بازار جهانی بازی‌های دیجیتال در می ۲۰۲۰ به نقل از سوپردیتا

0
324

متن زیر ترجمه گزارش اخیر سوپردیتا است که هفته گذشته منتشر شده و به تحلیل وضعیت بازار جهانی بازی‌های دیجیتال در ماه گذشته‌ میلادی می‌پردازد. برای دسترسی به اصل گزارش به لینکی که در انتهای مطلب قرار دارد مراجعه کنید.

بازار جهانی بازی‌های دیجیتال در ماه می درآمدی برابر با 10.2 میلیارد دلار را تجربه کرده است که در مقایسه با ماه اکتبر حدود 300 میلیون دلار کاهش داشته است. با این حال هم‌چنان در ماه می هم روی خط سودآوری بوده است. انتشار چند بازی موردانتظار و همه‌گیری کووید19، منجر به آغاز فصل مالی خوبی برای اکوسیستم جهانی بازی‌های دیجتال شده‌اند.

درآمد بازی‌های کنسولی در حدفاصل آوریل تا می امسال 27درصد کاهش یافته است که ناشی از کمبود بازی‌های تازه منتشرشده برای این پلتفرم است. در مقابل رشد سه درصدی درآمد بازی‌های موبایل این کاهش درآمد را تا حد زیادی جبران کرده است. در این ماه، درآمد کل به نسبت می 2019، 14 درصد افزایش داشته است. در این بین بازی‌های پلتفرم رایانه 8%، موبایل 14% و کنسول 23% رشد داشته است. جدول زیر پرفروش‌ترین بازی‌های ماه می را به تفکیک پلتفرم فهرست کرده است:

برخی از مهم‌ترین رویدادهای بازار جهانی بازی‌های دیجیتال به شرح زیر است:

هدایای رایگان نسخه پنجم بازی GTA در فروشگاه Epic Games به‌تنهایی باعث شد که تعداد بازیکنان پلتفرم رایانه این بازی حد فاصل ماه‌های آوریل تا می 245% افزایش بیاید. افزایش ترافیک ناشی از این پیشنهاد وسوسه‌برانگیز به‌حدی بود که سایت فروشگاه را از دسترس خارج کرد. این در حالی است که تعداد بازیکنان GTA روی پلتفرم کامپیوتر، 25% کمتر از بازیکنان نسخه کنسول بوده و درآمد نسخه رایانه، بیش از دو برابر درآمد ناشی از خریدهای درون‌پرداخت بازیکنان نسخه کنسول است. اما با وجود این افزایش درآمد نسخه کنسول همچنان حدود 4 برابر نسخه رایانه‌ای GTA سود می‌برد.

در همین روزها یکی دیگر از محصولات شرکت Take-Two Interactive، فصل شش بازیSid Meier’s Civilization VI، به لطف عرضه رایگان در فروشگاه اپیک‌گیمز رشد 477 درصدی را تجربه کرد و این استقبال 52% رشد برای درآمد این بازی از پلتفرم رایانه در پی داشت. در این نسخه بازی شیوه جدیدی از پرداخت درون بازی به‌کار گرفته شده است.

مهم‌ترین بازی عرضه‌شده در ماه می، نسخه جدید بازی ژانر نقش‌آفرینی Minecraft Dungeons بود که اگرچه توانست 1.8 میلیون بازیکن را جذب کند؛ اما عواملی در مدل کسب‌وکار بازی، توان درآمدزایی آن را محدود کرد. مایکروسافت نتوانست این اسپین‌آف خود را در جمع ده بازی برتر ماه پلتفرم رایانه جای دهد و در جمع بازی‌های کنسول هم جایگاهی بهتر از رده نهم تصاحب نکرد. این بازی با قیمت نسبتاً پایین 19.99 دلار عرضه شده و بازیکنان کنسول و رایانه اگر جزوء مشترکان Xbox One باشند نیازی به پرداخت مستقیم برای دسترسی به این بازی نخواهند داشت.

بازی Peacekeeper Elite که توسط شرکت چینی Tencent عرضه شده رکورد بیشترین درآمد در یک ماه و بیشترین درآمد کل برای بازی‌های موبایلی را در ماه می تغییر داد. این بازی که نسخه بومی‌سازی‌شده بازی PUBG است، در بازار کشورهایی مانند هند و آسیای جنوب شرقی با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است. تجربه موفقیت این بازی و بازی‌های مشابه نشان‌دهنده تقاضای روزافزون برای بازی‌های سبک Fast-Paced Multiplayer روی پلتفرم موبایل است. بازیکنان آمریکای شمالی و اروپا ممکن است ترجیح بدهند این بازی‌ها را در پلفترم کنسول یا رایانه بازی کنند؛ اما موبایل، پلتفرم منتخب بازیکنان حرفه‌ای در اکثر نقاط جهان است.

پرداخت برای پوکمون‌گو در ماه می به‌لطف آغاز فصل گرما و عرضۀ گزینه‌های بیشتر برای بازی در قرنطینه، به نسبت ماه قبل 60 درصد افزایش داشته است. درآمدهای این بازی معمولاً در ماه‌های تابستان افزایش می‌یابد و می 2020 نیز از این قاعده مستثنی نیست. سپتامبر 2019 با 45% رشد نسبت به سال قبل پردرآمدترین ماه این بازی بود. شیوع همه‌گیری کووید19 باعث شده شرکت نیانتیک، توسعه‌دهنده این بازی، از پایان ماه آوریل امکانی را فراهم کند که بازیکنان بدون رفتن به یک مکان مشخص، بتوانند در بازی و نبردهای درون آن شرکت کنند.

درآمد و تعداد بازیکنان آخرین نسخه از فرانچایز کانتراسترایک، Counter-Strike: Global Offensive، به نسبت ماه آوریل و در رقابت با بازی Valorant با کاهش مواجه شد. این بازی بعد از ماه‌های حرکت روبه‌رشد، با 9% کاهش درآمد و 6% کاهش تعداد بازیکنان روبه‌رو شد. به احتمال زیاد در همین مدت بازی وَلورِنت، جدیدترین بازی تیراندازی تاکتیکی رقابتی شرکت رایوت‌گیمز، با نسخه‌ بتای خود بخشی از بازیکنان کانتراسترایک را به سمت خود کشیده است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here