وضعیت و چشم‌انداز رسانه‌های تعاملی و بازی‌های دیجیتال در نیوزلند

0
181

رسانه‌های تعاملی شامل بازی‌های دیجیتال، بازی‌های آموزشی، واقعیت‌های مجازی، افزوده و ترکیبی، برنامک‌های موبایلی، داستان‌گویی تعاملی و سایر اشکال تعامل در خط مقدم اقتصاد دیجیتال کشور نیوزلند قرار دارند. بخش بازی‌های تعاملی در نیوزلند با نرخ رشد ترکیبی سالانه 39 درصد طی 6 سال گذشته به رشد خود ادامه می‌دهد. با این حال این بازار بدون حمایت از جهات مختلف نمی‌تواند به رشد خود ادامه داده و در بازار جهانی رسانه‌های تعاملی با 258 میلیارد دلار پتانسیل، سهم ناچیزی را به دست خواهد آورد. صنعت تعاملی نیوزلند هنوز جوان است اما در حال حاضر بسیاری از عوامل مؤثر برای موفقیت هرچه بیشتر را در اختیار دارد هم‌چنان‌که این موفقیت در دستاوردهای نسل اول تولیدکنندگان تعاملی این کشور کاملاً مشهود است. از آنجا که نیوزلند دارای صنعتی متحد و حمایتگر است برای رقابت در سطح جهانی، نیازمند تطابق با الزاماتی است که از سوی صنعت و دولت کشورهای کانادا، فنلاند، انگلیس، فرانسه و اخیراً آلمان تعیین شده است چراکه این کشورها سیاست‌های ویژه‌ای را برای توسعه صنایع خود اتخاذ کرده‌اند.

شکل زیر، زیرمجموعه‌های موجود در رسانه‌های تعاملی را به تصویر کشیده است. بخش‌هایی چون هنرهای تعاملی، ورزش‌های الکترونیک، آموزش، سلامت، شبیه‌سازی و یادگیری، بازی‌وار سازی و … از جمله این زیرمجموعه‌ها هستند.

اتحادیه سازندگان بازی در نیوزلند (NZGDA) در گزارش اخیر خود پیرامون رسانه‌های تعاملی علاوه بر ارائه آمارهایی درباره این دسته از رسانه‌ها در نیوزلند به‌ویژه بازی‌های دیجیتال به‌عنوان بخشی از رسانه‌های تعاملی به ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای توسعه رسانه‌های تعاملی پرداخته است. به عقیده مدیرعامل این اتحادیه، نیوزلندی‌ها می‌توانند با اتکا به شهروندان خود به راحتی در عرصه رسانه‌های تعاملی به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند. نسل حاضر استودیوهای تعاملی موفق در نیوزلند از طریق صادر کردن مالکیت معنوی اصلی (original intellectual property) خود به جهان و تبدیل خود به اولین پذیرندگان هر پدیده جدیدی که در صنایع رسانه‌ای ظهور می‌کند، توانسته‌اند به موفقیت دست یابند. طراحی تعاملی در واقع مزیت رقابتی در اقتصاد دیجیتال است که می‌تواند در حوزه‌های مختلفی چون آموزش، سلامت و تندرستی، فرهنگ و هویت و صنایع خلاق به‌کار گرفته شود. در حال حاضر مدارس‌، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی خصوصی در حال پرورش نیروهای خلاق و کارآفرینی هستند که دیوار حائلی میان کدگذاری، داستان‌گویی خلاق و حل مسائل تجاری و اجتماعی نمی‌بینند.

خود انتشاری و صدور مالکیت معنوی خلاق، خود یک مدل تجاری چالش‌‌برانگیز است اما شواهد موجود در گزارش حاضر نشان می‌دهد که کشور نیوزلند در این زمینه موفق عمل کرده است. آنچه گفته شد مدلی نوین برای سرمایه‌گذاران بومی و برنامه‌ریزان دولتی است اما اگر به درستی مورد حمایت قرار گیرد دارای پتانسیل بازده دیجیتالی و اجتماعی بسیار زیادی خواهد بود.

به گفته کازاندرا گِری، مدیرعامل اتحادیه سازندگان بازی در نیوزلند (NZGDA): «هدف مورد نظر و البته قابل دسترس ما، دیدن روزی است که نیوزلند تبدیل به یک صادرکننده یک میلیارد دلاری رسانه‌های تعاملی شده و در کنار صنایع موفق ما مانند فیلم و نرم‌افزار قرار گیرد. ما بسیاری از عوامل موفقیت را در دست داریم و به دنبال پرورش نسل جدیدی از سازندگان، کارآفرینان اجتماعی و صادرکنندگان خلاق مالکیت معنوی هستیم».

