سیاست‌های جدید دولت چین چگونه بزرگ‌ترین بازار بازی‌های دیجیتال در جهان را دچار اختلال می‌کند؟

0
378

صنعت بازی‌های دیجیتال در چین به‌شدت تحت تأثیر سیاست جدید اتخاذشده توسط دولت این کشور که از ماه مارس اجرایی گردیده، قرار گرفته است. این قانون جدید منجر به توقفی ناگهانی در صدور مجوز برای بازی‌های دیجیتال جدید می‌گردد. اخیراً دلتمردان چینی اعلام نمودند که تعداد کمی از بازی‌های جدید در آینده مجوز دریافت خواهند کرد و زمان بازی کودکان ممکن است محدود گردد. به‌طور کلی این سیاست جدید در پی نگرانی‌های موجود پیرامون سلامت و امنیت افراد جامعه به‌خصوص کاهش خطر ابتلا به نزدیک‌بینی در کودکان، تدوین شده است.

علاوه بر نگرانی در مورد سلامت جامعه، این احتمال وجود دارد که دولت چین به دنبال حمایت از حق کنترل خود بر بازار پر رونق بازی‌های دیجیتال که تبدیل به بخش اصلی صنعت رسانه و سرگرمی شده‌اند، باشد. در یادداشت حاضر، نیوزو به این قانون جدید و تأثیری که بر بزرگ‌ترین بازار بازی در جهان خواهد داشت، می‌پردازد. بازار بازی در چین درآمدی معادل 32.4 میلیارد دلار را در سال 2017 تولید کرده و پیش از اتخاذ این سیاست جدید، انتظار می‌رفت که به عدد 37.9 میلیارد دلار در سال جاری دست یابد.

دقیقاً چه اتفاقی افتاد؟

ناشران چینی برای انتشار بازی ابتدا باید مجوزی را از سوی اداره دولتی رادیو، فیلم و تلویزیون و هم‌چنین وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور دریافت کنند. در ماه مارس امسال اداره دولتی رادیو، فیلم و تلویزیون صدور مجوزهای جدید را متوقف ساخت و وزارت فرهنگ و گردشگری نیز در ماه ژوئن از این کار پیروی نمود. این در حالی‌ست که انتظار می‌رود در آینده نزدیک صدور مجوز در برخی موارد از سر گرفته شود ولی تاکنون هیچ تأیید رسمی پیرامون این موضوع صورت نگرفته است. این رویداد تأثیر فراوانی بر بازار بازی‌های چینی خواهد داشت چراکه بازی‌های جدید عمده‌ترین نقش را در رشد این بازار برعهده دارند.

در پایان ماه اگوست سال 2018 دولتمردان چینی پیرامون سیاست جدید خود توضیحات بیشتری داده و عنوان نمودند که مقامات دولتی نظارت نزدیک‌تری بر بازی‌های موجود داشته و آن‌ها را کنترل می‌کنند علاوه بر اینکه به دنبال شناسایی یک سیستم یادآوری محتوای متناسب با سن به‌منظور ایجاد محدودیت برای کودکان هستند. این سیستم به‌طور ویژه اشاره به استفاده روزانه از بازی در هر بار بازی کردن به مدت حداکثر 15 دقیقه و به‌طور کلی حداکثر یک ساعت در روز دارد. کره جنوبی قانون مشابهی را در سال 2011 اجرا نمود که طی آن کودکان زیر 16 سال را از انجام بازی با بازی‌های ویدئویی آنلاین بین ساعات نیمه شب تا شش صبح منع می‌کرد. اعمال محدودیت‌های جدید به‌طور ویژه ناشران بازی‌های بزرگ و قدرتمندی چون Tencent (ناشر بازی Honor of Kings که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی چینی است) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شرکت Tencent اخیراً اعلام نموده که این قوانین به همراه سیستم تأیید سن برای بازیکنان جدید بازی Honor of Kings سختگیرانه‌تر خواهند شد. براین اساس بازیکنان جدید ملزم به ثبت‌نام در بازی با نام اصلی خود هستند. سیستم جدید مشخصات بازیکنان جدید را به پایگاه داده‌ای امنیت عمومی دولت چین متصل می‌سازد، این امر بدان معناست که بازی دقیقاً می‌تواند بازیکنان با سن پایین را شناسایی کرده و محدودیت‌های جدید دولتی را برای آن‌ها اعمال کند. این اولین بار است که یک شرکت از چنین سیستمی برای کاهش زمان بازی کودکان (افراد زیر سن قانونی) استفاده می‌کند. هرچند که سیستم تأیید داده‌ها برای اولین بار در بازی Honor of Kings به‌کار گرفته شده اما بر اساس اعلام  Tencent این سیستم به‌تدریج دیگر بازی‌های ساخته‌شده توسط این شرکت را نیز در بر خواهد گرفت.

