داده‌هایی کلیدی از صنعت بازی‌های دیجیتال در ایتالیا در سال ۲۰۲۰

0
114 بازدید
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Rate this post

آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌های اصلی گزارش انجمن سرگرمی‌های تعاملی ایتالیا در مورد سال ۲۰۲۰ است که توسط آقای مهدی حیدری و در چارچوب مطالعات پشتیبان سند جامع بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال جمهوری اسلامی ایران ترجمه و تنظیم شده است. اصل این گزارش از طریق لینکی در انتهای مطلب قابل بازیابی‌ست.

ایتالیا دارای ۱۶.۷ میلیون نفر بازیکن است که ۳۸% جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. در این میان ۵۶.۳% بازیکنان مرد و ۴۳.۷% بازیکن زن هستند. در این گزارش بازیکنان ایتالیایی از نظر رده‌بندی سنی به شرح زیر توصیف شده‌اند:

  • ۱۰.۷% بین ۶ تا ۱۰ سال؛
  • ۱۰.۲% بین ۱۱ تا ۱۴ سال؛
  • ۲۳.۹% درصد بین ۱۵ تا ۲۴ سال؛
  • ۱۸% بین ۲۵ تا ۳۴ سال؛
  • ۱۴.۴% بین ۳۵ تا ۴۴ سال؛
  • ۲۲.۸% بین ۴۵ تا ۶۴ سال

هر بازیکن ایتالیایی بطور متوسط ۸ ساعت در هفته (ore/sett) زمان صرف بازی کرد می‌کند. این مقدار برای بازی با کنسول خانگی ۶.۹ ساعت، کنسول دستی ۱.۸ ساعت، کامپیوتر شخصی ۴.۷ ساعت، و گوشی‌های هوشمند[۱] ۵ ساعت در هفته است.

گردش مالی بازار بازی‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۰ برابر ۲۱۷۹ میلیون یورو بوده که نسبت به ۲۰۱۹ با رشد ۲۱.۹ درصدی مواجه بوده است. ۱۸ درصد این گزدش مالی معادل ۳۹۵ میلیون یورو به سخت‌افزار و مابقی آن، یعنی ۸۲ درصد بازار به خرید نرم‌افزار اختصاص یافته است. به نسبت سال ۲۰۱۹ گردش مالی در سخت‌افزار ۱۰.۳% و در نرم‌افزار ۲۴.۸% نسبت به ۲۰۱۹ رشد داشته است.

تجزیه گردش مالی در بخش سخت‌افزار نشان می‌دهد ۶۹.۶% گردش مالی به هزینه‌های انواع کنسول (بارشد ۶.۹% نسبت به ۲۰۱۹) اختصاص داشته و ۳۰.۴% گردش مالی هم مربوط به لوازم جانبی بازی (با رشد ۱۸.۹% نسبت به ۲۰۱۹) بوده است.

کنسول‌های خانگی با ۲۴۵ میلیون یورو، ۸۹ درصد گردش مالی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده که نسبت به سال ۲۰۱۹ با کاهش ۹.۲ درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که سهم کنسول‌های دستی از این گردش مالی ۷۰.۷ درصد رشد داشته است.

تعداد کنسول‌های فروخته‌شده در سال ۲۰۲۰ حاکی از پیش‌تازی کنسول‌های نسل جدید در بازار ایتالیا است. تجزیه نوع و تعداد کنسول‌های فروخته شده به شرح زیر است:

  • تعداد کل: ۸۸۴۰۹۳ دستگاه؛
  • کنسول‌های دستی ۱۶۱۷۷۲ دستگاه و کنسول‌های خانگی ۷۲۲۳۲۱ دستگاه؛
  • نسل قدیمی کنسول‌ها[۲]: ۶۴۶۴۵ دستگاه، نسل قبل کنسول‌ها[۳]: ۳۰۰۵۹۲ دستگاه و نسل جدید کنسول‌ها[۴]: ۵۱۸۸۵۶ دستگاه.

در بخش لوازم جانبی، تعداد لوازم جانبی خریداری‌شده برای بازی ۲.۵۳۱.۱۰۰ دستگاه مختلف بوده و گردش مالی ناشی از آن بیش از ۱۲۰ میلیون یورو بوده است. بیشترین حجم بازار و بیشترین تعداد لوازم جانبی فروخته شده به دسته‌بازی تعلق دارد.

تجزیه گردش مالی در بخش نرم‌افزار در بازار ایتالیا نیز به‌شرح زیر است:

  • خرید و دانلود بازی‌های موبایلی با ۳۳.۵% افزایش نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۷۰۱ میلیون یورو رسیده است؛
  • خرید نسخه‌های دیجیتال بازی برای پلتفرم کنسول یا رایانه با ۳۲.۷% افزایش به ۷۹۹ میلیون یورو رسیده است؛
  • اما خرید نسخه‌های فیزیکی بازی نسبت به سال قبل ۶% کاهش داشته و به ۲۸۴ میلیون یورو رسیده است.

۲۰ عنوان پرفروش بازی در سال ۲۰۲۰ در بازار ایتالیا (شامل تمام نسخه‌های فیزیکی و دیجیتال روی تمام پلتفرم‌ها) در شکل زیر نشان داده شده است:

اما به تفکیک پتلفرم ژانرهای برتر بر حسب تعداد نسخه‌های (فیزیکی و دیجیتال) فروخته شده به‌شرح زیر است:

  • در کنسول ژانرهای برتر به ترتیب عبارتند از: اکشن، ورزشی، ماجرایی
  • در میان بازی‌های پلتفرم رایانه، ژانرهای برتر عبارتند از: اکشن، استراتژی و ماجرایی

تجزیه پلتفرم‌ها و دستگاه‌های بازی در ایتالیا نشان می‌دهد از میان ۱۶.۷ میلیون بازیکن ایتالیایی، بیشترین تعداد با پلتفرم موبایل بازی می‌کنند. جزئیات تجزیه دموگرافیک به شرح زیر است:

  • ۱۰.۷ میلیون بازیکن در ایتالیا با پلتفرم موبایل بازی می‌کنند. ۵.۴ میلیون از این جمعیت بازیکنان مرد و ۵.۳ میلیون نفر را بازیکنان زن تشکیل می‌دهند. هم‌چنین ۸.۵ میلیون نفر با سیستم‌عامل اندروید و ۳.۹ میلیون نفر به سیستم عامل iOS دسترسی دارند.

  • ۷.۲ میلیون نفر از بازیکنان ایتالیایی با پلتفرم رایانه بازی می‌کنند که از این تعداد ۲.۷ میلیون نفر زن و مابقی بازیکنان مرد هستند.

  • ۶.۷ میلیون نفر با پلتفرم کنسول بازی می‌کنند. از این بین ۵۰۰ هزار نفر با کنسول‌های نسل جدید (PS5 و ایکس‌باکس XS) بازی می‌کنند.

تفکیک میزان زمان بازی بر حسب پلتفرم و دستگاه‌های مختلف بین بازیکنان ایتالیایی به شرح زیر است:

بازیکنان ایتالیایی در فیس‌بوک (۶۵%) و واتس‌اپ (۶۰%) بیش از سایر شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. هم‌چنین شبکه‌ اجتماعی مرجح آن‌ها برای گفتگو در مورد بازی‌های دیجیتال فیس‌بوک و یوتیوب است.

[۱] Smart device

[۲] Legacy: MegaDrive, Xbox 360, PS3, PS2, PS1, SNES, NES, Wii…

[۳] PS4, XBOX ONE, Wii U e 3DS

[۴] PS5, Switch and Xbox Series


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید