نگاهی به صنعت بازی‌سازی در سوئد

0
332

آنچه در ادامه می‌خوانید شامل نکات اصلی آخرین گزارش انجمن توسعه‌دهندگان بازی‌های دیجیتال سوئد است که در سال 2020 منتشر شده است و مرور آن خالی از لطف نیست. این گزارش توسط آقای مهدی حیدری و در چارچوب مطالعات پشتیبان سند جامع بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال جمهوری اسلامی ایران ترجمه و تنظیم شده است. برای مطالعه گزارش اصلی به لینک انتهای مطلب مراجعه کنید.

 

درآمد صنعت

شرکت‌های بازی سازی سوئد در طول سال 2019 به گسترش خود ادامه داده و درآمد خود را با 25٪ افزایش به 2.3 میلیارد یورو افزایش داده‌اند. در عرصه جهانی آن‌ها با موفقیت سهام بازار را به دست آورده‌اند، استعدادهایی را به خود جلب کرده و علاوه بر آن تجربه صحیح بازی را برای صدها میلیون بازیکن در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند.

با 51 شرکت جدید، این صنعت رشد پایداری را نشان می‌دهد و درآمد خود را از 0،91 به درآمد باورنکردنی 2.3 میلیارد یورو طی یک دوره ده ساله افزایش داده است. در کل، این صنعت برای یازدهمین سال متوالی همچنان سودآور است.

آنچه امسال برجسته است این است که نتیجه کلی افزایش باورنکردنی را نشان می‌دهد. درآمد علاوه بر درآمد خالص می‌تواند منشأهای مختلفی داشته باشد، مانند سود نرخ ارز، درآمد اجاره، فروش دارایی‌های نامشهود یا سود سهام از شرکت‌های تابعه. در این گزارش تنها درآمدهایی درنظر گرفته شده‌اند که مستقیماً با یک بازی یا مارک تجاری مرتبط هستند و بنابراین می‌توانند به عنوان بخشی از گردش مالی در نظر گرفته شوند.

درآمدی که در حساب های سالانه به عنوان درآمد اجاره یا سود نرخ ارز گزارش می‌شود، در این گزارش لحاظ نشده زیرا نمی‌توان آن را مستقیماً از مارک یا محصول شرکت دریافت کرد.

 

کارمندان و استخدام

در این نمودار کارمندان مستقر در سوئد را در نوار آبی (پایین نمودار) و کارمندان مستقر در خارج از کشور را در نوار صورتی (بالای نمودار) از سال های 2012 تا 2019 مشاهده می‌شود که عمده تفاوت ببین سال‌های 2019 و 2018 کارمندان مستقر در خارج از کشور سوئد است (علت وجود آمار کارمندان خارج از سوئد از سال  2016  احتمالا به دلیل تغییر روش در گزارش است).

این اعداد براساس میانگین گزارش‌شده کارکنان تمام وقت در کل دوره حسابداری است. این بدان معنی است که تعداد واقعی شاغلان در این صنعت اغلب بیشتر است و بسیاری از شرکت‌هایی که در سال 2019 گسترش یافته‌اند سال خود را با کارکنان قابل توجهی بیشتر از ابتدای سال به پایان رسانده‌اند. برای محاسبه تعداد کارمندان خارج از کشور، استودیوهای خارج از سوئد با بیش از 10 کارمند را انتخاب کرده‌ایم و بنابراین  شامل شرکت‌های کوچک‌تر، شرکت‌های روابط عمومی یا سایر دفاتر تجاری نمی‌شود، زیرا این‌ها فقط تأثیر محدودی بر تعداد کل کارمندان دارند. همچنین شرکت‌های بازاریابی خارجی مستقر در سوئد شامل این موارد نمی‌شوند.

علاوه بر تعداد گزارش‌شده، افرادی در ساختارهای مختلف شرکت‌ها هستند، افرادی در شرکت‌هایی هستند که هنوز حساب‌های خود را منتشر نکرده‌اند، مانند فریلنسرها و پیمانکاران فرعی که به عنوان کارمند در حساب‌های سالانه نشان داده نشده‌اند.

