مروری بر گزارش ۲۰۲۰ نیوزو در زمینه مطالعه انگیزه‌های بازیکنان: قسمت ۱

0
271

مطالعه انگیزه‌های بازیکنان در کشور چین و آمریکا

این گزارش از سایت نیوزو[1] به بررسی انگیزه‌ها و رفتارهای بازیکنان کشور چین و آمریکا می‌پردازد. این دو کشور ازنظر جغرافیایی و سبک زندگی تفاوت‌های بسیاری دارند و ارزشمند است که بدانیم رفتارهای بازیکنان با توجه به ناحیه جغرافیایی متفاوت در مقایسه با یکدیگر چگونه خواهد بود. برای مطالعه بازار این دو ناحیه متفاوت مهم است که دلایل انگیزه‌بخش بازیکنان برای رفتن به سمت بازی‌های دیجیتال به‌طور کمی موردبررسی قرار گیرد. ارزش‌ها در بازارهای مختلف مفاهیم متفاوتی را نشان می‌دهند. گرچه ممکن است شباهت‌هایی در بازار رقابتی این دو کشور وجود داشته باشد اما تفاوت‌های موجود چشمگیر است. در ادامه این مطلب به تشریح رفتار بازیکنان و انگیزه‌های آن‌ها پرداخته می‌شود.

رفتارشناسی بازیکنان آمریکایی

این گزارش نشان می‌دهد که 20 درصد آمریکایی‌ها نسبت به سه سال گذشته بیشتر بازی می‌کنند و 40 درصد از آن‌ها در حین تماشای محتواهای مربوط به بازی تنقلاتی مانند چیپس، کوکی و شکلات مصرف می‌کنند. 24 درصد بازیکنانی آمریکایی به یک ژانر وفادار هستند و بازی‌های جدید را از دسته ژانر موردعلاقه خود انتخاب می‌کنند. 48 درصد از این افراد برای فرار از زندگی روزمره بازی و زنان در این کشور بیشتر بازی‌های ساده را برای بازی کردن انتخاب می‌کنند. 24 درصد آمریکایی‌هایی که بیننده بازی‌هایی دیجیتال هستند بر اساس استریمر خاص و محبوب خودشان، استریم‌ها را دنبال می‌کنند. گرچه نوع بازی‌هایی که بازی می‌کنند هم در دنبال کردن استریمرها تأثیرگذار است. 35 درصد بازیکنان کنسول بازی جدید ارائه‌شده به بازار را زودتر خریداری می‌کنند. این عدد در مقایسه با بازیکنان PC و Mobile بالاتر است. 33 درصد از بازیکنان PC و 28 درصد از بازیکنان Mobile زودتر بازی‌های جدید را خریداری می‌کنند.

رفتارشناسی بازیکنان چینی

74 درصد بازیکنان چینی استریم‌های زنده بازی‌ها را تماشا می‌کنند وDouyu  و Huya دو پلتفرم مهم استریمینگ در چین هستند. 57 درصد کسانی که استریمینگ را دنبال می‌کنند هرماه به کانا‌ل‌های دیجیتال بازی پول اهدا می‌کنند. 52 درصد از تماشاگران استریمرها، مدعی شده‌اند که خوردن تنقلات مثل چیپس، کوکی و شکلات باعث می‌شود که بیشتر از دیدن استریمرها لذت ببرند. 34 درصد از این بازیکنان بیشتر از سه سال پیش بازی می‌کنند و 71 درصد از آن‌ها در 6 ماه گذشته برای بازی‌های دیجیتال پول خرج کرده‌اند. 84 درصد بازیکنانی چینی، در سه سال گذشته برای سخت‌افزار بازی‌ها پول خرج کرده‌اند.

