تحولات جدید XR

0
220
1- جزییات هدست جدید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اپل با قابلیت ردیابی حرکت

شرکت اپل به تازگی از اختراع جدید خود برای دستگاه‌های واقعیت افزوده رونمایی کرده است که نماهایی مجازی و سه‌بعدی را از محیط افزوده کاربر با محتوایی مجازی فراهم می‌آورد. اپل اولین بار این اختراع را در ماه مارس سال جاری به ثبت رساند؛ اما چند روز پیش این خبر را منتشر کرد.

این اختراع نشان می‌دهد که چگونه یک هدست واقعیت افزوده با استفاده از دوربین‌های خارجی خود از دنیای واقعی عکس گرفته و سپس آن را به نحوی دیگر برای کاربر به نمایش درمی‌آورد. در عین حال کاربر می‎تواند با محیط در تعامل باشد:

«در برخی هدست‌ها، حس‌گرها شامل یک یا چند دوربین (به ‌عنوان مثال دوربین‌های فیلم‌برداری RGB) هستند که ویدئوهای باکیفیتی را از محیط تهیه می­کنند تا نمایشی مجازی از محیط واقعی اطراف را برای کاربر فراهم آورد». هم‌چنین این اختراع نشان می‌دهد که چگونه صفحه‌نمایش قرارگرفته روی سر، دارای حس‌گرهایی است که ورودی‌های وارد شده از سوی کاربر را می‌خوانند. این ورودی‌ها شامل صحبت‌ها، حرکات چشم و زاویه قرار گرفتن سر است.

«صفحه‌نمایش قرارگرفته روی سر ممکن است متشکل از حس‌گرهایی باشد که اطلاعاتی را درباره خود کاربر (مانند حرکات دست و چشم) و محیط وی (مانند عمق و نور محیط) جمع‌آوری می‌کنند. این حس‌گرها این اطلاعات را به ‌عنوان ورودی‌هایی به یک کنترلر که فریم‌ها را رندر می‌کند منتقل می­نماید که شامل محتوای مجازی ورودی از حس‌گرها است».

سال گذشته پایگاه خبری CNET در گزارش خود اعلام کرد که شرکت اپل در حال ساخت هدست واقعیت مجازی/افزوده خود با وضوح تصویر 16K است. چند ماه پیش نیز تحلیل این شرکت گفت که اپل پروژه تولید هدست واقعیت افزوده خود را تا سه ماه پایانی سال ۲۰۱۹ یا سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد کرد. هرچند که تاکنون گزارش‌هایی مبنی بر اینکه اپل از پروژه ساخت هدست واقعیت مجازی خود صرف‌نظر کرده است، وجود دارد اما هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی در این زمینه سخن گفت. حال این سوال مطرح است که شرکت اپل چگونه خواهد توانست محصول خود در زمینه واقعیت مجازی/افزوده را طوری طراحی کند که ویژگی متفاوتی از محصولات موجود در بازار نظیر Oculus را به کاربر ارائه دهد؟

«سیستم صفحه‌نمایش دارای حس‌گر» شامل یک صفحه‌نمایش است که روی سر قرار می‌گیرد. علاوه بر این دارای مجموعه‌ای از دوربین‌ها و دیگر حسگرها است که محیط بیرونی را ردیابی می‌کنند. همچنین، مجموعه متفاوتی از حسگرها که روی چشمان کاربر تمرکز یافته و حرکات آن‌ها را ردیابی می‌کنند نیز در این سیستم قرار دارند. مجموعه این موارد با یکدیگر کار می‌کنند تا تصویری مجازی که به ‌نحوی بر اساس دنیای واقعی است را به نمایش درآورند. بر اساس گزارش‌های مختلف، شرکت اپل به دنبال ساخت هدستی متفاوت از هدست‌های واقعیت افزوده موجود در بازار است؛ به ‌نحوی‌ که تصاویر نمایش داده شده روی صفحه‌نمایش طوری طراحی شده‌اند که مانع از دیدن دنیای واقعی بیرون از هدست نمی‌شود. دوربین‌های موجود در این هدست ابتدا از محیط تصویربرداری می‌کنند، سپس پردازشگرها اشیاء دیجیتالی را با این تصاویر ترکیب کرده و نتیجه را روی صفحه‌نمایش واقعیت افزوده به نمایش درمی‌آورند. درواقع شرکت اپل در نظر دارد که هدستش ترکیبی از واقعیت مجازی و افزوده باشد. به ‌هر حال، گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون هدست جدید اپل تاکنون صورت گرفته است و باید منتظر ماند تا این شرکت در این زمینه شفاف‌سازی کند.

2- زیردریایی مجازی مجیک لیپ

هر زمان که بخواهید می‌‎توانید با دستگاه زیردریایی مجیک لیپ به داخل یک آکواریوم سفر کنید؛ بدون آنکه مجبور به ترک اتاق خود باشید. چند روز پیش، مجیک لیپ دستگاه زیردریایی خود را به بازار معرفی کرد. بر اساس خبری که توسط مجیک لیپ استودیو منتشر شده است، نسخه دموی زیر دریا با یک ماهی، کاربر را به یک آکواریوم بزرگ منتقل می‌کند. مجیک لیپ یک اتاق نشیمن مجازی را برای دستگاه زیردریایی خود طراحی کرده که به اندازه اتاق نشیمن یک آپارتمان کوچک بوده و در آن یک کاناپه قرار دارد. وسط اتاق یک صخره مرجانی و پشت کاناپه یک دروازه وجود دارد.

تصویری از استودیوی مجیک لیپ:

وقت آن رسیده که با تجربه زندگی زیر دریا و تماشای ماهی‌ها و صخره‌های مرجانی در حال حرکت، آرامش بگیرید. دیدنی‌ها و موجوداتی که به وضوح قابل مشاهده بوده و در قالب سبک هنری عکس‌های واقعی نمایش داده می‌شوند، فرصتی برای تجربه احساس حضور و ارتباط میان مخلوقات مختلف و محیط را برای انسان به ارمغان می‌آورد. این ایده از یک دموی ساده ساخته مجیک لیپ استودیو آغاز شده است. در این دمو یک ماهی که حرکت آن وابسته به دستان کاربر است، او را به سمت یک آکواریوم کروی بزرگ که در آن تنوعی از ماهی‌های بسیار و صخره‌های مرجانی وجود دارد، هدایت می‌کند.

استودیو مجیک لیپ یک استودیو خلق محتوا است که اقدام به تولید مجیک لیپ نموده است.

3- کنفرانس Siggraph 2019

 کنفرانس سالانه Siggraph که امسال چهل‌وششمین سال برگزاری خود را جشن گرفته است به ‌طور کلی در زمینه گرافیک رایانه‌ای و فناوری‌های تعاملی فعالیت می‌کند. این کنفرانس در سال جاری و در تاریخ ۲۸ جولای الی ۱ آگوست با موضوع آینده دنیای دیجیتال دوبعدی و سه‌بعدی برگزار شد. یکی از موارد موردبحث در این کنفرانس، موضوع نسل آینده عینک‌های واقعیت افزوده بود. دو سخت‌افزار جالب ‌توجهی که در رابطه با همین موضوع در نمایشگاه Siggraph معرفی شدند، نسخه جدید عینک واقعیت افزوده Nvidia و هدست واقعیت افزوده Foveated متعلق به این شرکت بود. هر دو دستگاه همچنان در مرحله تحقیقات هستند؛ اما نمونه اولیه آن‌ها را برای آزمایش در نمایشگاه قرار داده بودند.

عینک واقعیت افزوده Nvidia:

هدست واقعیت افزوده Foveated:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here