ازدیدگاه دولتمردان نیز وزارت تجارت، نوآوری و اشتغال نیوزلند در نظر دارد تا این کشور را برای همه افراد، رشد داده و اقتصادی مولد، پایدار و فراگیر را برای نیوزلندی‌ها به وجود آورد. گزارش اتحادیه بازی‌سازان نیوزلند در چهار بخش تدوین شده که در ادامه به خلاصه‌ای از این بخش‌ها اشاره خواهیم کرد.

بخش اول: چشم‌انداز رسانه‌های تعاملی

رسانه‌های تعاملی اکنون به بزرگ‌ترین و از لحاظ رشد به سریع‌ترین بخش از رسانه‌ها تبدیل شده‌اند. پیش‌بینی شده است که بازار جهانی رسانه‌های تعاملی با نرخ رشد سالانه 9 درصد تا سال 2021 ارزشی معادل 258 میلیارد دلار پیدا خواهد کرد. برنامک‌های موبایلی، بازی‌های دیجیتال، واقعیت مجازی و افزوده، ورزش‌های الکترونیک، فناوری‌های آموزشی و فناوری‌های پزشکی پر رونق‌ترین روندهای موجود در بازار رسانه‌های تعاملی خواهند بود.

بخش دوم: فرصت‌های پیش روی نیوزلند

گزارش حاضر از انجمن بازی‌سازان نیوزلند (NZGDA) به سراغ صنایع خلاق در این کشور رفته و بر سرگرمی‌های تعاملی و بازی‌های دیجیتال به‌عنوان فرصتی مغتنم برای صدور رسانه‌های تعاملی به سایر نقاط جهان و ایجاد مشاغل جدید تمرکز یافته است.  بخش بازی‌های تعاملی نیوزلند سهمی کوچک اما رو به رشدی از بازار جهانی این بازی‌ها در جهان را در دست دارد. بازار رسانه‎‌های تعاملی در این کشور طی 6 سال گذشته 39 درصد رشد سالانه داشته و 93 درصد از درآمد این بخش نیز از محل صادرات تأمین شده است. اگر این بازار با همین نرخ رشد به مسیر خود ادامه دهد، خواهد توانست تا سال 2024 به ارزشی  معادل 1.01 میلیارد دلار دست یابد.

بخش سوم: فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی

دانش تخصصی مربوط به رسانه‌های تعاملی، قابلیت انتقال بسیار زیادی دارد. بسیاری از نوآوری‌های انجام‌شده بر روی مخاطبین وسیع بازی‌های دیجیتال در حوزه‌هایی چون آموزش، سلامت و کسب‌وکار نیز به کار گرفته شده‌اند. در حال حاضر 59 درصد از کودکان نیوزلندی از بازی‌های آموزشی در مدرسه بهره می‌برند و بازار صادرات آموزش‌های مبتنی بر بازی هر سال 20.2 درصد رشد دارد. جالب این است که داستان‌های تعاملی ساخته‌شده نیوزلندی اغلب به مخاطبان وسیعی در سطح جهان در مقایسه با داستان‌های محلی می‌رسند.

بخش چهارم: بهره‌گیری از فرصت‌ها

تعداد کمی از دولت‌ها در دنیا در بخش رو به رشد رسانه‌های تعاملی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌توان از بیش از 30 برنامه موجود برای توسعه صنعت در سراسر جهان درس‌های زیادی گرفت. بخش رسانه‌های تعاملی در فنلاند با دارا بودن جمعیتی مشابه نیوزلند، ارزشی معادل 3.8 میلیارد دلار در هر سال دارد و این یعنی 25 برابر بیشتر از ارزش این دسته از رسانه‌ها در نیوزلند.

