کدام بازی‌های موبایلی بالاترین امتیازها را می‌گیرند؟

0
365

یادداشت اول از سلسله تحلیل­‌های رگرسیونی روی داده­‌های کافه بازار

یکی از مسائل مهم برای تحلیل موفقیت در بازار بازی­‌های دیجیتال و خصوصا بازی­‌های موبایلی که رقابت بیشتری در میان آن­‌ها وجود دارد، تعیین یک متغیر به عنوان متغیر معیار و بررسی عوامل اثرگذار بر آن است. شاید بهترین و دقیق‌­ترین معیار برای موفقیت یک بازی، عملا درآمد حاصل از آن باشد. با این حال با توجه به اینکه دسترسی به درآمد همه بازی­‌ها ممکن نیست، معمولا تلاش می­‌شود تا از گزینه­‌های جایگزین برای بررسی عوامل موفقیت استفاده شود.

در کنار شاخص‌­هایی همچون نرخ رشد و نصب فعال، یکی از بهترین معیارها، امتیازی است که کاربران به یک بازی داده‌­اند. با این حال سروکله زدن با این عامل به دلیل آنکه تحت تاثیر تعداد کم کاربران، تقلب، هک شدن و عواملی از این دست، دچار نارسایی می‌­شود، معمولا با چالش مواجه است. در این یادداشت تلاش شده تا پس از گردآوری داده‌­های مربوط به بازی‌­های موبایلی در فروشگاه بازار، به شکل تمرینی با تعدیل امتیاز کاربران به بازی‌­ها و استفاده از یک مدل برآوردگر مبتنی بر رگرسیون لوژستیک، تحلیل ابتدایی از بخت ژانرها و مدل­‌های درآمدی مختلف ارائه شود.

  1. این پژوهش چگونه انجام شده است؟

در این تحقیق، هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بر هر بازی در کسب رضایت کاربران با معیار میزان امتیاز و مشخص کردن ویژگی‌های موثر در کسب امتیاز بیشتر از طرف کاربران بوده است. گردآوری داده‌­ها از سایت کافه بازار در نیمه دوم اسفندماه 1398 صورت گرفته و برای انجام این پژوهش، از مدل رگرسیون لوژستیک استفاده شده که در آن متغیر هدف، امتیاز تعدیل شده کاربران بوده است. در این یادداشت چهار متغیر ژانر، مدل درآمدی، زمان طی شده از تاریخ انتشار و حجم بازی وارد مدل شده‌­اند تا تاثیرگذاری هم­زمان آن­‌ها بخت دستیابی به یک امتیاز مناسب از بازیکنان به تفکیک ژانر و مدل درآمدی حاصل شود. ذکر این نکته ضروری است که در مدل‌­های مبتنی بر رگرسیون لوژستیک، با افزایش تعداد متغیرهای اثرگذار، ممکن است مدل دقیق­تری ساخته شود.

  1. مفهوم امتیاز تعدیل شده خیلی خوب

در کافه بازار هر کاربر می‌تواند به طور مستقیم به بازی مورد نظر امتیازی بین عدد یک تا 5 را بدهد؛ اما این روش تفاوتی میان یک بازی که امتیاز 4 را توسط یک نفر کسب کرده و بازی دیگری که همین امتیاز را توسط هزاران نفر کسب کرده است قائل نیست. به همین سبب ما از یک برآوردگر بِیزی برای تعدیل امتیازها استفاده کردیم. در حقیقت با انجام این برآورد بیزی (مشابه با آنچه سایت IMDB برای معرفی 250 فیلم برتر خود استفاده می‌­کند) هرچه تعداد افرادی که به یک بازی امتیاز دهند بیشتر باشد، اثر امتیاز کسب شده برجسته‌­تر خواهد بود و در حقیقت کسب امتیاز بالا به شکل هم­زمان هم وابسته به دریافت امتیاز خوب از کاربران و هم وابسته به تعداد بالای امتیازدهندگان است. در جدول 1، 50 بازی برتر فروشگاه بازار با بالاترین امتیاز تعدیل شده ارائه شده‌­اند.

با توجه به اینکه برای استفاده از رگرسیون لوژستیک با پاسخ ترتیبی، متغیر هدف باید به صورت ترتیبی تعریف شود، بازه امتیازهای تعدیل شده را به پنج قسمت مساوی تقسیم کردیم و به ترتیب امتیاز، به آن‌ها برچسب خیلی خوب، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف دادیم که در این دسته­‌بندی، امتیاز تعدیل شده خیلی خوب عددی مابین 4.334 و 4.798 است.

