چرا سایت‌های App Annie، Newzoo و Superdata نمی‌توانند بر روی اندازه بازار جهانی بازی‌های موبایل به توافق برسند؟

0
376

یک روز دیگر و گزارش دیگری از اندازه بازار بازی‌های موبایلی و این بار نوبت سایت App Annie است که با پیش‌بینی‌های خود درباره رشد عظیم بازار، سرمایه‌گذاران و مدیران این صنعت را شگفت‌زده کند. نکته جالب توجه آن است که هیچ‌یک از این گزارش‌ها ابداً رشد آرام این صنعت را نشان نمی‌دهند.

App Annie طی نموداری که در سایت خود با عنوان برآورد این سایت از بازار بازی از سال 2016 تا 2021 منتشر نمود، مدعی شد که هزینه‌های انجام‌شده توسط کاربران در تمامی برنامک‌های موجود در سراسر جهان تا سال 2021 از مبلغ 139 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. بدیهی است که این برآورد را لااقل تا سال 2020 یا 2021 نمی‌توان تأیید یا رد نمود. هم‌چنان‌که نمی‌توان این ادعا را که می‌گوید مجموع هزینه‌هایی که کاربران در بازی‌ها از طریق تمامی فروشگاه‌های برنامک موبایلی انجام می‌دهند، بالغ بر 105 میلیارد دلار است را نقض کرد.

اما به‌هنگام مدنظر قرار دادن پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته پیرامون اندازه بازار بازی‌های موبایلی توسط شرکت‌های هوشمندی بازار (Market Intelligence Company) روشن می‌گردد که اختلاف زیادی میان آن‌ها وجود دارد. به‌عنوان نمونه برآوردهای سه سایت مختلف از بازار جهانی بازی‌های موبایلی را در سال 2016 مورد مقایسه قرار می‌دهیم. App Annie در گزارش خود این عدد را 50.4 میلیارد دلار برای سال 2016 اعلام نمود. سایت Superdata در ژانویه 2017 در گزارشی تحت عنوان «مرور Superdata و Unity بر بازی‌های موبایلی و واقعیت افزوده طی سال 2016» این رقم را 40.6 میلیارد دلار نشان داد؛ بنابراین تقریباً اختلافی 10 میلیارد دلاری یا 20 درصدی میان این دو سایت وجود داشت.

متاسفانه نمودار مشابهی از دیگر سایت هوشمندی بازار یعنی Newzoo در همین بازه زمانی یافت نشد اما در آوریل سال 2016 این سایت ارزش بازار جهانی بازی‌ها را 36.9 میلیارد دلار در آن سال تخمین زد. توجه به این نکته ضروری است که تمامی این شرکت‌ها به‌اندازه کافی نسبت به ارقام اعلامی خود اطمینان داشته و ادعا می‌کنند که این مقادیر با نرخ اختلاف 50+/- میلیون دلار برآورد گردیده‌اند.

بهتر است نگاهی عمیق‌تر به سابقه پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته توسط Newzoo پیرامون بازی‌های موبایلی بیاندازیم نه به این دلیل که این سایت بدتر یا بهتر از سایت‌های مشابه خود است بلکه به این دلیل که داده‌های بیشتری از آن در دست است.

در اوایل سال 2014 این سایت اعلام نمود که بازار بازی‌های موبایلی در آن سال از ارزشی معادل 21.7 میلیارد دلار برخوردار است، پس از آن در آوریل سال 2015 این رقم را برای سال 2014، معادل 24.5 میلیارد دلار برآورد نمود.

Newzoo مشابه آنچه رخ داد، پیش‌بینی خود برای سال 2015 را در سال 2014 از رقم 26.3 میلیارد دلار در ابتدای آن سال به 30.1 میلیارد دلار در آوریل 2015 افزایش داد و سپس آن را به رقم 30.4 میلیارد در آوریل 2016 رساند. در طول 2 سال، مجموع درآمد بازار جهانی موبایل پیش‌بینی ‌شده توسط این سایت برای سال 2017 از 35.4 میلیارد به 42.5 میلیارد دلار افزایش یافت.

تمامی این شرکت‌ها از فرضیات متفاوتی در نمودارهای خود استفاده می‌کنند؛ اما دلیل اصلی اختلاف میان برآوردها از ضرورت‌های تجاری این گزارش‌ها نشأت می‌گیرد که همان ارتقای خدمات شرکت‌های مرتبط با آن‌ها است. فرضیه بسیاری از گزارش‌ها این است که مشتریانی که آمادگی پرداخت پول زیادی برای تحلیل‌های عمیق‌تر دارند می‌خواهند بشنوند که پتاسیل رشد فراوانی در یک صنعت وجود دارد. هرچه اعداد بزرگ‌تر باشند، جذابیت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. به‌همین دلیل است که پیش‌بینی‌ها می‌توانند طیف وسیع‌تری از فعالیت‌های‌ ممکن در بازار به‌منظور افزایش اعداد موجود در تیتر گزارش‌ها را دربرگیرد. جدای از بازی‌های موبایلی، برآوردهای پیرامون وضعیت کلی بازار بازی‌ها برخی اوقات به‌عنوان مثال شامل فروش سخت‌افزارها نیز می‌گردد.