اتحادیه سازندگان بازی در نیوزلند در گزارش خود چند توصیه را به صنعت و دولت این کشور به منظور رشد توانایی طراحی تعاملی کرده است که ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تأسیس و تأمین مالی یک سازمان توسعه صنعت اختصاصی با هدف اجرای یک برنامه منسجم برای توسعه صنعت به منظور رشد استعدادها، استخدام نیروهای مستعد و افزایش صادرات
  • تأسیس صندوق نوآوری تعاملی با هدف سرمایه‌گذاری بر روی تولید پروژه‌های تعاملی خلاق و اصیل برای آموزش، سلامت یا اهداف مالیک معنوی خلاق تجاری
  • ایجاد یک کارگروه صنعت و آموزش عالی به منظور ارائه گزارش پیرامون مهارت‌ها و توانایی‌هایی که کارفرمایان از فارغ‌التحصیلان آماده کار انتظار دارند
  • تأسیس مرکز رشد دیجیتال در شهر اتاگو به پشتیبانی صندوق رشد استانی
  • گنجاندن رسانه‌های تعاملی در برنامه‌های فرهنگی و هنری دولت برای روایت داستان‌های محلی و توسعه استعدادها
  • فراهم آوردن امکان توسعه حرفه‌ای برای معلمان با هدف بهره‌گیری از آموزش مبتنی بر بازی

کادر زیر حقایقی کلی از جایگاه رسانه‌های تعاملی در جهان را به تصویر کشیده است. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، پیش‌بینی می‌شود که بازار رسانه‌های تعاملی تا سال 2021 به ارزشی معادل 258 میلیارد دلار دست یابد. آمارها نشان می‌دهد که صنعت بازی‌های دیجیتال به‌عنوان بخشی از رسانه‌های تعاملی 9.3 درصد رشد سالیانه را طی دو سال آینده تجربه خواهند کرد. مطابق برآوردهایی که پیش از این توسط پایگاه تحقیقاتی نیوزو صورت گرفته است، بازار بازی‌های دیجیتال تا سال 2021 به رقم 178.2 میلیارد دلار خواهد رسید. گزارش انجمن بازی‌سازان نیوزلند نشان می‌دهد که بخش فناوری واقعیت مجازی و افزوده به‌عنوان دارنده سریع‌ترین نرخ رشد سالانه و بخشی از رسانه‌های تعاملی با نرخ 40.4 درصد به رشد سالانه خود ادامه خواهد داد. ورزش‌های الکترونیک نیز رشد 20.6 درصدی را طی دو سال آینده خواهد داشت. در نهایت، بخش آموزش مبتنی بر بازی نیز به عنوان یکی از بخش‌های فعال در حوزه رسانه‌های تعاملی با نرخ رشدی تقریباً مشابه ورزش‌های الکترونیک تا سال 2021 رشد خواهد کرد. 

در حال حاضر، رسانه‌های تعاملی و بازی‌های دیجیتال بزرگ‌ترین بخش از صنایع خلاق در نیوزلند هستند. بر اساس برآورد انجمن بازی‌سازان نیوزلند، این کشور در سال مالی 2018 از بخش سرگرمی‌های تعاملی و بازی‌ها 143 میلیون دلار درآمد داشته است. کادر زیر نشان می‌دهد که 93 درصد از درآمد بازی‌های دیجیتال در نیوزلند از محل صادرات خالص دیجیتال فراهم آمده است.

دولت نیوزلند رسیدن به درآمد 1 میلیارد دلاری از محل صادرات دیجیتال تا سال مالی 2024 را هدف‌گذاری کرده است. در صورتی این هدف محقق خواهد شد که این بازار با همین نرخ رشد به مسیر خود ادامه دهد.

شکل زیر آمارهایی را درباره بازیکنان نیوزلندی در سال 2018 نشان می‌دهد. بر اساس آن، 76 درصد از نیوزلندی‌ها با متوسط سن 34 سال، بازیکن بازی‌های دیجیتال هستند. جالب اینجاست که 44 درصد از افراد مسن در این کشور دارای سن 85 و بالاتر بازی‌های دیجیتال را عمدتاً به دلیل حفظ فعالیت ذهنی خود انجام می‎‌دهند. در این کشور 98 درصد از خانواده‌ها دارای دستگاه بازی‌های دیجیتال هستند. 15 درصد از خانواده‌ها نیز از هدست واقعیت مجازی در خانه‌های خود استفاده می‌کنند. 3.8 میلیون گوشی هوشمند در نیوزلند فعال است. جمعیت این کشور در سال 2018، 4 میلیون و 700 هزار نفر برآورد شده است.

نسخه اصلی این گزارش را می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید:

https://nzgda.com/wp-content/uploads/2019/08/Interactive-Aotearoa-Report-2019_email.pdf

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here