چه عواملی انگیزه‌بخش بازیکنانی آمریکایی است؟

48 درصد از بازیکنانی آمریکایی برای فرار از روزمرگی‌های زندگی بازی می‌کنند و همچنین 47 درصد بیان کرده‌اند که پر کردن زمان از عوامل انگیزه‌بخش برایشان بوده است. پیگیری اهداف و آسان بودن بازی به ترتیب از عوامل انگیزه‌بخش 28 و 27 درصد از این بازیکنان بوده است. جستجوی داستان و جهان بازی نیز انگیزه‌بخش 26 درصد از این بازیکنان بوده است.

چه عواملی انگیزه‌بخش بازیکنانی چینی است؟

48 درصد از بازیکنانی چینی برای پر کردن زمان بازی می‌کنند و همچنین 47 درصد از آن‌ها پیگیری اهداف را عامل انگیزه‌بخش خود دانسته‌اند. جستجوی داستان و جهان بازی و جنبه‌های استراتژیک برای به چالش کشیدن خود به ترتیب از عوامل انگیزه‌بخش 35 و 32 درصد از این بازیکنان بوده است. تعامل با دوستان نیز انگیزه‌بخش 26 درصد از این بازیکنان بوده است.

انگیزه‌های بازی بین این دو گروه بسیار متفاوت است و قسمتی از این تفاوت به دلیل تفاوت‌های بازی‌ها و تجربه بازی در دو دنیای غرب و شرق است.

تفاوت‌های جنسیتی در انگیزه بازیکن‌ها برای بازی کردن:

انگیزه‌های معمولی[1] در بین زنان در ایالت متحده آمریکا، از محبوبیت بیشتری برخوردار است. دو شاخص پر کردن زمان و ساده بودن بازی از مهم‌ترین عوامل روی ‌آوردن زنان به بازی‌های دیجیتال است. 52 درصد زنان و نیز 32 درصد از آن‌ها به ترتیب پر کردن زمان و ساده بودن بازی را مهم‌ترین عامل انگیزه‌بخش خود دانسته‌اند.

هر دو گروه مردان چینی و آمریکایی جستجوی داستان و جهان بازی را مهم‌ترین عامل انگیزه‌بخش خود برای بازی کردن دانسته‌اند.

استریمینگ

دنبال کردن استریم بازی‌ها از دیگر فعالیت‌های موردعلاقه این دو گروه در دو جغرافیای متفاوت است. هر دو گروه انگیزه‌هایی برای دیدن محتواهای تولیدشده از محیط بازی دارند.

انگیزه‌های بازیکنان آمریکایی برای دنبال کردن استریمینگ بازی‌ها

34 درصد از بازیکنان بیان کرده‌اند که یادگیری از سایر بازیکنان عامل مهم دنبال کردن این محتواها است همچنین 33 درصد نیز کمک کردن از بازی را در نظر گرفته‌اند. دیدن گیم‌پلی یا مهارت‌های سطح بالا، به‌روز ماندن و سرگرم شدن به ترتیب انگیزه‌بخش 33، 32 و 32 درصد از بازیکنان است.

انگیزه‌های بازیکنان چینی برای دنبال کردن استریمینگ بازی‌ها

58 درصد از بازیکنان چینی دیدن گیم‌پلی یا مهارت‌های سطح بالا را مهم‌ترین عامل انگیزه‌بخش خود برای دیدن این محتواها بیان کرده‌اند. 46 درصد نیز به­روز ماندن را مهم دانسته‌اند. یادگیری از سایر بازیکنان 34 و شخصیت استریمرها به ترتیب انگیزه‌بخش 34 و 30 درصد از این طرفداران محتواهای بازی‌ها است. درنهایت 27 درصد نیز یادگرفتن از ایده‌های سایرین را مهم دانسته‌اند.

مردان در هر دو کشور دیدن گیم‌پلی یا مهارت‌های سطح بالا را انتخاب کرده‌اند. 33 درصد مردان در آمریکا و 60 درصد مردان در چین این شاخص را عامل مهم و انگیزه‌بخش خود دانسته‌اند.

[1] Casual Motivations

[1] newzoo

بررسی و نگارش: شقایق کلی، عضو مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال

این گزارش به زبان انگلیسی از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here