دستمزد بالاتری برخوردار هستند. به تبع در حالی که تنها 17‎% از افراد در مناطق نوردیک در جستجوی موقعیت‌های شغلی جدید و مناسب‌تری هستند، 36‎% از افراد در فرانسه به دنبال فرصت‌های شغلی متفاوت است.

در کشورهای این ناحیه نیز بیشترین درآمد مربوط به مدیران ارشد است، و بیشترین جهش در میزان حقوق دریافتی مربوط به ارتقاء سطح در این موقعیت شغلی [مدیریت] است، نکته قابل توجه دیگر در این حوزه پایین بودن میزان حقوق زنان تقریبا در تمامی سطوح کاری از مردان هم‌رده‎ی خود است.

  جنوب و شرق اروپا:

طبق داده‌های موجود در سطح جهانی، اغلب شاغلین در این حوزه ترجیح دادند تا پیشنهادات شغلی جدید را در راستای باقی ماندن در سمت فعلی خود و به پایان بردن پروژه رد کنند، اما در اروپای جنوبی و شرقی 18٪ از پیشنهادات شغلی به علت پایین بودن حقوق پیشنهادی با پاسخ منفی مواجه شده است، این در حالیست که میانگین حقوق در کشورهای این منطقه 36000 یورو است.

نسبت افرادی که قصد تغییر شغل در سال 2021 را دارند، بسته به مدت زمانی که شخص در شرکت فعلی مشغول به کار بوده، بسیار متفاوت است، تقریبا همه کسانی که کمتر از یک سال در شرکت کنکونی خود مشغول کار بوده‌اند، اظهار داشتند که به طور قطع و یا به طور بالقوه به دنبال تغییر شغل در سال جاری هستند.

متوسط حقوق زنان در تمام سطوح ارشد کمتر از همتایان مردشان بود، با افزایش سابقه نیز این شکاف بیشتر شده است. متوسط سرانه حقوق برای مردان 44000 یورو و برای زنان 33000 یورو است(سالانه، ناخالص).

در ابعاد جهانی:

  • انتظار می‌رود صنعت بازی‌های کانادا پس از پایان پذیرفتن همه‌گیری کووید-19 با اختصاص دادن 67٪ از مدت زمان فعالیت کارمندان به کار از راه دور، امکان بیشترین میزان ساعات دورکاری را برای کارکنان خود فراهم کند.
  • افرادی که در اروپای شرقی و کانادا بازی‌های کنسولی می‌سازند، نسبت به سایر پلتفرم‌ها بیشترین دستمزد را دریافت می‌کنند، اما افرادی که در حوزه تولید بازی‌های موبایل در ایالات متحده، اروپای شمالی، اروپای غربی ، انگلستان و اروپای جنوبی مشغول به فعالیت هستند، به طور متوسط حقوق و دستمزد بیشتری نسبت به سایر پلتفرم‌ها دریافت می‌کنند.
  • در اروپای شرقی بیشترین فاصله میان حقوق و دستمزد زنان و مردان وجود دارد (حقوق زنان 28٪ کمتر است)

برنامه‌نویسان:

40٪  از برنامه نویسان که با موتورهای طراحی شده در داخل شرکت خود مشغول فعالیت هستند تمایل دارند با موتور دیگری کار کنند. بخشی از برنامه نویسانی که بین 1 تا 2 سال در شرکت فعلی خود مشغول کار بوده‌اند، به دنبال فرصت‌های شغلی جدید هستند به طوریکه که از هر 4 نفر فعال در این حوزه 1 نفر تصمیم به یافتن موقعیت شغلی مناسبتری در سال 2021 دارد.

طبق نظرسنجی‎‌ها اگر به تمام برنامه نویسان فرصت حضور در حوزه دیگری از برنامه نویسی داده شود، محبوب‌ترین گزینه برنامه‌نویسی در زمینه گیم‌پلی بود.

هنرمندان:

میانگین حقوق دریافتی هنرمندان فعال در حوزه بازی 39000 پوند است؛ حقوق و دستمزد افرادی که از مایا به جای تری‌دی مکس استفاده می‌کنند به طور متوسط بیشتر بوده، اگرچه افرادی که می‌توانند از هر دو نرم‌افزار به صورت حرفه‌ای استفاده کنند بیش سایر افراد توانایی کسب درآمد به مراتب بیشتری دارند.

درآمد هنرمندان فنی در مقایسه با سایر هنرمندان در صنعت بازی بیشتر است، اگرچه در سطح Senior و Lead هنرمندان VFX با سطح دستمزد  گروه مذکور یکسان بوده یا از آن فراتر می‌رود.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here