یک هفته با سواد رسانه‌ای

0
359

هفته سواد رسانه‌ای آمریکا

درک این واقعیت که ما در دنیایی به سر می‌بریم که در ارتباط مستقیم با رسانه‌هاست، به ما کمک می‌کند تا از اهمیت یادگیری سواد رسانه‌ای آگاه شویم. سواد رسانه‌ای به توانمندسازی افراد جامعه در کسب مهارت خوانش و تحلیل رسانه کمک می‌کند و موجب بسط دیدگاه نقادانه افراد میشود.

در این راستا بنیاد ملی آموزش سواد رسانه‌ای امریکا با الهام از هفته سواد رسانه‌ای کانادا، از سال 2015 اقدام به برگزاری رویدادی مشابه به نام هفتهی سواد رسانهای در آمریکا می‌کند. از مهم‌ترین اهداف برپایی این رویداد سالانه می‌توان به تبیین قدرت و اهمیت آموزش مهارت سواد رسانه‌ای و نقش بی‌بدیل آن در آموزش و یادگیری در سراسر کشور امریکا و همچنین جلب مشارکت افراد فعال در حوزه رسانه اشاره کرد. این بنیاد سعی دارد با آموزش و توسعه سواد رسانه‌ای، مهارت دستیابی، تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی، خلق محتوا را در حوزه‌های ارتباطی  پرورش دهد و شهروندان جامعه را به افرادی با تفکر انتقادی و دارای قدرت ارتباطی مؤثر تبدیل کند.

در عصر حاضر سواد رسانه‌ای مهارتی کاملاً ضروری برای هر یک از افراد جامعه و به‌خصوص نسل جوان است. بر اساس تحقیقات اخیر منتشرشده در وب‌سایت این رویداد افراد با گروه سنی بین 8 تا 81 سال به‌طور متوسط 10 ساعت و 45 دقیقه در ارتباط مستقیم با رسانه‌ها به سر می‌برند. این اعداد به‌تنهایی ضرورت آموزش و یادگیری سواد رسانه‌ای را نشان می‌دهد.

 بخش آموزشی این رویداد در پنج رده سنی در مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، کالج و دانشگاه، برگزار می‌گردد. از محورهای اصلی موردبحث و آموزش‌های این دوره از رویداد می‌توان به تنوع‌گرایی و افزایش میزان استفاده جوانان از اشکال مختلف رسانه‌ها و زمان سپری‌شده به‌صورت آنلاین، رشد فزاینده تعداد افراد دارای تلفن هوشمند در هر خانواده و تأثیرات آن و از طرف دیگر روند رو به رشد استفاده سازمان‌های مختلف از رسانه‌ها برای تحت تأثیر قرار دادن دانش آموزان درزمینه‌ی انتخاب و مصرف کالاهای متنوع و متفاوت اشاره کرد؛ اما مهم‌ترین عنوان موردبحث در این رویداد، آگاه‌سازی و آموزش دختران نوجوان از شکل و میزان تأثیر رسانه‌ها در تبلیغ زنان به‌عنوان کالای جنسی هست.

 هفته سواد رسانه‌ای آمریکا، 21 تا 25 اکتبر در دو شهر دیترویت و نیویورک با حضور حامیانی ازجمله فیس‌بوک برگزار شد؛ اما کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی مربوط به این رویداد تا پایان سال جاری میلادی در شهرهای مختلف آمریکا ادامه خواهد داشت. شرکت و حضور در این رویداد کاملاً رایگان بوده اما افراد می‌توانند از طریق کمک نقدی، مشارکت در برگزاری و یا به‌عنوان حامی مالی به روند برپایی این رویداد کمک کنند. حامیان مالی این رویداد اغلب سازمان‌های فرهنگی- هنری فعال درزمینه حقوق کودکان، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و … می باشند.

نگارش: هیلا هومند، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here