Battle Royale، ژانر میلیارد دلاری صنعت بازی‌های دیجیتال

0
480

گروهی از افراد در یک جزیره بزرگ گیر افتاده‌اند و ۲۰ دقیقه فرصت دارند که با جستجو در ساختمان‌ها، اسلحه و وسایل مفیدی برای خود دست و پا کنند تا از مرگ نجات یابند. هرچه رقابت پیش می‌رود، محدوده مکانی بازی کوچک و کوچک‌تر شده و باعث می‌شود رقبا به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. آخرین نفری که بتواند در این میدان جنگ زنده بماند، پیروز بازی است. این همان روایت ژانر بتِل رویال است که میلیون‌ها بازیکن را از سراسر جهان به خود جذب کرده و طی مدتی کوتاه (دو سال) موفق شده به محبوبیتی چشمگیر دست یابد. آغاز راه این دسته از بازی‌ها در سال ۲۰۱۳ با بازی Day Z کلید خورد تا اینکه در اوایل سال ۲۰۱۷ استودیوی بازی‌سازی کره‌ای Bluehole بازی PUBG را به بازار معرفی کرد و موفق شد تا پایان آن سال ۳۰ میلیون بازیکن را به خود جذب کند. موفقیت این ژانر موجب شد تا شرکت بازی‌سازی Epic Games نیز به سراغ آن رفته و بازی Fortnite را  در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه کرده و در همین سال ۲ میلیارد دلار از محل خریدهای بازیکنان به دست آورد. در ادامه این یادداشت، آمارهای منتشرشده پیرامون بازی‌های مهم ژانر بتل رویال در جهان را به خصوص در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بررسی خواهم کرد.

برخی بازی‌های محبوب که در میان ۲۵ بازی محبوب ژانر بتل رویال در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ قرار دارند شامل: PUBG Mobileو(#2) از شرکت Tencent،وGarena Free Fireو(#11) از شرکت Garena،وKnives Outو(#15) از شرکت NetEase و Fortniteو(#21) از شرکت Epic Games هستند. در میان برترین بازی‌های ژانر بتل رویال، بازی Garena Free Fire نرخ رشد سالانه مثبتی از لحاظ دانلود در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ با عدد ۸۳ درصد را به نمایش گذاشته است. این در حالی است که دیگر بازی‌های این ژانر نرخ رشد سالانه کمتری با بیش از ۳۵ درصد کاهش را تا پایان سه ماه دوم سال جاری تجربه کرده‌اند. نمودار زیر از پایگاه هوش بازار Sensor Tower تعداد دانلود بازی‌های مهم این ژانر در فروشگاه‌های اپ‌استور و گوگل‌پلی را از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا پایان سه ماه دوم سال جاری در بازه‌های زمانی سه ماهه نشان می‌دهد.

بازی‌های ژانر بتل رویال در بازارهای منطقه‌ای نیز به توفیق بسیاری دست یافته‌اند، مانند PUBG Mobile / Game for Peace در چین و Garena Free Fire در آمریکای لاتین و Fortnite در ایالات متحده آمریکا. PUBG Mobile / Game for Peace نزدیک به ۱۰۰ میلیون نصب از اپ‌استور در چین در بازه زمانی ژانویه ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۱۹ را به ثبت رسانده است. لازم به ذکر است که Game for Peace نسخه اختصاصی و اصلاح‌شده بازی PUBG در کشور چین است که در ماه می سال جاری به بازار عرضه شد. PUBG Mobile تعداد ۵۵ میلیون نصب در هند داشته و بر این اساس هند را باید دومین بازار بزرگ این بازی از لحاظ دانلود دانست. نمودار زیر ۱۰ کشور برتر از لحاظ دانلود بازی‌های بتل رویال را به تصویر کشیده است.

برترین بازی‌های ژانر بتل رویال از لحاظ درآمد در جهان

از آنجایی که بازی PUBG Mobile موفق شده در بازار چین با نام Game for Peace درآمد بسیاری را کسب کند، ۵۰ درصد از درآمد این بازی از بازار چین تأمین شده است. این بازی در چین بیش از ۱۴۱ میلیون دلار را در سه ماه دوم سال 2019 کسب کرده است؛ این رقم تقریباً برابر با کل درآمد کسب‌شده توسط PUBG Mobile در ایالات متحده آمریکا است. بازی Garena Free Fire در سه ماه دوم سال جاری نیز موفق شده تا درآمد بیشتری از بازی‌های Fortnite و Knives Out به دست آورد. نرخ رشد سه ماهه این بازی ۴۶ درصد بوده و کشور برزیل با تولید بیش از ۵۵ میلیون دلار از این درآمد، بیشترین سهم را در تولید درآمد سه ماهه آن داشته است. نمودار زیر درآمد ناخالص پنج بازی برجسته ژانر بتل رویال را از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون به تفکیک دو فروشگاه گوگل‌پلی و اپ‌استور به نمایش گذاشته است. توجه به این نکته ضروری است که بازی Fortnite  تاکنون تنها بر روی اپ‌استور عرضه شده است. علی‌رغم اینکه بازی Fortnite در فروشگاه گوگل‌پلی موجود نیست اما این بازی موفق شده در جایگاه دوم از لحاظ درآمد از سال ۲۰۱۸ قرار گیرد. درآمد ۶۷۹ میلیون دلاری این بازی در اپ‌استور بیشترین رقم درآمدی در میان سایر بازی‌های ژانر بتل رویال در این فروشگاه برنامکی بوده است. موفقیت بازی Knives Out در ژاپن به آن کمک کرده تا بیش از دیگر بازی‌های بتل رویال درآمد داشته باشد. نزدیک به ۸۵ درصد از درآمد این بازی از سال ۲۰۱۸ تاکنون در کشور ژاپن تولید شده است.