سیاست جدید چه تأثیری بر کاربران و شرکت‌ها خواهد داشت؟

بی‌شک 620 میلیون بازیکن چینی از آثار و پیامدهای سیاست‌های جدید اتخاذشده توسط دولت این کشور آگاه هستند هم‌چنان‌که عرضه تعداد بسیار زیادی از نسخه‌های بازی‌های جدید به بازار به‌ یکباره فروکش کرد. این اتفاق برای بازیکنان علاقه‌مند و مشتاق ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد و شرکت‌هایی که بخش عمده‌ای از درآمد خود را از عرضه بازی‌های جدید به‌دست می‌آورند، لطمه جبران‌ناپذیری را از اعمال محدودیت‌های جدید متحمل خواهند شد. بسیاری از شرکت‌های بازی‌ساز بزرگ و پیشرو چینی که در آنِ واحد بر روی ساخت چند بازی با همکاری استودیوهای مختلف کار می‌کنند به‌طور مستقیم از این قانون جدید متأثر خواهند شد. چرا که اکنون آن‌ها قادر به دریافت مجوز برای عناوین جدید بازی‌های رو به افزایش خود نیستند. این در حالی ا‌ست که شرکت‌های متمرکز بر تعداد کمتر بازی با چرخه عمر طولانی‌تر نظیر Supercell و Blizzard کمتر تحت تأثیر این شرایط قرار خواهند گرفت.

پیامدهای مالی قوانین جدید دولت چین پیش از این آشکار شده است هم‌چنان‌که اکثر شرکت‌های بازی‌ساز چینی گزارش نموده‌اند که رشدی بسیار کمتر از انتظار را در نیمه اول سال در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، تجربه کرده‌اند. به‌علاوه این قوانین، قیمت سهام را نیز تحت تأثیر قرار داده به نحوی که قیمت سهام شرکت Tencent اخیراً دچار افت شده است. تنها ناشرانی که عمدتاً بر بازار خارج از چین متمرکز شده‌اند نظیر Ourpalm و Efun رشد بیشتری در نیمه اول سال جاری در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته را گزارش نموده‌اند.

 

سیاست‌های جدید چه تأثیری بر صنعت بازی در چین دارند؟

ناشران متمرکز بر بازار بازی‌های چین اکنون باید در مسیری حرکت کنند که یک سوی آن سرگرمی بازیکنان و کسب درآمد از آن‌ها و سوی دیگر آن پایبندی به سیاست‌های جدید است. اگر دولتمردان چینی واقعاٌ به کار خود مبنی بر صدور مجوز برای تعداد کمی از بازی‌ها ادامه دهند، بازار این بازی‌ها اساساً دچار تغییر خواهد شد. چرا که تمرکز فزاینده‌ای بر تولید بازی‌های حرفه‌ای با هزینه‌های ساخت زیاد و بازی‌های محبوب جدید در نوع خود که کیفیت آن‌ها برتر از کمیت‌شان است، صورت خواهد گرفت. هم‌چنین ناشران هرچه بیشتر در پی دو برابر ساختن مدل در حال رشد کسب‌وکار “بازی به عنوان یک خدمت”[1] خواهند بود. این مدل پتانسیل یک چرخه ناتمام مجازی را خاطرنشان می‌سازد که معمولاً بر پایه مدل کسب‌وکار free-to-play به همراه گزینه‌های کسب درآمد از داخل بازی است. سیاست‌گذاری جدید هم‌چنین موجب افزایش انگیزه در ناشران چینی برای گسترش بازی‌های خود به خارج از مرزهای این کشور خواهد شد. حتی بزرگ‌ترین شرکت‌ها نظیر Tencent و NetEase هم‌چنان به‌شدت وابسته به بازار بومی خود هستند.

 

آیا شرایط جدید پیش‌بینی‌های نیوزو از بازار جهانی بازی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

اگرچه درآمدها در نیمه اول سال جاری پیش از این تحت تأثیر سیاست‌های جدید قرار گرفته است اما نیوزو خوش‌بین است که صدور مجوزها از نیمه دوم امسال از سر گرفته شود. این امر به بهبود نرخ رشد کمک خواهد کرد. نیوزو در آخرین گزارش خود پیرامون بازار جهانی بازی‌های دیجیتال، پیش‌بینی نموده است که سال 2018 شاهد نرخ رشد سالانه 17.1 درصد در مقایسه با رقم 19.4 درصدی سال 2017 خواهد بود. صرف‌نظر از این موارد، رشد کلی درآمد برای سال 2018 احتمالاً کمتر از آن رقمی خواهد بود که نیوزو پیش‌بینی کرده است. میزان تحت تأثیر قرار گرفتن درآمد کل سال 2018 و سال‌های آتی از این سیاست‌گذاری جدید هنوز نامشخص و وابسته به میزان شدت سختگیری موجود در اعمال و اجرای آن است. باتوجه به اندازه نسبی بازار جهانی بازی‌های چین، هرگونه تغییر در رشد درآمد بازی‌ها در این کشور منجر به تغییر در پیش‌بینی ارقام جهانی خواهد شد. نیوزو ابراز می‎دارد که شرایط جدید را تحت نظارت دقیق قرار داده و نتیجه مشاهدات خود را در ماه اکتبر سال جاری منتشر خواهد ساخت.

منبع:

How New Government Policies in China Disrupted the World’s Biggest Games Market

[1] Games-as-a-service-بدین معناست که بازی‌های دیجیتال طوری عرضه می‌شوند که درآمدزایی از آن‌ها به‌صورت مداوم حتی پس از عرضه بازی ادامه خواهد داشت و در کنار آن به‌روزرسانی‌های مختلف و محتوای جدید در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here