این آزمایشگاه از جمله مراکز تحقیقاتی دانشگاهی دنیا در حوزه بازیهای دیجیتال است که ضمن پژوهش به تولید بازیهای تجاری و جدی نیز میپردازد. سرپرست فعلی این آزمایشگاه دکتر فرانس مایرا (FRANS MÄYRÄ) استادتمام گروه مطالعات اطلاعات و رسانههای تعاملی دانشگاه تمپر در کشور فنلاند است. این آزمایشگاه هماکنون در مرکز تحقیقاتی TRIM واقع در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه تمپر فعالیت میکند.
پژوهشگران این آزمایشگاه در رابطه با پروژههای تحقیقاتی انجام شده در این مرکز، تاکنون مقالات علمی متعددی در کنفرانسهای بینالمللی و ژورنالهای معتبر منتشر شده است. این مقالات تقریباً همزمان با اتمام نخستین پروژههای این آزمایشگاه در سال 2002 انتشار یافتهاند و غالباً موضوعات روز مطالعات حوزه بازیهای دیجیتال را پوشش میدهند. از اینجا میتوانید به لیست کاملی از مقالات این آزمایشگاه دسترسی پیدا کنید.
اعضای شاخص و ثابت این آزمایشگاه، 12 نفر هستند که از جمله آنها دکتر جوهو هاماری[1] است. بسیاری از این اعضا جوان هستند و به تازگی از تز دکترای خود دفاع کردهاند و تعداد کمتری به عنوان استاد مدعو یا استادیار دانشگاه تمپر هستند. از اینجا میتوانید با مشخصات علمی و کاری اعضای این آزمایشگاه آشنا شوید.
این مرکز تا به حال دهها پروژه تحقیقاتی در حوزه بازی را به انجام رسانده است. از جمله این پروژهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
Integrated Project on Pervasive Gaming: IPerG
Method for Evaluation of Player Experiences: MEPE
International Study of Games Cultures: InGa
Games as Services: GaS
Creation of Game Cultures: The Case of Finland: CG-Cult
لازم به ذکر است که بسیاری از این پروژهها تحت نظر دکتر مایرا انجام شده است.
علاوه بر این، آزمایشگاه پژوهش بازی رسالهها و پایاننامههای مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاه تمپر را حمایت میکند. این دانشجویان علاوه بر انجام کار تحقیقاتی خود، در این آزمایشگاه نیز به عنوان پژوهشگر کار میکنند. طبق اعلام سایت این آزمایشگاه تاکنون 8 دانشجوی دکترا و 55 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تمپر مورد حمایت این آزمایشگاه قرار گرفتهاند.
مجله الکترونیک PlayLab توسط دانشجویان و پژوهشگران این آزمایشگاه اداره میشود. محتوای انتشاریافته در این مجله شامل بررسی و مرور پژوهشهایی در حوزه بازی و مروری ژورنالیستی بر بازیهای انتشاریافته میشود. زبان این مجله انگلیسی بوده و برخی از محتواهای آن به زبان فنلاندی نیز منتشر میشود.
برگزاری کنفرانسهای مشترک و میزبانی کنفرانسهای علمی بینالمللی از دیگر فعالیتهای این آزمایشگاه است. برای مثال، در سال 2012 آزمایشگاه پژوهش بازی دانشگاه تمپر به عنوان دهمین سال تاسیس این مرکز، میزبان برگزاری کنفرانس Nordic DiGRA بوده است. علاوه بر این، نخستین رویدادی که این آزمایشگاه به عنوان میزبان برگزاری آن را تقبل کرد، Computer Games and Digital Cultures در سال 2002 بوده است. همچنین کنفرانس دیگری که برگزاری آن در آزمایشگاه پژوهش بازی دانشگاه تمپر روی داد، Narrative Minds and Virtual Worlds در سال 2013 است.
این آزمایشگاه علاوه بر فعالیتهای جاری خود، از سال 2005 اقدام به برگزاری 14 سمینار در حوزه بازی کرده است. سمینارهای ذیل از جمله عناوین برگزار شده توسط این آزمایشگاه بوده است که برای برخی از آنها فراخوان ارسال مقالات علمی نیز منتشر شده است:
2018: Making Games
2017: Spectating Play
2016: Money and Games
2015: Adult Play
2014: Critical Evaluation of Game Studies
2013: Physical and Digital in Games and Play
2012: Role-Playing in Games
2011: Games and Innovation
2010: Games Research Methods
2009: Playful Experiences
2008: Breaking the Magic Circle
2007: Gamers in Society
2006: Playing Roles
2005: Creative Gamers
[1] Juho Hamari