آنچه در بازار بازی‌های ژانر بتل رویال جالب به نظر می‌رسد آن است که تعداد کمی از بازی‌های این ژانر توانسته‌اند همزمان در بازارهای مختلف دنیا به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند. با نگاهی به نمودار زیر می‌توان دریافت که در هریک از 4 کشور برتر از لحاظ درآمد کسب‌شده از ژانر بتل رویال، بازی‌های متفاوتی مورد استقبال قرار گرفته‌اند. به‌عنوان مثال در اولین بازار پردرآمد این بازی‌ها در جهان یعنی کشور ژاپن، بازی Knives Out با استقبال فراوانی روبرو شده درحالی‌که در آمریکا بیشترین درآمد بتل رویال از محل بازی Fortnite به دست آمده است.

ژاپن بالاترین درآمد را از بازی‌های بتل رویال در میان سایر کشورهای جهان کسب کرده است علی‌رغم اینکه آمارها نشان می‌دهد این کشور از لحاظ دانلود بازی‌های بتل رویال در رتبه دهم جهان قرار دارد. بازی Knives Out رقم ۶۰۰ میلیون درآمد در ژاپن از سال ۲۰۱۸ تاکنون داشته است.

بازی بتل رویال شرکت Tencent یعنی PUBG Mobile موفق شده است رکورد جهانی ۱ میلیارد دلار هزینه‌کرد بازیکنان در بازی را از آنِ خود کند. داده‌های آماری پایگاه هوش بازار Sensor Tower نشان می‌دهد که بخشی از افزایش نرخ رشد سالانه این بازی مدیون نسخه چینی اصلاح‌شده آن یعنی بازی Game for Peace است. درآمد این بازی به مدد انتشار مجدد آن در چین از رقم ۲۵ میلیون دلار در آگوست سال ۲۰۱۸ به ۱۶۰ میلیون دلار در آگوست سال جاری رسیده است؛ این مقدار، افزایشی ۵۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد دانلود این بازی رقم ۴۰۰ میلیون در جهان است و باید رقم ۴۵ میلیون نصب ماه گذشته (آگوست) را نیز به این عدد اضافه کنیم. نمودار زیر رقم هزینه‌کردهای کاربران در بازی PUBG Mobile به تفکیک هر ماه از آوریل ۲۰۱۸ تا آگوست سال جاری را نشان می‌دهد.

حتی اگر بازار چین را از آمارها حذف کنیم باز هم درآمد ماهانه PUBG Mobile از ماه آگوست ۲۰۱۸ بیش از دو برابر شده است. براساس آمارهای Sensor Tower در ماه گذشته، هزینه‌کرد بازیکنان در این بازی خارج از کشور چین با ۱۵۲ درصد افزایش نسبت به یک سال قبل به رقمی نزدیک به ۶۳ میلیون دلار رسیده است.

PUBG Mobile در مقایسه با رقبای بزرگ خود نظیر Fortnite در سطح بالاتری قرار دارد. این بازی موفق به کسب رشد درآمدی با نرخ رشد سالانه ۱۶۵ درصد بر روی سیستم عامل iOS در خارج از چین شده درحالی‌که هزینه‌های صورت‌گرفته توسط بازیکنان در بازی Fortnite در همین بازه زمانی ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در ماه گذشته هر دو بازی درآمدی نزدیک به ۲۵ میلیون دلار را بر روی پلتفرم اپل کسب کرده‌اند این در حالی است که اگر کشور چین را نیز در این آمار لحاظ کنیم خواهیم دید که PUBG Mobile نزدیک به ۴ برابر بیش از Fortnite از محل  بازار iOS به دست آورده البته باید این نکته را در نظر داشت که Fortnite هنوز در چین معرفی نشده است.

در نهایت اگر بخواهم جمع‌بندی گویایی از آنچه از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون در بازار بازی‌های ژانر بتل رویال روی داده است، ارائه کنم باید شما رو به دیدن گیف جالب زیر که توسط سایت Sensor Tower طراحی شده است دعوت نمایم.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here