این آزمایشگاه از جمله مراکز تحقیقاتی دانشگاهی دنیا در حوزه بازیهای دیجیتال است که ضمن پژوهش به تولید بازیهای تجاری و جدی نیز میپردازد. سرپرست فعلی این آزمایشگاه دکتر فرانس مایرا (FRANS MÄYRÄ) استادتمام گروه مطالعات اطلاعات و رسانههای تعاملی دانشگاه تمپر در کشور فنلاند است. این آزمایشگاه هماکنون در مرکز تحقیقاتی TRIM واقع در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه تمپر فعالیت میکند.
پژوهشگران این آزمایشگاه در رابطه با پروژههای تحقیقاتی انجام شده در این مرکز، تاکنون مقالات علمی متعددی در کنفرانسهای بینالمللی و ژورنالهای معتبر منتشر شده است. این مقالات تقریباً همزمان با اتمام نخستین پروژههای این آزمایشگاه در سال ۲۰۰۲ انتشار یافتهاند و غالباً موضوعات روز مطالعات حوزه بازیهای دیجیتال را پوشش میدهند. از اینجا میتوانید به لیست کاملی از مقالات این آزمایشگاه دسترسی پیدا کنید.
اعضای شاخص و ثابت این آزمایشگاه، ۱۲ نفر هستند که از جمله آنها دکتر جوهو هاماری[۱] است. بسیاری از این اعضا جوان هستند و به تازگی از تز دکترای خود دفاع کردهاند و تعداد کمتری به عنوان استاد مدعو یا استادیار دانشگاه تمپر هستند. از اینجا میتوانید با مشخصات علمی و کاری اعضای این آزمایشگاه آشنا شوید.
این مرکز تا به حال دهها پروژه تحقیقاتی در حوزه بازی را به انجام رسانده است. از جمله این پروژهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
Integrated Project on Pervasive Gaming: IPerG
Method for Evaluation of Player Experiences: MEPE
International Study of Games Cultures: InGa
Games as Services: GaS
Creation of Game Cultures: The Case of Finland: CG-Cult
لازم به ذکر است که بسیاری از این پروژهها تحت نظر دکتر مایرا انجام شده است.
علاوه بر این، آزمایشگاه پژوهش بازی رسالهها و پایاننامههای مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاه تمپر را حمایت میکند. این دانشجویان علاوه بر انجام کار تحقیقاتی خود، در این آزمایشگاه نیز به عنوان پژوهشگر کار میکنند. طبق اعلام سایت این آزمایشگاه تاکنون ۸ دانشجوی دکترا و ۵۵ دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تمپر مورد حمایت این آزمایشگاه قرار گرفتهاند.
مجله الکترونیک PlayLab توسط دانشجویان و پژوهشگران این آزمایشگاه اداره میشود. محتوای انتشاریافته در این مجله شامل بررسی و مرور پژوهشهایی در حوزه بازی و مروری ژورنالیستی بر بازیهای انتشاریافته میشود. زبان این مجله انگلیسی بوده و برخی از محتواهای آن به زبان فنلاندی نیز منتشر میشود.
برگزاری کنفرانسهای مشترک و میزبانی کنفرانسهای علمی بینالمللی از دیگر فعالیتهای این آزمایشگاه است. برای مثال، در سال ۲۰۱۲ آزمایشگاه پژوهش بازی دانشگاه تمپر به عنوان دهمین سال تاسیس این مرکز، میزبان برگزاری کنفرانس Nordic DiGRA بوده است. علاوه بر این، نخستین رویدادی که این آزمایشگاه به عنوان میزبان برگزاری آن را تقبل کرد، Computer Games and Digital Cultures در سال ۲۰۰۲ بوده است. همچنین کنفرانس دیگری که برگزاری آن در آزمایشگاه پژوهش بازی دانشگاه تمپر روی داد، Narrative Minds and Virtual Worlds در سال ۲۰۱۳ است.
این آزمایشگاه علاوه بر فعالیتهای جاری خود، از سال ۲۰۰۵ اقدام به برگزاری ۱۴ سمینار در حوزه بازی کرده است. سمینارهای ذیل از جمله عناوین برگزار شده توسط این آزمایشگاه بوده است که برای برخی از آنها فراخوان ارسال مقالات علمی نیز منتشر شده است:
۲۰۱۸: Making Games
۲۰۱۷: Spectating Play
۲۰۱۶: Money and Games
۲۰۱۵: Adult Play
۲۰۱۴: Critical Evaluation of Game Studies
۲۰۱۳: Physical and Digital in Games and Play
۲۰۱۲: Role-Playing in Games
۲۰۱۱: Games and Innovation
۲۰۱۰: Games Research Methods
۲۰۰۹: Playful Experiences
۲۰۰۸: Breaking the Magic Circle
۲۰۰۷: Gamers in Society
۲۰۰۶: Playing Roles
۲۰۰۵: Creative Gamers
[۱] Juho Hamari