درعین‌حال، این نوع از اغراق‌گویی می‌تواند پیامدهایی را به‌خصوص برای بازار پدیده‌های نوظهوری چون واقعیت مجازی و ورزش‌های الکترونیک داشته باشد؛ هنگامی که سالی که این سایت‌ها در آن انتظار دستیابی به یک ارزش بازاری بزرگ –به‌گفته خودشان 1 میلیارد دلار- را دارند، می‌آید و می‌گذرد درحالی‌که ارزش بازار حتی در اوج خود نیز به‌طور اسرارآمیزی ثابت باقی می‌ماند و به عدد برآورد شده نمی‌رسد.

هیچ‌کس واقعاً به این موضوع که بازار بازی‌های موبایلی چقدر بزرگ است توجه نمی‌کند چرا که همگی بر عظمت آن واقفیم و می‌دانیم که زنجیره ارزش چگونه کار می‌کند؛ اما این آگاهی پیرامون ارزش بازار نرم‌افزارهای واقعیت مجازی و مطمئناً برای هر پدیده‌ای به پیچیدگی زنجیره ارزش ورزش‌های الکترونیک وجود ندارد.

 چه چیز بازار را هدایت می‌کند؟

همه این موضوع را درک می‌کنند که پیش‌بینی‌ها به‌ویژه پیش‌بینی‌های مربوط به پنج سال آینده ممکن است اشتباه باشند. آنچه درباره تدوین و مطالعه این پیش‌بینی‌ها جالب‌توجه است فرضیاتی است که این برآوردها را پشتیبانی یا تأیید می‌کنند. سایت App Annie در تلاش است تا بخشی از این موضوع را در گزارش‌ خود نشان دهد. این سایت رشد در بازارهای کلیدی بازی -چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و غیره- را نشان می‌دهد. در نمودار زیر به اینکه چگونه در تعادل میان اپ‌استور اپل، گوگل‌پلی و فروشگاه‌های واسطه اندروید تغییر ایجاد خواهد شد توجه نمایید.

اما تلاش واقعی برای تشریح اینکه چگونه این بخش‌ها در کل مجموعه محاسبه می‌گردند به‌نحوی که هرکسی بتواند درک کند که چگونه افزایش یا کاهش رشد در بازار چین بر کل بازار بازی‌ها اثرگذار خواهد بود، صورت نمی‌گیرد. ممکن است این بحث پیش آید که تمرکز بر تغییرات ساختاری زیربنایی به‌معنای پیش‌بینی‌هایی است که اغلب توسط محصولات جدید غافلگیر می‌شوند. به‌عنوان مثال، هنگامی که بازی Clash Royale یک میلیارد دلار از ارزش بازار بازی‌های موبایلی در سال 2016 را تولید می‌کند، این احتمال وجود دارد که این ارزش، جایگزین درآمد دیگر بازی‌های موبایلی گردد تا اینکه ارزش جدیدی را تولید کند. با این‌حال بازی Pokémon GO یک میلیارد دلار ارزش عمده جدید تولید کرده است. پیش‌بینی اولین ارزش آسان و پیش‌بینی دومی سخت است.

راهی جدید                                                                                                
در راستای روش‎های موفقی نظیر آنچه توسط Nate Silver انجام‌شده (نیویورک تایمز او را اثرگذارترین پیشگوی سیاست می‌خواند چراکه به پیش‌بینی‌های دقیق به‌خصوص درباره انتخابات آمریکا مشهور است) شاید علمی‌تر باشد اگر App Annie (و دیگر شرکت‌های مشابه) مرزهای احتمالی برای اعداد خود قرار دهند. هم‌چنان‌که هواشناسان می‌گویند که 30 درصد احتمال بارش باران وجود دارد، App Annie نیز می‌تواند عنوان کند که «80 درصد احتمال دارد که مجموع هزینه‎های صورت‌گرفته توسط مشتریان در اپ‌استور به 139 میلیارد دلار تا سال 2021 برسد.»
در حال حاضر بهتر است که گزاره‌هایی را که شبیه به «App Annie انتظار دارد که…» نوشته می‌شود، به شکل یک گزاره پیشنهادی برای وقوع احتمال چیزی از 51% تا 100% بخوانیم. حتی جالب‌تر خواهد بود که سایت‌ها بخشی را به بازبینی پیش‌بینی‌های گذشته و توضیح آنکه چه روندهایی موجب شده تا این تخمین‌ها بیش از حد یا کمتر از حد برآورد شده باشند، اختصاص دهند. این کار برای هرکسی روشن می‌سازد که این اعداد ممکن است اشتباه باشند. به‌همین دلیل است که گفته می‌شود App Annie، Newzoo و Superdata و غیره نباید روی دقت پیش‌بینی‌های خود رقابت کنند و یا بر این اساس قضاوت شوند؛ بلکه مسئله اصلی بر سر دلایل اثرگذار بر این پیش‌بینی‌ها است.

نوشته: Jon Jordan از سایت pocketgamer.biz

لینک مطلب اصلی: http://www.pocketgamer.biz/comment-and-opinion/65434/making-market-intelligence-useful/

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here