بر این اساس، در تحقیق حاضر هدف بررسی بخت دسته­‌های مختلف بازی­‌ها برای دریافت امتیاز تعدیل شده خیلی خوب است. باید توجه داشت که نتایج این تحلیل آماری، یک مقایسه میان گونه­‌های مختلف را با فرض ثابت بودن سایر شرایط ارائه می­‌دهد. برای مثال مشخص می­کند که یک ژانر نسبت به ژانر دیگر با فرض ثابت بودن حجم بازی، زمان طی شده از تاریخ انتشار و مدل درآمدی چقدر بخت بیشتری برای دریافت امتیاز «خیلی خوب» دارد.

  1. بخت ژانرهای مختلف برای به دست آوردن امتیاز تعدیل شده خیلی خوب

ژانر بازی‌­ها در کافه بازار به بخش‌های استراتژی، اکشن، امتیازی، آموزشی، تفننی، خانوادگی، رانندگی، شبیه‌سازی، کلمات و دانستنی‌ها، ماجرایی، معمایی و ورزشی تقسیم می‌شود. بر اساس نتایج این مدل رگرسیون لوژستیک، بازی‌­های ژانر آموزشی در بازار از کمترین بخت برای دریافت امتیاز تعدیل شده خیلی خوب برخوردار هستند؛ بنابراین این ژانر به عنوان ژانر «مبنا» قرار گرفته و بخت سایر ژانرها نسبت به بازی­‌های آموزشی در جدول 2 ارائه شده‌­اند.

بر اساس آنچه در جدول 2 ارائه شد، بازی­‌های ژانر شبیه‌­سازی در حال حاضر بیشترین بخت را برای دریافت امتیاز تعدیل شده خیلی خوب دارا هستند. باید توجه داشت که به فرض در ژانر کلمات و دانستنی­‌ها، ممکن است یک بازی وجود داشته باشد که امتیاز تعدیل شده آن از بهترین بازی شبیه­‌سازی نیز بالاتر باشد؛ اما آنچه رگرسیون لوژستیک تعیین می­‌کند، بخت یک بازی در ژانرهای مختلف برای دریافت امتیاز خیلی خوب است که برای مثال برای یک بازی در ژانر شبیه‌­سازی، 2.68 برابر بیشتر از یک بازی در ژانر آموزشی است.

  1. بخت مدل­‌های درآمدی مختلف برای به دست آوردن امتیاز تعدیل شده خیلی خوب

مدل­‌های درآمدی بازی‌­های بازار را می­‌توان به سه دسته رایگان، رایگان دارای درون‌­پرداخت و فروشی تقسیم کرد. کمترین بخت برای دریافت امتیاز تعدیل شده خیلی‌ خوب در این دسته‌­بندی، متعلق به بازی‌­های فروشی است و جدول 3 این سه روش درآمدی را از این حیث با هم مقایسه می­‌کند.

آنچه در این تحقیق منعکس شد، بخش کوچکی از تلاش برای درک بهتر وضعیت بازی­‌های موبایلی در ایران است. مسلما این تلاش‌­های آماری با کاستی­‌های فراوانی همراه بوده و راهی طولانی برای بهبود و کاربردی شدن در پیش دارد. به شکل خاص، هرچه متغیرهای بیشتری در مدل وارد شوند، نتایج مدل معتبرتر خواهد بود و در اولین یادداشت از سلسله یادداشت‌­های تحلیل رگرسیونی روی داده‌­های کافه بازار از ساختار ساده­ای برای تحلیل استفاده شده است. طی کردن این مسیر به تنهایی میسر نخواهد بود و به همین دلیل از همه علاقه‌­مندان دعوت می­‌شود برای ارائه انتقادات و پیشنهادات، نظرات خود را به آدرس research@ircg.ir ایمیل کنند.

محمدرضا صیدی

كارشناسی ارشد آمار رياضي از دانشگاه تهران، عضو مركز تحقيقات بازی‌های ديجيتال (دايرك) و علاقه‌مند به علوم داده هستم. تحليل داده و داده‌كاوی مربوط به حوزه بازی‌های ديجيتال را مورد بررسی قرار می‌دهم

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here