نمای دور: بازی‌های واقعیت جایگزین

0
580

بازی واقعیت جایگزین[1] (ARG) تجربه‌ای تعاملی است که دنیای واقعی بستر و پس‌زمینه آن است. دیدگاه‌ها و حرکات بازیکنان بر داستان بازی، تأثیرگذار است. اغلب طراحان بازی‌ واقعیت جایگزین، از فناوری‌ها و رسانه‌های مختلف برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بازیکنان استفاده می‌کنند تا بازیکنان بتوانند در طی فرایند بازی، از طریق این اطلاعات با یکدیگر تعامل نمایند. بازی‌های محیطیِ ARG واقعاً یک بازی نیستند بلکه یک تجربه‌ چند حسی، چند مکانی و چند زمانی هستند و داستانی ارائه می‌دهند که می‌تواند توسط ایده‌های خوب یا عملکرد بازیکن تغییر کند. بازی واقعیت جایگزین که شاید بتوان آن را بازیِ واقعیتِ بدیل‌یافته و یا واقعیت متناوب ترجمه کرد، نوعی جدید از بازی‌های دسته‌جمعی است که در دنیای واقعی و مجازی و با استفاده از ابزار و رسانه‌های قدیمی و جدید رخ می‌دهد.

این بازی از دنیای واقعی و زندگی روزمره به‌عنوان یک پلتفرم برای تعریف یک داستان استفاده می‌کند و برای این کار داستان‌سرایی چندرسانه‌ای را به کار می‌گیرد به این معنا که معماها و سرنخ‌ها در هرجایی ممکن است باشند از درودیوار شهر، پاکت‌های نامه و ایمیل‌ها گرفته تا پوستر، فیلم‌ و موسیقی. نکته جالب‌توجه این نوع بازی این است که روند داستان آن کاملاً وابسته به رفتار بازیکن است و مسیر بازی می‌تواند باتوجه‌به نوع تعامل بازیکن با آن، متفاوت پیش رود.

در حقیقت این بازی‌ها با کنش‌ها و اقدامات بازیکنان ساخته می‌شوند. مطالعات بازی‌های دیجیتال به دلیل ماهیتشان اغلب با آنچه بر روی صفحه‌نمایش و در خانه‌های مردم اتفاق می‌افتد مرتبط هستند؛ در مطالعه بازی‌های واقعیت جایگزین، باید این نکته را در نظر داشت که این بازی‌ها اگرچه در جهان فیزیکی واقعی دنبال می‌شوند ذاتاً دیجیتالی هستند زیرا جامعه را به‌عنوان گروهی از افراد که توسط اطلاعات دیجیتال (در شبکه دیجیتال) گرد هم آمده‌اند تعریف می‌کنند. بازیکنان در این بازی‌ها، با توسعه مرزهای تعیین‌شده توسط «استاد عروسک‌گردان[2]» خودمختاری خود را در بازی افزایش می‌دهند و عمیقاً خود را در شبکه بازی درگیر می‌کنند. اصطلاح استاد عروسک‌گردان در اینجا، به تعریفی خاص از طراحان بازی‌های واقعیت جایگزین اشاره دارد که توسط بازیکنان در بستر اجتماعی این بازی‌ها شکل‌گرفته است.

[1] Alternate Reality Game

[2] Puppet Master

کاربر گرامی

شما به این بخش دسترسی کامل ندارید. برای تهیه این گزارش از لینک زیر استفاده کنید. همچنین با ارتقا عضویت می‌توانید از خدمات مختلف سایت و امکان دریافت کدتخفیف برای تهیه گزارش‌های دایرک بهره‌‌مند شوید.

برای خرید گزارش از لینک زیر استفاده کنید.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here