تعداد کارمندان در شرکت‌های بازی سوئدی در سال 2019، 16 درصد افزایش یافته است. یک تغییر بزرگ نسبت به سال قبل، که این افزایش 48 درصد بود. تفاوت را می‌توان با عمده خریدهای سال قبل توضیح داد، به عنوان مثال خرید Koch Media توسط Embracer Group و خرید Goodgame توسط Stillfront دلیل دیگر این بود که Starbreeze تحت بازسازی قرار گرفت و مجبور شد تقریبا 400 کارمند را اخراج کند. البته از سوی دیگر تقاضای زیادی برای کارمندان در همه رده‌های کاری نیز وجود دارد، خصوصاً در مورد استخدام در مرزهای سوئد. در سال 2020، چندین شرکت بزرگ برنامه‌های توسعه را اعلام کرده اند. مثلاً Paradox و Avalanche قصد دارند در طول سال چند صد نفر را استخدام کنند؛ یا گروه Embracer تعدادی خرید بزرگ را از طریق شرکت های تابعه Amplifier Games و Saber Interactive اعلام کرد. این موارد و موارد مشابه باعث افزایش چشمگیر تعداد کارمندان در سال 2020 خواهد شد.

 

تعداد شرکت‌ها

در نمودار بالا تعداد و روند رشد تعداد شرکت های توسعه بازی در سوئد را مشاهده می کنید.

 

تعداد کارمندان و درآمد هر نوع شرکت

نمودار بالا تعداد شرکت‌ها با توجه به اندازه آن‌ها را نشان می‌دهد. رنگ طلایی (55%) مربوط به شرکت‌هایی که توسط یک فرد اداره می‌شوند و به استانداردهای شرکت‌های کوچک یا بزرگتر نرسیده‌اند. رنگ بنفش (25%) مربوط به کمتر از 10کارمند یا با درآمد حداکثر 2 میلیون یورو، رنگ آبی (15%) مربوط به شرکت‌هایی که بین 10 تا 49 کارمند و درآمد بیش از 10 میلیون یورو ندارند. رنگ صورتی (3%) مربوط به شرکت‌هایی که بین 50 تا 249 کارمند و درآمد بیش از 50 میلیون یورو ندارند.

رنگ زرد لیمویی (2%) مربوط به شرکت‌هایی که تعداد بیشتری درآمد یا تعداد کارمندان بیشتر از یک شرکت متوسط دارند.

مشاهده می‌شود با این که درصد شرکت های بزرگ خیلی کمتر است اما بیشترین درآمد و تعداد کارمندان را دارند. نمودار جمع‌بندی این آمارها را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

رنگ آبی مربوط به درآمدها بنفش مربوط به کارکنان و طلایی مربوط به تعداد هر کدام از انواع شرکت‌هاست.

 

توزیع زنان و جنسیت

این نمودار تعداد کارمندان زن در داخل سوئد (نوار آبی و پایین نمودار) و تعداد کارمندان زن خارج از سوئد (نوار طلایی و بالای نمودار) را نشان می‌دهد. علت وجود آمار کارمندان خارج از سوئد از سال 2016 به دلیل تغییر روش در گزارش است.

یک شرکت منحصراً کارمند زن دارد، 10 شرکت حداقل 55٪ کارکنانشان زنان هستند؛ 64 شرکت حداقل 20٪ کارمند زن و 260 شرکت تنها از مردان تشکیل شده است.

به منظور جذب بیشتر زنان به صنعت بازی، بیشتر دختران باید مجاز باشند که علاقه خود به بازی‌های ویدیویی و لذت بازی هنگام بزرگ شدن را حفظ کنند.

 

بزرگ‌ترین شرکت‌ها

جدول زیر بزرگ‌ترین شرکت‌ها از لحاظ درآمد بر حسب میلیون یورو را نشان می‌دهد.

هم چنین جدول زیر ده شرکت بزرگ را از نظر تعداد کارمندان نشان می‌دهد.

 

سرمایه گذاری‌ها

نمودار فوق تعداد معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها توسط شرکت‌های سوئدی و تعداد سرمایه‌گذاری بر شرکت‌های سوئدی را در هر سال نشان می‌دهد (طلایی: تعداد معاملات، بنفش: سرمایه‌گذاری‌ها توسط شرکت‌های سوئدی، و آبی: تعداد سرمایه‌گذاری بر شرکت‌های سوئدی).

 

بازیکنان

در آگوست سال 2020، نتایج پژوهش مشترک سازمان تجارت اروپا و فدراسیون نرم‌افزارهای تعاملی اروپا (ISFE)، روی بازار بازی‌های اروپا منتشر شد. بر اساس این گزارش 51 درصد افراد بین 6-64 سال بازی ویدئویی می‌کند: 8 درصد آن‌ها حداقل یکبار در سال، 15 درصد آن‌ها حداقل یک ساعت در ماه و 77 درصد حداقل یک ساعت در هفته بازی می‌کنند.

درصد بازیکنان در هر سن در نمودار زیر آمده است:

46 درصد بازیکنان اروپایی را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که این عدد در بین بازیکنان تبلت و موبایل 51 درصد است

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here