فینالیست‌های جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۸ مشخص شدند/ ۹ بازی در رقابت تنگاتنگ

0
195

بر اساس نظر داوران بخش جشنواره بازی جدی سال 1398، از مجموع 72 بازی ارسال شده، در نهایت 9 بازی جدی که به ترتیب حروف الفبا شامل «توان‌دست»، «تیزران»، «دستکش توان‌افزا»، «ریشتر»، «سارای»، «شاه گیگیلی»، «هانا»، “FirstAID” و “KeepStep” هستند به عنوان فینالیست‌های بخش جشنواره بازی جدی سال 1398 معرفی شدند.

 بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با برگزاری رویداد جایزه بازی‌های جدی تلاش می‌کند تا از تحقیق، تولید و ترویج بازی‌های هدفمند برای آموزش، درمان، تبلیغات و غیره حمایت نماید و در این میان، بخش جشنواره بازی جدی سال این رویداد در سومین دوره خود میزبان بیش از 70 بازی بوده است. از میان آثار ارسال شده، پس از غربال اولیه و بر اساس سه مرحله داوری علمی، تولید و تجاری، در نهایت 9 بازی زیر به عنوان فینالیست‌های جشنواره انتخاب شده‌اند: 

بازی توان‌دست:

این بازی با هدف توان‌بخشی به بیماران و سالمندان، تمرینات دست را به کمک فناوری لیپ موشن شناسایی کرده و به کمک بازی، فرآیند تمرینات را جذاب می‌کند. 

بازی تیزران:

این بازی به عنوان یک بازی-ورزش (Exergame)، تلاش می‌کند تا با تلفیق ورزش دوچرخه‌سواری با عناصر بازی، در راستای تندرسی و توان‌بخشی، جذابیت این ورزش را افزایش دهد. از ویژگی‌های بازی تیزران می‌توان به امکان بازی آنلاین چند نفره آن اشاره نمود. 

بازی دستکش توان‌افزا:

داستان بازی درباره دونده‌ای است که باید برای عبور از موانع، از روی آن­ها بپرد و امتیاز کسب کند. با هدف توان‌بخشی به بیماران دچار عارضه سکته یا آسیب نخاعی، این بازی به کمک یک دستکش دارای سنسور، با حرکات دست فرد، عمل پرش را انجام می‌دهد. 

بازی ریشتر:

بازی ریشتر، یک بازی ساده موبایلی است که با استفاده از تکنیک ایزومتریک، تلاش می‌کند مدیریت بحران و قرار گرفتن در مکان‌های مناسب را هنگام زلزله، آموزش دهد. 

بازی سارای:

یک بازی هدفمند در حوزه آموزش سلفژ (مهارت نت‌خوانی و وزن‌خوانی) است. آموزش سلفژ در این بازی در بستر روایی بازی اتفاق می‌افتد. برای عبور دادن سارای، قهرمان بازی، از مراحل مختلف، بازیکن باید تقلید درستی از آواهایی که به گوشش می‌رسد انجام دهد و با این کار، عملا در مسیر بازی، تمرین سلفژ کند. 

بازی شاه گیگیلی:

یک بازی با هدف آموزش نظری برای کودکان که در محیط بازی، مفاهیم مختلف آموزشی را منتقل می‌کند. 

بازی هانا:

یک بازی با هدف تقویت مهارت‌های شناختی در کودکان که در پشت صحنه بازی، اطلاعات شناختی کودک را به عنوان مشاوره به والدین منعکس می‌نماید. 

بازی FirstAID:

یک بازی با هدف آموزش مهارتی که در آن بازیکن می‌آموزد در شرایط مواجهه با بروز سانحه (مثلا در شرایط تصادف جاده‌ای) برای دیگران، کمک‌های اولیه را به مصدومین برساند. 

بازی KeepStep:

این بازی شامل مجموعه‌ای بازی دو بعدی است که برای توان‌بخشی حرکت پا و تعادل در بیماران اِم‌اِس طراحی شده است. پلتفرم بازی واقعیت افزوده بوده و با استفاده از روش پروجکشن مپینگ، بازی روی زمین نشان داده می‌شود.  از یک دستگاه مایکروسافت ایکس‌باکس کینکت نیز به عنوان سنسور برای تشخیص حرکات پا استفاده شده است. 

همچنین فینالیست‌های SGF2019، ششم دی‌ماه برای داوری نهایی به ارائه دستاوردهای خود و دفاع از بازی تولید شده خواهند پرداخت که در نهایت، بازی با بیشترین امتیاز برنده عنوان «بازی جدی سال 1398» و جایزه 20 میلیون تومانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌شود.

لازم به ذکر است برنده رتبه دوم، 2 میلیون تومان، برنده رتبه سوم 1.5 میلیون تومان و سایر فینالیست‌ها هر کدام 1 میلیون تومان جایزه از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دریافت خواهند کرد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here